15429.htm       CIMSZO:        Zacharja                                  SZOCIKK:     "Zacharja (Zachariás), próféta a jeruzsálemi második Templom korában. Könyve a Tizenkét kisebb próféta gyűjteményébe van foglalva. Darius Hyslaspes perzsa király idejében Chaggaj prófétával (1. o.) egyidejűleg és vele együttesen lépett fel a templomépítés körül észlelt közöny ellen. A prófécia elbágyadását és bátortalanságát jellemzi, hogy könyve tele van misztikus látomásokkal, melyekben már nem Isten, hanem csak a látomásokat megfejtő angyal szól a prófétához. Egyik ily látomásában Jósua főpap áll előtte, még pedig vádlottak ruháiban, Isten pedig elrendeli, hogy ezeket vesse le és öltsön dísz­ruhát, mert Isten immár eltörölte Izrael bűnét és kilátásba helyezi a Csemetének (Dávid háza sarjadékának, a Messiásnak) eljövetelét, Egy másik látomásban arany gyertyatartó áll előtte, melyet jobbról-balról egy-egy olajfa táplál nedvével. Ezek a két fölkentet; a királyt és főpapot jelképezik ; a királyhoz pedig igy szól Isten : «Nem hadsereggel s nem erővel, hanem az Én szellememmel)) (győzöl majd). A prófétának ez időre eső szerepét megvilágítja a hetedik fejezet: «Darius király uralkodásának negyedik évében papok és próféták jelennek meg előtte és kérdezik: kell-e még bőjtölni az ötödik hónapban (Tisó beóv napján, Jeruzsálem pusztulása emlékére). Erre Isten igy felel: Ha bőjtöltök és gyászoltok az Ötödik és hetedik hónapban (Gedaljáhu megöletésének napján), még pedig immár hetven esztendő óta: nekem bőjtöltök-e ? És ha esztek-isztok, nem magatoknak esztek-isztok-e ? Inkább ezt üzeni Isten : Igazságos jog szerint ítélkezzetek kapuitokban, szeretetet és irgalmat tanúsítsatok kiki a maga testvére iránt.Özvegyet, árvát, idegent és szegényt ne fosztogassatok, gonoszat ne forraljatok testvéreitek ellen.» A Messiást szerény megjelenésűnek tartja: «Újjongj, Cion leánya, örvendezz Jeruzsálem hajadona, királyod jön,igazságos és győzedelmes, de alázatos és szamáron nyargal, vemhes, kicsi szamáron. Kiírtok akkorra szekérhadat Efrájimból, hadi mént Jeruzsálemből és pusztul a harc íjja, mert békét hirdet ő a nemzeteknek.)) Korjellemző könyvének az a részlete, mely a prófétaság alkonyát mutatja be. Az ébredés korában a papi szellem ismét túlsúlyba került és a törvény szigorú uralma mellett újabb, prófétai tanításoknak tért engedni nem lehetett, mert ezeknek az erkölcsöket nevelő hatása mellett az intézményeket felforgató erejét nem lehetett megtűrni. «Azon napon — szól Isten — kiirtom a bálványok nevét az országból, hogy ne is említtessenek többé, a prófétákat és a tisztátlansag szellemét eltávolítom az országból. De ha mégis prófétálna valaki, akkor saját szülei, tulajdon apja és anyja mondják majd neki: ne élj, mert hazugságot beszéltél Isten nevében». Szégyenkeznek majd a próféták látományaik miatt, nem öltenek szőrös köpenyt, hogy letagadhassák prófétai voltukat. Ezek a mondatok azonban csak későbbi korra vallanak, miért is Zacharja könyvének a 9. fejezettől terjedő részét későbbi toldaléknak tartják."                                   Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 5429 .cimszó a lexikon 967 . oldalán van.