15279.htm       CIMSZO:        Vegetarianizmus                                  SZOCIKK:     "Vegetarianizmus. Az a teória, amely az embernek létfentartására elegendőnek tartja a növénytáplálékot és azt hirdeti, hogy tartózkodni kell minden állati terméktől, valamint annak preparátumaitól is. A V.-t már az ókori zsidók ismerték. Egyik talmudszerző elképzelése szerint Ádám vegetáriánus volt s meg volt neki tiltva a húsevés. Az állatnak a Bibliában (Genesis 1.28.) hangoztatott birtokba vételét az egyik talmudszerző kizárólag a munkába való bevonására vonatkoztat a (Szanhedrin 59b) s csupán az özönvíz után engedtetett meg az emberiségnek az állat elfogyasztása (Gen. 9. 3.). Mózes legjobb igyekezetével sem tudta visszatartani a nép vágyakozását a «húsos fazék» után (Exod. 16. 3.), jóllehet élénk nyoma van a Bibliában annak, hogy le akarta szoktatni a húsélvezetről a zsidóságot s az állatvilágot lehetőség szerint meg akarta kímélni. Mózes csekélyszámú állatra korlátozta a húsélvezést, szigorúan meghatározva a fogyasztásból kizárt tisztátlanok kategóriáját (Levit. 11.1—47) és levágási módját is, mely elkábítja az állatot és vérét a főéren át kifolyni engedi (Deuter. 12. 21). Dániel próféta is elítéli a húsevést s ő és társai nem fogyasztották azt (Dániel I. 5 — 16). A próféták ideális világában maga az állat se fogyaszt húst, «az oroszlán az ökörrel együtt szénát eszik (Jesáj 11. 7.) Abarbanel Isaac (XV. sz. vége, castiliai kincstárnok, majd Nápolyban élt biblia­kommentátor) szerint az állatok vadságát húsfogyasztásuk okozza. A Talmud bölcsei a húsevést főkép ökonomikus szempontból bírálták el, de akárhányan elítélik azt. R. Juda ben Ilai pl. ezt tanítja : <Ülj az árnyékban és növényt egyél, ne pedig libát és csirkét, még ha szíved vágyakozik is utána» (Pesz. 114a). Egységes állásfoglalást látunk a Talmudban a Deuter. 14. 26.-ra vonatkozóan : «A Tóra az erkölcsi viselkedésből ad leckét, amikor azt tanítja, hogy az ember ne egyék húst mindaddig, amíg egészen különös vágyat nem érez az után a ez esetben is csupán alkalomszerint és elvétve szabad azt ennie». Viszont R. Jochanan egy tisztán vegetáriánus tudóssal szemben azzal érvel, hogy a legtáplálóbb élelmiszerre kell a pénzt elkölteni (Chullin 84a). Szombaton és ünnepnapokon főképen halat és más húsneműt fogyasztottak s erre, úgy látszik, súlyt helyeztek, de jellemző, hogy a szellemi foglalkozáshoz kötötték azt és «am haarec»-eknek, tudatlanoknak egyenesen megtiltották (Peszáchim 49b). A modern V.-t legelőször J. B. Levinsohn vitatta meg s híve annak; minden húst «teréfo»-nak tekint a V.-t a hosszú élet főkellékeül fogja fel s miként az ókoriak, úgy ő is azt vallja, hogy a Genesis első tíz nemzedéke vegetáriánus volt. A zsidóság morálját és intellektusát főképen a csekély húsfogyasztásra vezeti vissza. Kaminer orvos viszont azon az állásponton van, hogy a csekélyebb húsfogyasztás az oka a szegénysorsú keleteurópai zsidók közt elterjedt néhány betegségnek (Széder Kapparósz, Warschau 1878/."                           Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 5279 .cimszó a lexikon 943 . oldalán van.