15140.htm       CIMSZO:        Türelem                                   SZOCIKK:     "Türelem, erény, amelynek kifejezésére a Szentírás nyelve az erech áf (hosszantűrő) és e. ruach (lelki T.) szavakat alkalmazza. A T. főképpen a jogos harag elnyomására irányul. A Szentírás, föleg a Példabeszédek (16.32, 15.29, 15.18, 25.15) nyomán a Talmud nagyon fontosnak tartja a T. gyakorlását s hősnek nevezi azt, aki indulatát, haragját fékezni tudja, jóembernek azt, akit nehéz a T.-ből kihozni és könnyen engesztelődik (Ábót 5. 17). A hosszantűrést, a harag fékezését Isten tulajdonságának tartja a Szentírás (Exod. 36. 6; Num. 14. 18; Zsolt. 86. 15). Leginkább azonban a hitben gyökerező T.-et hangsúlyozza a Biblia. Ez a szenvedések elviselésében, a lemondásban és Isten akaratában való megnyugvásban nyilvánul meg. Ez a hit hatja át a Zsoltárokat és a prófétákat. Jó, ha az ember remél és nyugodtan várja, míg az Úr üdvöt ád (Jeremiás Siralmai 3. 26 ; v. ö. Zsolt. 62. 1—5). Ez a gondolat a Zsoltárokban, Micha, Jesája és Hósaa prófétáknál, főleg Jóbnál talál markáns kifejezést. A Biblia a T. megtestesülésének Áron főpapot (Lev. 10. 3.) és Jóbot (2. 10.) tartja, akik közül az első néma fájdalommal viselte el fiai elvesztését, az utóbbi pedig megnyugvással a sorscsapások egész sorozatát. A T.-ről, mint erényről vallott talmudi felfogást legplasztikusabban a következő szentencia (Jóma 23) fejezi ki :-«:Akik jogtalanságot szenvednek, de nem viszonozzák azt, akik meghallgatják az őket gyalázó sértéseket, de nem válaszolnak, akik szeretetből cselekednek és boldogok szenvedéseikben is, azokra vonatkozik az Ige: Akik őt szeretik, olyanok, mint a nap virradásának teljes erejében». A Bírák K. 5. és Szirach I.23 a T.-ről azt tartja, hogy az a szenvedések után örömet fog okozni. Az apokrifák a T.-et nem csupán egyes emberek, hanem az egész Izrael szükséges erényének tartják; a Salamon Bölcsessége (3. 1,7) arra buzdít, hogy az ember haláláig fékezze magát és tűrjön, bízva lelke halhatatlanságában. Szirach (2. 1, 15) hangsúlyozza, hogy a T. nem csupán a hitnek, hanem az erősségnek, a jellemszilárdságnak is kifejezője. Izrael türelmét legjobban bizonyítja a babiloni fogság alatt mutatott felemelő, Istenben vetett bizodalma, mely végül is elnyerte a jutalmát. De ez elenyésző csekélység ahhoz a T.-hez, amit a zsidóság a a diasporában majd kétezer éven át tanúsított. Ezt a T.-et fejezi ki Maimonides egyik hitágazatában : «Hiszem tökéletes hittel, hogy a Messiás el fog jönni s habár késik, mégsem csüggedek várni a napot, melyben el fog jönni». Általában a zsidó messianizmus eszméje (l. Messiás) Izrael összességének T.-vel áll kapcsolatban. A T., melyet a zsidóság az elmúlt sötét századok borzalmai alatt tanúsított anélkül, hogy hitét elhagyta volna, az emberi történet legdicsőbb fejezetébe tartozik (l. Mártírok). Viszont meg kell állapítani azt is, hogy az emancipációk óta a zsidóság is az emberi jogok nyilvánítása alapján állva, vesztett évezredes T.-ből, amely már nem a mai nemzedék erénye, csupán a múlté."                                   Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 5140 .cimszó a lexikon 914 . oldalán van.