14960.htm CIMSZO: Talmud SZOCIKK: "A Kr. u. 70-ben bekövetkezett
államfelbomlás és szétszóródás után a hagyomány maradt meg egyetlen nemzeti
kapcsolatnak. Hillelnek tanítványa, Rabbi Jochánán ben Zakkai állott akkor a
testület élén és ez engedélyt nyert Titustól, hogy Jamniában nyithassa meg a
szanhedrini joghatósággal bíró iskolát. A hagyomány anyagának összegyűjtésével
legelőször R. Meir, a mártírhalált halt r. Akiba tanítványa foglalkozott és ő
vetette meg alapját a R. Juda hanászi által kb. 200-ban Kr. u. végleg
megszerkesztett Misnának, azonban sok anyagnak ügyeimen kívül hagyásával,
melyet aztán R. Nechemia állított össze Toszefta (toldalék) néven és mely a
tételek indokolására is kiterjeszkedik. A Misna 6 rendre oszlik: 1. A mezőgazdasággal
kapcsolatos adózási és jótékonysági törvények. 2. Ünnepek. 3. Női jog. 4.
Kártérítések, polgári és büntetőjog (itt foglal helyet a hagyományozás
szabályozása és a tanítási ethika, Abót is). 5. Áldozatokról. 6. Tisztasági
törvények. Minden rend több traktátusból és minden traktátus több fejezetből
áll. De voltak a Misna mellett más gyűjtemények is, melyeket azonban a Misna kizárólagossá
vált tekintélye kiszorított. Ilyen kiszorított, apokrifnek mondott
gyűjtemények: a Barajták {Misna chicona, künrekedt Misna), melyeket a későbbi
vitákban a Gemárában gyakran idéznek ellenbizonyítékképp; és melyeket utóbb
Toszefta (toldalék) néven állítottak össze; a többi gyűjtemény nem jutott ilyen
jelentőséghez. A Misnát magát ép úgy tették törvényfejtegetés alapjává, mint
azelőtt a Tórát. E fejtegetést Gemárának nevezzük, tudósait pedig amóráknak. Öt
ilyen amóra emberöltő szolgáltatja az anyagot a palesztinai vagy jeruzsálemi
T.-gyűjteményhez, melynek alapját R. Jóchanán vetette meg. Ennek halála után a
hagyományozás hegemóniája Babiloniára (új-perzsa birodalomra) terelődik át. A
jeruzsálemi T. rendszeresség tekintetében mögötte marad a kb. 500-ban Kr. előtt
összeállított babilóniainak, minek következtében a Rabina és R. Ási által
rendezett babilóniai T. került egyeduralomra, a palesztiniai azonban aggadai
anyagának nagyobb gazdagsága, valamint arám dialektusának jellegzetességénél
fogva szolgáltat a filológiai kutatásnak kimeríthetetlen kincsesbányát. A
babilóniai Gemárában legfőbb tekintélyek Ráb, ki még Palesztinában R. Juda
hanászi előadásait hallgatta s az ő tekintélyével jutott fölénybe vallásos
kérdésekben továbbá Sámuel, ki jogi kérdésekben szerzett nagyobb tekintélyt már
azért is, mert jól ismerte a perzsa jogrendszert is és udvari jogtanácsosa volt
Nahardeában az exilarchának. A babilóniai Gemárában is keleties
rendszertelenség uralkodik, az anyag nem mindig tárgyi kapcsolatban, hanem néha
a szerzők azonossága szerint, néha az eszmetársulás fonalán halad, nagyon sok
kitérés zavarja az eszmemenetet s ez valamint a stílus szófukarsága, a
szóbelileg még értett formuláknak eredetiségükben való közlése nagyon nehézzé
teszik a T. megértését. Egyes spontán egyéni nyilatkozatok az irodalmi stílus
csiszoltságát is nélkülözik. A T.nak a
másvallásúakkal szemben tanúsított türelmetlenségét és igazságtalanságát
rendszerint az értelmükből kivetkőztetett, összefüggésükből kiszakított
idézetekre alapítják. Ilyen félreértés tárgya pl. ez a hely: «Pogány (perzsa)
földje olyan, mint a pusztaság, aki birtokba veszi, az jogot szerzett rá.
Miért? Mert a pogány, amint a vételárat kézhez vette, a birtoklás jogát
elvesztette, a zsidó pedig addig nem szerezte meg, míg az adásvevési szerződés
nem jutott a kezébe. A föld azért olyan mint a pusztaság (Bába Báthra 54. l. o.). Pedig itt a zsidó
terhére szól a tanítás, mely a perzsa törvényben gyökerezik. Arról van ugyanis
szó a szövegben, hogy az adófizetés alól azzal szoktak kibújni, hogy az eladó
közvetlen aratás után adta el a földet, amikor még nem érkezett el az
adófizetés ideje, a vevő pedig, hogy az adófizetést kitolja, csak az adófizetés
határideje után vette birtokba. Ezen időn belül azonban az a veszély fenyegette,
hogy egy harmadik személy (a király, a gazdátlan földnek ura), vagy aki az adót
le akarja érte fizetni, ráteszi a kezét. (V. ö. Guttmann M., «Das Judenthum u.
seine Umwelt» 311.1.) Sok előítélet is fűződött az idők folyamán a T.-hoz. Már
553-ban Justiniánus császár a 145. sz. Novellában megvetőleg emlékszik meg
róla, azontúl sok esetben érte egyházi átok és halálos ítélet (máglyán való
elégetésre); akadtak azonban keresztény körökben védői is,akik között Reuchlin
a legnevezetesebb. Mai nap már Goldschmidt Lázár fordításában a teljes német
T.-ot bírjuk. Egyes főbb részeit mások is lefordították és ezzel a T.-hamisítók
aknamunkáját megnehezítették. Magán a zsidóság körén belül a karaiták foglaltak
vele szemben ellenséges állást, mivel tanításait nem találták a bibliai igében
gyökerezőnek és emiatt különszakadtak a rabbanita zsidóságtól. A T.-i logikai
okoskodás valóban nagyon elütő a modern tudományokétól, azonkívül maga a
törvényfejtegetés is kazuisztikus, oly esetekre kiterjedő, melyeket a való élet
nem nyújt."
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 4960 .cimszó a
lexikon 874 . oldalán van.