15110.htm CIMSZO: Tóraolvasás SZOCIKK: "Tóraolvasás,
az istentisztelet egyik része, amelyet azonban nem mindon istentisztelet
kéretében, hanem csak meghatározott alkalmakkor végeznek, előírt szabályok és beosztás szerint. A beosztás úgy történt,
hogy a Tóra egész anyagát olvashassák fel az év leforgása alatt. Nem az áhítat
fokozása végett intézményesítették hanem azért, hogy a nép legszélesebb rétegei
is megismerhessék Isten törvényeit és az erkölcsöket, amelyek abból
kitisztultak. A Tóra nyilvános felolvasását maga Mózes rendelte el, de csak
minden hetedik munkaszünetelési évnek sátoros ünnepére, amikor a nép
apraja-nagyja egy begyült Jeruzsálemben (Mózes V. 31. 10-13). A későbbi
korokban megváltozott viszonyok között bizonyára nem érvényesülhetett teljes
terjedelmében a bibliai rendelkezés népművelési tendenciája, azért el is
ejtették a hétéves ciklust, helyébe egy éves ciklust rendszeresítettek és ennek
megfelelően 54 szakaszra (szidra) osztották fel a T.-t. Nem szökőévben egyes
meghatározott szombatokon két-két hetiszakaszt összevonnak (pl. Acharé mósz —
Kedósim). Eredetileg laikusok végezték a felolvasást. A héber nyelv hanyatlása
következtében azonban attól kellett félni, hogy egyesek hibásan olvashatják a
szöveget, azért hivatásos felolvasókra ruházták át a felolvasást. Az
egyenlőtlenség kiküszöbölésére való törekvés is hozzájárulhatott a reform
bevezetéséhez, mert a hívek csak korlátolt számban részesülhettek a
tisztségben, a nagy tömegek kiszorultak belőle és ez nem felelt meg a zsidó
demokráciának. Viszont arra is ügyelni kellett, hogy a népet kirekesztő
kiváltságos papi funkcióvá ne válhasson ez az intézmény, mert ez ellenkezett
volna azzal az egyedülálló berendezkedéssel, amely az áldozatot helyettesítő
ájtatossággal visszaszorította a papi monopóliumot és nép-aktussá szentelte az
istentiszteletet. Ennél fogva úgy intézkedtek, hogy a szidrát megszakításokkal
olvassák fel és minden részhez mást-mást hívjanak a gyülekezetből a Tóra elé.
Ez az ú. n. alijó amely a zsinagógában a képviseleti formát honosította meg,
mert a felhívottak, akik egyéni megtiszteltetésnek veszik a felhívást,
tulajdonképpen a közönséget képviselik. A felolvasás rendszere az idők során
más változást is szenvedett. A zsidóság ősi írásmagyarázói súlyt helyeztek
arra, hogy a T. a Biblia szellemének megfelelően a tanítás eszköze legyen, de
mikor a héber nyelv már csak a tudomány nyelve volt, a nép pedig érintkezési
nyelvül az arameus nyelvet használta, a héber szöveg felolvasásában nem
érvényesülhetett az eredeti tendencia és a meg nem értett szöveg meghallgatása
nem használhatott a közművelődésnek. Ezért honosították meg, hogy a felolvasó
mellett tolmácsot rendeltek, aki a felolvasott szöveget a nép nyelvére
fordította le. Ezt a régi szokást azonban később elejtették és sok évszázad óta
már megint csak a héber szöveget olvassák. A felolvasás a sacharisz, a muszaf
vagy minchó istentisztelet keretében történik, egész szabatosan a sacharisz
után, a muszaf előtt és a minchó előtt, mint az istentisztelet függelékes vagy
beiktatott része. E beosztás szerint a következő alkalmakkor olvasnak az
istentisztelet keretében a Tórából. I. Sacharisznál: hétfőn, csütörtökön,
böjtnapokon, purimkor és chanukakor. II. Muszafnál: valamennyi ünnepen és
félünnepen, szombaton és újhold napján. III. Minchónál: szombaton, jom
kippurkor, böjtökön. A T. anyaga kétféle lehet: 1. vagy a soros hetiszakaszból
van véve, nevezetesen: hétfőn, csütörtökön, szombat délelőtt és délután,
amennyiben ezek a napok más T.-i idővel egybe nem esnek (ebben az esetben nem a
soros, hanem a rendkívüli részt olvassák fel, pl. hétfőre eső újhold, szombatra
eső ünnep stb.),