14824.htm       CIMSZO:        Szeretet                                   SZOCIKK:     "párosult jelentést ad, mondja, hogy Isten Izraelt visszaesése dacára is szereti (11.1). Hoseá-nál a Sz. a szabad akarat megnyilvánulása (14. 5). Sz.-re alapítja Mózes a Deuteronomium egész törvényhozását. Isten szerette Izrael népének ősei s ez a Sz. átszármazott az utódokra, Izrael egész: népére, amelyet kiválasztott, bár nem az ő érdeme folytán, hogy missziót teljesítsen (Deuter. 10.15 7. 6-8, 23. 6). Isten ezekért csupán Sz.-et vár (u. o. 6. 5, 10. 12, 11. 1, 13, 22, 23. 4, 19. 9, 30 6, 16,20). Isten szereti az idegent, a jövevényt, az özvegyet, az árvát, a védtelent s csupán azt várja el, hogy Izrael népe is szeresse azokat (u. o. 10 18-19 stb.). Isten Sz.-e Izrael iránt"" Örökkétartó Sz."" Jeremiás próféta szavai szerint (31. 3) s ezt a Sz.-et hangsúlyozza Jesája és Malachiás próféta is (Jes. 63. 9 ; Mai 2). A Biblia Istennek az emberiség iránti Sz.-ét nem a Sz., hanem az ""irgalom"" szóval fejezi ki (Zsolt. 45. 9) s ez a Sz. kiterjed mindenkire, aki parancsolatait megtartja (Exod. 20. 6 ; Deuter. 7. 9), aki igazságot gyakorol és igazságosan gondolkodik és beszél (Példab.lb.9,16.13; Zsolt. 146. 8),mert Isten is szereti az igazságosságot (Jezsája 61. 8 ; Zsolt. 11. 7, 99. 4). Hogy az isteni Sz. alatt a Biblia az erkölcsi törvények megtartását érti, azt bizonyítja ez a mondás: ""akit Isten szeret, azt megfékezi (megjavítja) "" (Példab. 3. 12). Isten szentségének lényege a Sz., az emberi életre vonatkozó törvények ennélfogva a Sz.-nek ebben a tanításában kulminálnak: "" Szeretned kell embertársadat, mint saját magadat (Leviticus 19. 18) s ez a Sz.-hitvallás kell hogy magába zárja az ellenfelet és ellenséget is (Exodus 23.4-5). Hogy milyen módon kell szeretni ellenségeinket, azt a Biblia így tanítja: ""Nem szabad szívedben gyűlölnöd testvéredet, nem szabad bűnt táplálnod ellene.. . sem pedig néped ellen bármiféle haragot táplálnod"". A gyűlölség okát el kell távolítani, hogy felebarátainkat szerethessük (Levit, 19. 17) és pedig úgy, hogy ezt az idegenre, a jövevényre is kiterjeszthessük (u. o. 34). A Biblia a jogi értelemben vett bűntettest is ""testvéred""-nek nevezi (Deuter. 25.3 ) , amit a világ egyetlen államának törvény hozása vagy közmorálja sem vallott (1. Felebaráti Sz.) A Sz.-et, mint isteni alapelvet különösen a chásszideusok (1. o.) és esszénusok (1. o.) vallották és gyakorolták önmegtagadóan; életük vezető princípiuma volt az Isten- és emberszeretet Isten az ő meghatározásuk szerint a ""Sz. lelke mindenki számára"" (Bölcsesség Könyve apokr.1.6) és ""a lelkek szeretője""  (u. o. 11.  24-26).Philo is (De opificiis mundi I. 4) a Sz.-et vagyis jóságot az isteni teremtés fő princípiumának és a világ mozgató hatalmának tartja. Midőn Ezra próféta panaszkodik a világ romlottságáról, viziójában Isten így szól hozzá: ""Nem szeretheted jobban az Én teremtményemet, mint Énmagam"" (IV. Ezra 8. 45). Az apokrif iratok általában a Sz. hitvallásának számos megnyilatkozását tartalmazzák, így a Tizenkét pátriárka Testamentuma. A talmudszerzők közül legmagasabb kifejtését a Sz. hite Hillelnél (1. o. és Ethika éri el (időszám előtt 30.). A Talmud rabbijai a teremtés müvét a Sz. isteni elvére vezették vissza (Gen.R. 12. 15) s hogy az emberi társadalom a Sz.-en"                                   Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 4824 .cimszó a lexikon 847 . oldalán van.