14801.htm       CIMSZO:        Szent és szentség                                 SZOCIKK:     "fontosnak (Bába Káma 30a). R. Juda szerint a fő-kellék az, hogy ne tegyünk semmi rosszat és kárt embertársainknak. ""Az enyém a tied és a tied is a tied"" (Abót V. 13), mondja a Talmudban egyik chásszideus szent. A régi chásszideusok annyira vigyáztak embertársaik jólétére, hogy az üveget és tövist három láb mélyen elföldelték a mezőn, nehogy valakinek sérelme legyen belőle (Bába Káma 30a). A későbbi talmudi korszakban kizárólag az erkölcsi magaslat, amelyben gondolkodott és élt valaki s az azzal párosult tanulás és tudás, vívták ki a szent jelzőt. Ezektől megkövetelték, hogy a Tóra törvényeit is szigorítsák, mert az az emberi gyengeséget ismerve, sok helyt engedményt tesz. Ezt a bibliai kitételt pl., hogy : ""Tartsd vissza magad minden gonosz dologtól"" (Deuter. 23. 9) R. Pinchasz ben Jair úgy értelmezte, hogy tisztátlan dologra gondolni sem szabad (Ketubót 46a). A szív tisztasága a szentek ideálja volt s ehhez képest főképpen a rágalmazást (1. o.) ítélték el. A szentek véleménye szerint a gonosz és tisztátlan gondolatok rosszabbak a tisztátlan cselekedeteknél (Jóma 29a). A középkorban a legnemesebb tipusú szent R. Juda ben Sámuel ha-Chaszid (Regensburg) volt; ethikai kódexe,  Széfer Chaszidim telve a legmagasz-tosabb erkölcsi oktatásokkal. Ő a szentség egyik legfőbb követelményének tartja ""késznek lenni a rosszat megbocsátani annak, aki bocsánatot kér"" (§ 11),    továbbá ""hogy visszatartsa magát az ember attól, hogy rosszat tegyen, nem a büntetéstől való félelem, hanem Isten tisztelete és szeretete miatt"" (§ 12), ""nyájasnak lenni és üdvözölni mindenkit, a nemzsidót is az utcán""   (§13). Ugyanott a szentségre vonatkozóan még ez olvasható : "" A Törvény tanulmányozása egymagábanvéve még nem elegendő, hanem csupán jó cselekedetekkel párosultan, mert különben olyan az, mint a külső szoba kulcsa a belső szoba kulcsa nélkül"" (u. o.); (Isten szeretete az ember szeretete felett kell, hogy álljon s így a feleség és gyermek felett is: mindenkinek késznek  kell lennie, hogy feláldozza életét Isten parancsainak)) (§ 14). Hasonló tanítások a szentségről más iratokban is előfordulnak, így elsősorban R. Bachja ibn Pakuda Ghovosz ha-Levovosz (A Szív kötelességei), R. Eliah ben Moses de Vidas Hésisz Ghochma és R. Isaac Aboab Menórasz ha-Maor c. ethikai munkáiban, amelyeket mind a legszörnyűbb üldözések korában írtak azok a tántoríthatatlan hitű zsidó tudósok és szentek, akik maguk is méltóak erre a névre, jóllehet maga a zsidó vallás azt emberre nem alkalmazza. L. Ethika, Esszénusok, Chasrídeusok,  Mártírok és az első irodalmát."                               Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 4801 .cimszó a lexikon 842 . oldalán van.