15508.htm CIMSZO: Zsidó-jel SZOCIKK: Zsidó-jel. A középkorban viselték a zsidók a keresztényektől
való megkülönböztetés gyanánt, aszerint, ahogy a törvények rájuk
kényszerítették. A Zs. kötelező viselésére vonatkozó rendeletet Magyarországon
II. Endre adta ki 1233., a szentszékkel kötött beregi szerződés értelmében (l.
Beregi eskü). Ez a rendelkezés III. Ince pápának még 1215. a negyedik lateráni
zsinaton hozott határozatából eredt, miután a Zs. viselését a keresztény
államokban lakó zsidók számára kötelezővé tette. IV. Béla alatt a zsidók
kedvező helyzetbe kerültek és a Zs. viselésének kérdése lekerült a napirendről.
A zsidók V. István rövid uralkodása alatt és IV. László országlásának első
idejében háborítatlanul éltek, ezalatt azonban az egyház szakadatlanul
folytatta külföldön a harcot a zsidók jogai ellen. Mikor úgy látszott, hogy
harcot magyar területre is eredményesen kiehet terjeszteni, a pápa szentszéki
követ gyanánt Fülöp fermói püspököt küldte Magyarországba, aki 1279. Budán
egyházi zsinatot tartott. Az egyházi kérdések rendezése után, a 125. pontban
aztán foglalkozott a zsidókkal is és más megszorító és megalázó rendeletek
mellett (l. Budai zsinat) határozatot hozott a mellen látható Zs. kötelező
viseléséről. Eszerint minden zsidó férfinek és nőnek, ha utcán, vagy bármilyen
nyilvános helyen mutatkozott, a felső ruha mellének baloldalán vörös posztóból
készült kört kellett viselni. A idevonatkozó határozat utolsó pontja a
szaracénosokra és mindennemű egyéb hitetlenekre vonatkozik, akik kék kör
helyett sárga jelet tartoznak viselni. A zsinati határozatnak azonban nem volt
meg most sem a gyakorlati eredménye és a zsidók az előírt vörös foltot ebben a korszakban
nem viselték. Jóval később, 1421 körül a sárga folt lett aktuálissá, mert a
Budai Törvénykönyv Zs.-nek tette meg, amelyet a zsidók számára előírt öltözeten
arasznyi nagyságban kellett feltüntetni. Hogy a megalázás még súlyosabb legyen,
a sárga foltot tette a Budai Törvénykönyv a kéjnők meg különböztető jeléül is.
A sárga folt a budai zsinat által elrendelt piros folttal szemben német eredetű
intézmény és csupán budai helyi törvény volt. A XV. századvégi Pozsonyban a
zsidóöltözet is egészen más volt (l. Zsidó öltözet), sőt 1520 után, mikor a Zs.
viselését az ország többi városaiban nagy nehezen megszüntették, Budán is
felhagytak vele. Az idők során eddig is többször feledésbe jutottak a
jelviseletek és főleg ennek tulajdonítható, hogy nem válhattak az országban
egységes viseletté. Mint helyi szokás leginkább a németektől lakott városokban
dívott a vegyes házi királyok alatt. 1520-ban Lajos szabadította fel a zsidókat
a Zs.-ek viselete alól, mikor Pozsonyon keresztül akart utazni, de pénz híján
ott rekedt. Valószínűleg ezt a szorult helyzetet használták fel a zsidók arra,
hogy Báthory nádor közvetítésével szabadságukat megvásárolták. Ez a
felszabadítás azonban nem ment könnyen, mert a király ismételt parancsai
ellenére is rákényszerítették a zsidókra a Zs. viselését és ha ellen szegültek,
kényszert és erőszakot alkalmaztak velük szemben. Pozsonyban rengeteg atrocitás
származott ebből, míg végre 1521. II. Lajos, Bán Imre nádor révén érvényt
szerzett parancsainak. Ekkor két évi nyugalom következett, de 1523. újabb
izgatások kezdődtek, mire udvarmesterével, Trepka Andrással akart rendet
teremteni, de nem sikerült. Ekkor újból felszólította a városi tanácsot. Még
nagyobb mérvű bajok voltak Sopronban, Nagyszombatban pedig 1522. két ízben
intette meg Szapolyai György, az erdélyi vajda öccse a zsidóbírót, Schaffer
Jakabot, hogy szolgáltasson igazságot a zsidóknak. Hosszú és kínos küzdelem
árán jutott csak el odáig a zsidóság, hogy végképp megszabadult a megbélyegző
Zs.-ek viseletétől. (V. ö. Kohn S., «A zsidók története Magyarországon». Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/
webhelyeken. Ez a 5508 .cimszó a lexikon 997 . oldalán van.