15300.htm CIMSZO: Vérvád SZOCIKK: "Vérvád. A V.-babona eredete a
diaszpóra kezdetéig nyúlik vissza. Josephusnak, a Titus császárral Rómába ment
görög-zsidó történetírónak Apion elleni iratából (Contra Apion.) kitűnik, hogy
a vád a szétszóródás kezdetén már megvolt. Apion, az alexandriai antisémita író
ugyanis azt állította, hogy a zsidók évenként egy felhizlalt görög gyermeket
templomaikban feláldoznak s annak belső részeit megízlelik. Ez ellen
tiltakozott Josephus, aki maga is kohanita (papi) törzsből való volt. Később
ezzel a váddal néhol a kezdődő kereszténységet üldözik ártatlanul. Majd hosszú
évszázadokra elcsendesedett a V. Még a középkor első felének antisémita írói, a
tudós Agobard IX. sz.-beli lyoni püspök s követői, sőt a kereszteshadjáratok
kezdetén élt Clairvauxi Bernát sem említik a szörnyű vádat. A középkor második
felében az első V.-at Angliában emelik. 1144-ben Norwichben azzal vádolták meg
a zsidókat, hogy megöltek egy keresztény gyermeket rituális céljaikra. Pert nem
indítottak e V. nyomán, le sem tartóztattak senkit sem, de a szörnyű V.-at a,
köztudatba dobták és ez később az egész közép- és újkor folyamán időnként újból
és újból felbukkant. A norwichi V.-at a kutatások szerint egy kitért zsidó, a
cambridgei Theobald koholta, hogy érdemeket szerezzen. Azt hazudta, hogy a
zsidók évenként kisorsolnak maguk közt egy hitközséget, amely tartozik egy
keresztény gyermeket rituális célból megölni s hogy 1144 a sorsolás Norwichra
esett. 1168-ban Gloucesterben, 1181. Bury St. Edemundban, 1192. Winchesterben
hasonló rágalommal támadták meg a zsidóságot, de pört egy városban sem
indítottak. A következő században Németország területén súlyosabb
következményekkel jelentkezett a V. babonája. 1235-ben Fuldában öt gyermeket
megöltek a rablók, mire a keresztes lovagok sok zsidót lemészároltak és sokat
letartóztattak. A kínvallatást (tortura) is első ízben itt alkalmazták
V.-pernél. A művelt és felvilágosodott Hohenstaufeni II. Frigyes el akarta
nyomni a szörnyű babonát s előkelő konvertita tudósokat hívott össze birodalma
minden részéből, hogy a V.-ról véleményt mondjanak. Ezek kifejtették, hogy a V.
merő koholmány, mert a zsidó ritus szerint még az állatvér élvezete is el van
tiltva szigorúan s azonkívül a zsidót éppúgy kötelezi a humanitás, mint a
keresztényt. E véleményre II. Frigyes (XIII. sz.) dekrétumot bocsátott ki,
melyben a V.-at valótlannak nyilvánította. Azonban a megmételyezett néphitet
kiirtani ő sem tudta és a XIII—XVI. sz. a V.-nak legsötétebb korszakává
sülyedt. Franciaországban 1247. jelentkezik Vaucluseben egészen tipikus módon,
mint rituális gyilkosságvád és torturával vallatják ki az ártatlanul
letartóztatott zsidókat. A babona legrégibb leírója, Thornas de Cantimpré is e
századból való adatait, saját állítása szerint Nicholas Donin de La Rochelle tudós
konvertitától hallotta, ugyanattól, aki 1240. nyilvános disputát folytatott
Jechiel főrabbival és rengeteg Talmud-példányt máglyára vettetett. 1255-ben
Lincoln (Anglia) volt a V. színhelye és itt a lefolyt per után 18 gyanúsítottat
végeztek ki. A V. egyéb mühelyei Pforzheim (Baden) 1267., tárgyalás nélkül,
kilengésekkel és atrocitásokkal; 1286. Oberwesel a hétéves Werner-gyermek
eltűnése miatt; 1462 Rinn (Innsbruck mellett); 1475. Trient perrel és
tortúrával; 1490. a
La Guardia
castiliai kisközség részint zsidó, részint marannus lakói ellen Torquemada
emeltetett V.-at, amely minden ismert V. között a legvégzetesebb volt. A formálisan
lejátszatott per során irtózatos torturát és számos cselfogást alkalmaztak és
elevenen elégetésre szóló ítéleteket hoztak. Végzetesebb V.-ak voltak még:
1529., 1536. Nagyszombatban (1. Nagyszombati vérvád); Bazinban (1. Bazini
vérvád) ; 1840 Damaskuszban, 1891 Corfuban, 1899 Polnában (Csehország), 1764.
Orkutában (1. Orkutai vérvád) 1791. Tasnádon és 1891. Nagyszokolon. A z
1882-iki tiszaeszlári V.-at, annak perét és irodalmát 1. Tiszaeszlári vérvád.
(L. Ostyamegszentségtelenítés, Kútmérgezés.) A V. irodalmának legkiválóbb
termékei: H. Strack (berlini protestáns hebraista, egyetemi tanár), Das Blut im
Glauben und Aberglauben der Menschheit mit besonderer Berücksichtigung der
Volksmedizin und jüdischer Blutritus (8. kiad. 1900); Christliche Zeugnisse
gegen die Blutbeschuldigung der Juden (Berlin 1882), az utóbbi a tiszaeszlári
per alkalmából a legkiválóbb keresztény teológusoktól előadott szakvéleményeket
tartalmazza; D. Chwolson (konvertita, hírneves orosz orientalista), Blutanklage
(1901); A. Berliner (berlini orth. rabbiszemináriumi tanár), Das Gutachten
Gangan-ellis; Paul Nathan, Der Prozess von TiszaEszlar (1883).
"
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 5300 .cimszó a lexikon
947 . oldalán van.