15521.htm CIMSZO: Zsidók története SZOCIKK: népek tanítójává. Ettől az örökségtől azonban elüti a belőle
kisarjadó kereszténység, amely szülőanyjának jogait és méltóságát magáénak
vitatja és hogy ezeket megszerezhesse, szövetségre lép az útjába kerülő idegen
kultúrákkal és saját elvei rovására meg is alkuszik velük. A politikai
tevékenységből kirekesztett zsidóság csak éppen hivatásának örökségét mentheti
meg, múltjának dicső hagyományaiba gubódzik és elmerül a talmudi irodalomba,
hogy megmentse magát a késő jövő számára, mikor elérkezik az ő ideje és küzdhet
igazáért, de nem fegyverrel, vagy politikai mesterkedéssel, hanem
vértanúságával csupán. El is éri ezt a stációt, vállalja a vértanúságot és
kitart mellette. És nem hiába, mert már ezzel is tanított. Történeti tudatában
van a zsidóság legfőbb ereje és megmaradásának legfőbb feltétele is. Tanít,
hogy megmaradhasson és hogy taníthasson, meg kell maradnia. Már nemcsak
ösztönnek érzi az élethez való ragaszkodást, de vallásos kötelességtudásnak is,
amint ez kifejezésre jut már a Biblia törvényében is, amely elrendeli az első
történeti ünnepet: «hogy megemlékezzél Egyiptomból való kivonulásodról életed
minden idején át». Történet-biológiai törvényszerűség jelöli meg tehát a
zsidóság fennállásának korszakait. A zsidó történetnek eddig vázolt két
főkorszakát így oszthatjuk kisebb életszakokra: I. A zsidó állami élet
fejlődésmenete 1. Az állami élet kibontakozásának ideje. 2. Az állami élet
megszilárdulása a királyság intézménye által. 3. Az állami élet ideiglenes
szünetelése. 4. Az állami élet újjáalakulása a zsidó vallásos elv uralma alatt
és újabb élethalál-harca. II. Az állami élet megszűnése után. 5. Az állami
életből fennmaradt nemzeti erők gyűjtése a vallásos önállóság fenntartásának
szolgálatában különböző országokban. 6. A zsidó vallásos néptudat beilleszkedése az
általános kultúrába. 7. A
zsidó néptudat védekezése az általános kultúrába való belemerülés ellen. Így
rétegezte egymásra különböző periódusait a zsidó népélet és a következő
fejlődési mozgalmakat rögzítette le históriájában.1. Az állami élet
kibontakozásának ideje. A zsidó népnek önálló közületként való első történeti
fellépését messze idők homálya borítja. Körülbelül a Kr. előtti 2000-ik évre
esik ez a sejtelmes kibontakozás, arra az időre tehát, mikor a zsidóság őse: a
sémi nép indogermán népcsaláddal alkotott Palesztina földjén állami
közületeket. De Babilonia sémi népe, amelytől az időben még nem szakadt ki
külön életre a héber nép (Izrael, Edom, Moab és Ammon együttvéve), a maga
magasabb kultúrájával szellemileg teljesen meghódította egész Előázsiát, még
Egyiptomot is. Ennek a kultúrának nagy fejlettségét nem csak a feltárt emlékek
bizonyítják, de az is, hogy kánaáni területen várost teremtett, amely Kirjat
széfer— Könyvváros néven virágzott és az akkori tudomány központja lehetett. Ez
a tudomány nem omlott el a babiloni hatalommal, mert számos eleme: a
csillagászat alapismeretek, a magasabb fokú matematika (a logaritmus), a
szótárkészítés (szumir-akkád), továbbá a csatornázás és városerődítés a
babilóniai kor hagyatékaként került át a mai kultúrába. A babilóniai istenképek
művészi tökéletességét Donatello, Leonardo da Vinci és Michelangelo, a
reneszánsz nagy mesterei is csodálták és inkább ezeket utánozták, mint a görög
mintákat. A babilóniai Gilgames-eposz pedig minden korok elbeszélő költészetét
annyira megtermékenyítette, hogy az epika forrásának mondhatjuk. Babilonia
kultúrájának fölényét még Egyiptom is érezte, úgy, hogy az egyiptomi udvarban
is a babiloni nyelv vált a diplomáciai érintkezés nyelvévé. Ékiratos táblákon
őrizték itt meg azokat a leveleket is, melyeket az egyiptomi hódoltság alatt
álló kánaáni fejedelmek intéztek a fáraókhoz. A Tel el Amarnában felfedezett
irattárból kerültek elő azok a feliratok, melyeken Abdichiba kánaáni vazallus
felpanaszolja, hogy a fáraó előnyben részesíti a chabiri (héber) törzset,
holott ez állandóan az (indogermán) emorival együtt felkelést szít (Kr. e.
1370). Palesztina földjén ekkor számos helységnévben babiloni istennévvel
találkozunk (Nebó, Istár, Samás), viszont Babilonia területén héber törzsek
(Ábrám, József, Jerachmeél, Malkiél, Jeazriél, Jadua) tanyáznak. Ezek le is
igázzák az őslakosságot és az emoriakkal együtt Bábelt teszik meg fővárossá és
itt héber dinasztiát alapítanak. Ebből származott a híres Hamurabi király,
akinek máig fennmaradt nagyobb szabású törvénygyűjteményéből számos intézkedés
és frazeológiájának sok szóformája itt-ott a Tórában is megtalálható. A
babilóniai sémi kultúra erkölcsi tekintetben is felette áll az akkori
indogermánnak. Itt nem találjuk sem az állatimádást, sem az ősök kultuszát,
ismeretlen a kasztrendszer és a nőnek lenézése is. De a babilóniai szellemi
kultúra fejlettségével mégsem áll egy színvonalon az erkölcsi kultúra.
Indogermán befolyás alatt elzüllenek az erkölcsök és elharapódzik a
fajtalankodás. Az erkölcsi züllésnek ettől a hátterétől kell eloldódnia
Ábrahámnak.«Mondá Isten Ábrámnak: Menj el a te országodból, szülőföldedről és
atyád házából arra a földre, melyet neked mutatok.» (Móz. I. 12. 1). Akár
történeti személynek tekintsük tehát Ábrahámot, akár pedig a nép összefoglaló
szimbólumának, családi történet alakjában hiteles tudósítást találunk a héber
nép történetének kezdetéről. Kibontakozva a sémi rokonság kötelékéből, elhagyva
eddigi hazáját, új népnek indul, még pedig vallásos eszme alapján és
megalapítja az Egyistenhitet. A népek vándorútját követve Egyiptomba megy, ahol
csakugyan találkozunk e korban a hikszosz nevű sémi néptörzzsel, melynek
hódításai ellenében I. Tutmosis fáraó és utódai kénytelenek Mezopotámiába
betörni és a thebai (karnaki) templom falaira rótt krónika szerint Megiddó és
Taanak mellett nagy vereséget mérnek az itt letelepült kánaáni héber törzsekre
és Palesztinára cédrus-, bor- és mézadót rónak ki. 1230-ban Kr. e. Merneptah
fáraó így dicsekszik el a thébai feliraton : «Lybia elpusztítva, Kánaánban
zsákmányoltam, Askalon foglyom, Izrael csekély számú, magva nincs meg.» Itt
találkozunk először Izrael népével, mely már szakított Ammon-nal, Móabbal,
Edommal és az ó-héber közösségből Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 5521
.cimszó a lexikon 1007 . oldalán van.