15507.htm       CIMSZO:        Zsidó irodalom                        SZOCIKK:     "rovására, de az alapeszmének mélyében találkoznak. Az utolsó szefira Koszorú vagy Uralom, az alsóbb lények összekötő kapcsa. E tanokban az arisztotelesi realisztikus és platói idealisztikus filozófia összeütközését kell észlelnünk. A Kabbala egyre több hívet hódított és köztük találjuk a nagy tudománya bibliamagyarázót, Nachmani-t  is (1195—1270) és Abulafia olasz-zsidó filozófust (1240. szül.), aki III. Miklós pápát is a Kabbalának akarta megnyerni és emiatt halálra ítéltetett, de a pápa hirtelen halála következtében  megmenekült. A német misztikusoknál szefirót elmélete háttérbe szorul az Istennév jelentőségének tana mögött. Később 10 szefirótban csak jó tulajdonságokat látnak és ezek ellentéteiképp a 10 Kolifot (hüvely) létezését is tanítják, mint az alsóbbrendű világ kategóriáit. A világoknak egész nagy láncolata áll fönn tehát, melyek egymásba fűződnek és külön rétegeződnek. Isten és az ember közötti végtelen réteghalmaz áttörhető bűnbánat, imádság és jócselekedet által. Az Istentől eltávolodott, bűnös lélek alantasabb világba kerül, ahol bűnét levezekli, ellenben a hozzá emelkedő a világrendjét is megváltoztathatja: csodát művelhet. Mindezen tanokat a Kabbala irodalma a Bibliának  «rejtett» értelméből véli levonhatni és támogatásul felhasználja a Talmudnak szórványos tanításait az angyalokról, a túlvilágról,  démonokról. Valójában azonban a Talmud befejezése után virágzott gáoni irodalom a bölcsője ezen idegenszerű fantazmagóriáknak. Nevezetesebb termékei e kor kabbalisztikus irodalmának : R. Akiba alfabetje, mely a héber abc minden egyes betűjére alapít misztikus tanításokat a világ jövendőjéről, a Tóráról stb. Ez már sokat szól az emberből lett (Henoch) Metatron angyalról, de a tiszta valláserkölcsiség körében mozog és talán tankönyvül is volt szánva. Messze elkalandozik e tanoktól a «Siur Kóma» c. névtelenül ránk maradt könyv, mely Isten lényének geometriai méreteiről szól oly anyagias felfogásban, melyen joggal ütközött meg a későbbi irodalom és Serira gáón egy hozzá intézett kérdésre csak e választ adhatta: «Isten őrizzen feltennünk, hogy csak ugyan E. Jismáeltől eredne c. tanítása.  Hiszen «kihez akarnátok hasonlítani Istent és micsoda alakot tulajdonítanátok neki» mondja a próféta. A zsidó vallásos szemlélet e megtévelyedését csak mohamedán iskolák befolyásának feltevése alapján érthetjük meg. A kabbalisztikus irodalom legfőbb tekintélyű műve a Zóhár (Fény), melyet az olasz Leon Mózes-nek tulajdonít a tudomány, ki 1250—1305. Spanyolországban tartózkodott, nagyelméjű ismerője a kabbalának. A mű maga azonban Rabbi Simon ben Jochájra vezeti vissza magát. Biblia-kommentár alakját ölti a régibb Midrások módjára és ennek tulajdonítható, hogy misztikus körökben valóságos   kánonná avatódott, mely a Talmudot is háttérbe szorította. Értelmezése fölötte nehéz, mivel tanait nem vezeti le ismert tényekből, hanem éppúgy, mint a Talmud már közismerteknek tételezi föl, homályát fokozza még az arám idióma. Bölcselete gyermekiesen anthropocentrikus, úgy hogy a világ minden alakulatára átviszi a kétszerűséget, mely fölött az egységes közvetítő princípium lebeg. A hímnemű princípium (szeretet) alkotó természetű, a nőnemű (törvény) ebből ered, befogadó természetű és anyja a könyörületnek. A Zóhár hatása elterjedt Spanyolországból az egész világra, különösen Palesztinában és Lengyelországban talált rajongó hívekre. Egyik adeptusa Luria Izsák (1533—1572) vitte bele a Zohár tanulását a vallásgyakorlatba és ennek köszönhető, hogy álmessiások, mint Sabbataj Cevi, a vallásgyakorlat megváltoztatásának varázshatásával kábították el az elméket. L. Biblia, Zsoltárok, Talmud, Toszefta, Midrás, Tannak, Amorák, Szaboreusok, Tanchuma, Akiba, Meir, Szirach, Philo, Josephus Flavius, Gáonok, Toszafisták, Responsumok, Rambam, Rasi, Kabbala, Zóhár, Biuristák, Zsidó történetírás, Mendelssohn.        P. M. Irodalom. Karpeles,   Geschichte   d.   jüdischen  Literatur (Berlin 1886); u. a.,   Ein Blick in die  jüdische   Literatur (Prag 1895); M. Steinschneider, Jewish Literature (London 1857); u. a.,  Jüd.  Literatur, az  Esch—Gruber-féle Encyclopediában;   H.   L.   Strack,   Bibliographischer   Abriss   d. neuhebräischen  Literatur   (1884);   Winter—Wünsche,   Dia jüdische Literatur; Zunz, Gesammelte Schriften; Hebrew Literature, Comprising Talmudic Treatises, Hebrew Melodies and the Kabbalah Unveiled, with  Introduction by E. Wilson (The Worlds Great Classics gyűjteményben, London—New-York 1901); Hebrew   Literature, with Introduction by Harris  (Washington—London   1901,   az   Universal Classic Library gyűjteményben); Abrahams,   Chapters on Jewish Literature   (Philadelphia   1899) ;   Cassel,   Lehrbuch. d. jüdischen Geschichte u. Literatur   (2.   kiad.   Frankfurt 1896);   N.   Schlousz,   La   Renaissance   de   la   Litterature Hebräique,    1743—1885   (Paris   1903);   S.   Bernfeld,    Dór Chacham (héb. Warschau 1896): J. Fürst,   Bibliotheca Judaica (Leipzig 1848-63). Ez utóbbi 18,000 héber   könyvet és kb. 86,000 Judaicát sorol fel; M. Steinschneider,   Bibliographisches Handbuch (Leipzig 1859) ;   M.   Schwab,   Les Incunables Hébreux (Paris 1881) ; J. Zedner, Catalogue of the Hebrew Books in the   Library of the British   Museum (London 1867) ;   Bartolocci,   Bibliotheca   Magna  Rabbinica (Roma 1675—94); J. Chr. Wolf, Bibliotheca Hebraea (4 k. Hamburg 1715—1733); Köcher, Nova Bibliotheca Hebraica (Jena 1783—84) ; J. D. Azulai,   Sém   ha-Gedolim   (Livorno 1786—96); Annales Hebraeo-Typographici 1501—1540 (Parma 1799);    Catalogus   Librorum   Hebraeorum   in  Bibliotheca Bodleiana (Oxford); Neubauer, Hebrew Manuscripts in the Bodleian Library   (u.   o.   1886);   M.   Steinschneider,   Hebräische Bibliographie (1858. és köv.);   Zeitschrift  f.   hebräische Bibliographie (1898. és köv.) ;   W. Zeitlin, Bibliotheca Hebraica Post-Mendelssohniana   (Leipzig   1891—95); De Rossi, Bibliotheca Judaica Antichristiana (Parma 1800). a vonatkozó címszavak irodalmát."                                   Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 5507 .cimszó a lexikon 997 . oldalán van.