14937.htm       CIMSZO:        Szukkósz                                 SZOCIKK:     "Zsidó ünnep, szószerint sátrak ünnepe, sátoros ünnep. Nyolc napig tart, a pusztai vándorlás emlékére (l. Semini aceresz),. tisri 15—22-ig. Liturgiái sajátságai a következők: Jom-kippur és Sz. között nem mondanak tachanunt s jehi rocont sem a Tóra olvasás után hétfőn és csütörtökön, nem mondanak halálozási évfordulón (l. Jahrzeit) Él mólé rachamimot, de mondanak Él erech apajimot és a 20. Zsoltárt is, sok helyütt ez utóbbi Sz. előnapján elmarad. Ha az ünnep első napja szombatra esik, eruv tavsilint csinálnak. Sz. első napjának estéjén maarovisz Ünnepi tefilló a vonatkozó betoldással és ünnepi kiddus, sehechejónu, olénu, 27. Zsoltár, adón ólom. A sátorban is kiddus s külön áldás a sátorra magára és sehechejónu. Első este kötelesség ott valamit fogyasztani, még ha esik is az eső. Sacharisznál az előírt jócér, a tefilló megismétlésénél pijutok, (ha e nap szombatra esik, a második nap pijutjait mondjuk az első napon). Haliéi előtt az ünnepi csokor áldása és sehechejónu. Az eszrog van a balkézben kocsányával felfelé s a lulov a jobbkézben, a két áldás elmondása után az eszrogot megfordítják s úgy lengetik a csokrot, majd így tartjuk a haliéi és a hosánó alatt. Egész haliéit mondanak az ünnepnek minden napján, s lengetik a csokrot hódúnál és ónónál; egész kaddis. Ha az ünnep első napja szombatra esik, a csokor lengetés másnapra marad. Én komócho, két Tórát vesznek ki a frigyszekrényből, Isten 13 tulajdonsága, az ünnepi ribónu sel ólom, mely szombaton elmarad. Semá Jiszróél, echod, gádlu, álhakol, vejaazor. Az első Tórához öt férfiút szólítanak (szombaton hetet), a felolvasandó rész : III. Mózes 22. fejezet 26. versétől a 23. fejezet végéig. Az ünnepi törvényeket tartalmazza. Majd a második Tórát is az asztalra helyezik fél kaddis mellett. A második Tórából a maftirnak IV. Mózes 29. fejezet 12—17. verseit olvassák, a vonatkozó áldozati törvényt tartalmazza. A prófétai rész Zakariás 14. fejezete, a jövendő sátoros ünnepről szól. Ünnepi muszaf a vonatkozó betétekkel, a megismétlésnél kohaniták áldozása (l. Birchász kohánim). A tefilló végeztével egy Tórát vesznek ki a frigyszekrényből, elhelyezik az almeinoron, mialatt körmenetben egyszer körüljárják a zsinagógát az ünnepi csokorral s az előírt hosánót mondják. A körmenet iránya: kelet, észak, nyugat, dél. Majd viszszateszik a Tórát a frigyszekrénybe; egész kaddis. Minchónál: ásré uvó lecijon, fél kaddis, a sachariszéval megegyező tefilló, egész kaddis, olénu. Sz. második napjának liturgiája az első napéval teljesen megegyezik. Ha azonban az ünnep első napja szombatra esik, a pijutok felcserélődnek és az első napit mondják a másodikon. Van lulovlengetés és áldás is, de elmarad a sehechejónu, ha az első nap szombatra esett, sehechejónut a másodikon mondanak. Két Tórát vesznek ki a frigyszekrényből. Az elsőből ugyanazt olvassák öt férfit szólítván oda, mint az előző napon, a másodikból is. A prófétai szakasz : /. Királyok 8. fejezet 2. versétől a 21. versig terjed, a Salamon király idejében tartott sátoros ünnepről szól. Mind a muszaf, mind a minchó az előző napéval megegyezik.   A   maariv köznapi, egész kaddis, nincsen sem vihi noám és áto kódos; havdóló, mint ünnep kimenetelekor. Sz. félünnepnapjain köznapi maariv, a tefillóban jaale vejovo. Sok helyütt a sacharisznál a teflllint benedikció nélkül öltik fel. Az imarend köznapi, tehát a 100. Zsoltárt is mondják. A tefillóban jaale vejovo. A tefiillint haliéi előtt veszik le, az előimádkozó is. Majd az ünnepi csokor szertartása következik; egész halléit mondanak csokorlengetéssel, majd egész kaddist. Kiveszik a frigyszekrényből a Tórát (egyet) és a vonatkozó részt olvassák fel belőle, majd fél kaddis, jehallelu, ásré; a 20. Zsoltár elmarad ; uvo lecijon, fél kaddis. Ünnepi muszaf tefilló, az ismétlésnél azonban hétköznapi kedusó; Ismét Tórát vesznek ki a frigyszekrényből és a hosánót mondják, megkerülve az emelvényt. Félünnep szombatjának beköszöntésekor sok helyütt nem mondják a bevezető Zsoltárokat, sem báme mádlikint, hanem az imát a 92. Zsoltárnál kezdik, majd árvák kaddisa. Különben az ima a szokásos szombatinak felel meg; jaale vejovó, vájchulu, mogén vosz, egész kaddis, szombati kiddus. Reggel pijutok, a tefilló szombati, jaale vejovó betoldással, egész hallél, egész kaddis. Olvassák Kóhelet Könyvét. Én komócho; két Tórát vesznek ki a frigyszekrényből; az elsőből hét férfi részére olvassák II. Mózes 33,12—34,26 verseket, fél kaddis; a második Tórából a vonatkozó napi szakaszt és a következőt. A prófétai szakasz: Ezékiél 38. 18—39,17. versek. A záró áldásnál megemlítik a szombatot, Izraelt és az ünnepeket. Jekum purkon, mi sebérach, áv horachamim nincsen. A muszaf tefilló az ünnepi, de benne mindig megemlítendő a szombat, tehát a szakaszok így következnek egymás után: Jiszmechu, recé, melech rachamon; egész kaddis, én kélóhénu stb. A minchónál ásré uvo lecijon, fél kaddis, vaani szefilószi. A Tórához három férfit szólítanak és az utolsó hetiszakasz első bekezdését olvassák. A szombat délutáni tefilló, jaale vejovó betoldva. Elmaradnak : cidkoszcho cedek és az Atyák Mondásai is. A szokásos szombatesti ima, a tefillóba jaale vejovó betoldva; hav dóló."                              Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 4937 .cimszó a lexikon 870 . oldalán van.