14932.htm CIMSZO: Szövetség SZOCIKK: "Szövetség (B'risz), így nevezi a Biblia Izrael Sz.-ét
Istennel. A B'risz szó, mely a héberben minden Sz.-et jelent, speciális
értelmében Izráelnak, mint választott népnek (1. o.) vallásos misszióját fejezi
ki. A B'risz szó frigyet és szerződést is jelent, így annak legprimitívebb s a
legtöbb népnél előfordulő formáját, a vérszerződést is. A zsidó ókor mégis már
speciális vonatkozásban használta a szót, a Biblia számos helyén is ebben az
értelemben fordul elő s így értelmezték azt a legrégibb fordítások is; a
Septuaginta diadékének, a Vulgata pedig testamentumnak fordítja azt. A zsidó
írásmagyarázat szerint Istennek az emberekkel való Sz.-éből vezethető le a
törvény szentsége és örökössége. Íly Sz. az, melyet a Biblia szavai szerint
Isten kötött Noachhal, Ábrahámmal s amelyet megújította Sinaj-hegyén történt
kinyilatkozás alkalmával, amelynek örök szimbóluma a szombat szentsége. A
hetedik napi általános és minden élőlényre kiterjesztett munkaszünetnek
törvényesítését és szentségét tehát a Tíz Parancsolat és Mózes II. könyvének 31. f. 13-17. versei
egyenesen Isten és Izrael szövetségére vezetik vissza, hogy annak horderejét a
legerőteljesebben ezáltal domborítsák ki. Magát a Tíz Parancsolatot, a törvény
táblákat a B'risz Könyvé nek és a B'risz szavainak nevezi a Biblia és szerinte
négyszer újíttatott meg a Sz., ú. m. Mózessel Moáb síkságán (Deut. 29. 1), Jósuával Mózes halála előtt (Jós. 21.
25), Jehojáda főpappal, midőn Atalia királynét adolatria miatt detronizálták
(Kir. II. 11. 17) és végül Jósiáhú királyival, miután a Törvénykönyvet újra
feltalálták s az egészet felolvasták a nép előtt. Emellett a próféták is
többször felemlítik Izrael Sz.-ét, így Jeremiás és Hósea próféták panaszolják,
hogy Izrael népe megszegte Sz.-ét Istenével, ezért elvesztette előtte
nemzetjellegét. Más Sz.-eket is említ a Biblia, így Istennek a papicsalád
ősével, Áronnal és Lévi házával, valamint a Dávid-házával kötött Sz.-ét. A
B'risz tudata által lett Izrael választott nép s ezen fogalom tudata egyenes
fonálként húzódik végig egész történetén s ezt tükrözi vissza a középkori
szörnyű üldözések liturgia-irodalma is. A B'risznek eme allegorikus értelme
mellett egyszerű etnológiai magyarázata az, hogy minden népnél állami léte
kezdetén jelentkezik a Sz. fogalma s minthogy a törvényeket abból származónak
minősítették, ennélfogva rituális keretet adtak annak; igy az indogermán
kultúrnépek, a görögök és germánok is Sz.-eiknél az istenséget hívják tanukul.
Az istenségekkel kötött Sz.-ek jelentősége azonban rendkívül nagy, mert a népek
közötti Sz.-eknek is ez az alapja. Maga a Pentateuch eltiltotta a bálványimádó
kanaáni népekkel való Sz.-et a zsidóknak s midőn Salamon király Hirám föníciai,
tehát rokonfajú királlyal Sz.-et kötött, zsidó alattvalói ezt zokon vették,
úgyszintén a másik népszerű uralkodónak, Makkabeus Simonnak a rómaiakkal kötött
Sz.-ét is kifogásolták, minthogy az a mózesi könyvek szellemével nem egyezik
meg. A B'risznek tehát a zsidó nép izoláltságára, de egyszersmind
fennmaradására és más népekbe való be nem olvadásába is döntő hatása van."
Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4932 .cimszó a lexikon
868 . oldalán van.