14798.htm   CIMSZO:     Szent és szentség SZOCIKK:    Szent és szentség (héb. kódos, kedusó, chaszidusz), a közönséges, profán dolgoktól való tartózkodás, az érzéki világtól való elkülönülés fizikai és spirituális értelemben egyaránt. A Sz. tehát erkölcsi tisztaság és tökéletesülés oly mértékben, mely a bűn felvételét kizárja. A Biblia Isten szentségére való utalással ösztönzi szent életre az embereket, de az isteni szentség (kedusó) a bibliai ethika szerint különbözik a szentségre törekvő ember szentségétól (chaszidusz), mely a jámborság s a törvénytől nem korlátozott magasabb morál kifejezése. Az ember szentsége a Szentírás törvényeinek mélyebben értelmezett és rigorózusabb betartásában áll {Bába Mecia 52b, Chullin 103b). Isten szentsége igazságosságában tükröződi k vissza (Jesája 5.16; Zsolt. 99. 3—5; Levitic. 10.3; Num. 20. 12-13; Ezektel 28. 22-23). Ugyancsak Jesája fantáziája szerint csupán azok gyönyörködhetnek Isten szépségében, akik hibátlanok (33. 14-17,4.3, VI. 7); szentségéből eredő tisztasága nem tűri a rosszat és méltánytalanságot s a gonoszokat bünteti. A Zsoltárok felfogása szerint Isten útja a szentség, Ő maga a Szent Lény, minden profán és érzéki lény felett áll s a tisztaság és tökéletesülés legmagasabb eszményképe. Éppen azért az Isten hasonlatosságára teremtett embernek a zsidó ethika szellemében legfőbb életcélja csak az lehet, hogy az isteni szentségre törekedjék. «Szentek legyetek, mert Én, a ti Istenetek szent vagyok» {Leviticus 19. 2,20.7, 26). S éppen ebben a magasztos ethikai koncepcióban áll a nagy különbség az ókori zsidó és a többi sémi vallásoknak a szentségről való felfogásában. A babiloni és föníciai vallások a szentség fogalmát szintén ugyanazon szógyökkel fejeztek ki. ámde a kedes (a. m. kódos) fogalmát éppen a fajtalanság és bujálkodás istennőjére, Asztartóre alkalmazták s annak kicsapongó és orgiákat ülő papjait és papnőit nevezték kedósim és kedésósznak s midőn ezt a kultuszt akarták némelyek Izrael országában elterjeszteni, éppen az váltotta ki a próféták méltatlankodását és felháborodását. A prófétáknak a szentségről szóló legtökéletesebb ethikai koncepciója       és a többi kulturnépek barbár kultuszai (Asztarte és Moloch) mellett tűnik ki teljes magasztosságában a zsidó vallás. Ugyancsak ez a pogány szentség-kultusz okozta azt, hogy törvényhozás útján különítették el Izrael Istenének fogalmat a többi népek istenfogalmától s maga Izráel népét is a környező népektől (Levific 18. 2t-30, 20.22-26; Deuter. 23.18-19), viszon Izrael szentségfogalma eredményezte a tisztaságra és egészségügyre vonatkozó törvényhozás is teljes szigorúságában, s minden tisztátalan cselekedet elkerülését, ahol Isten jelen van. A szentségről való ezen felfogás következménye továbbá, hogy a Legszentebb-Egyisten megszentelhet személyeket és tárgyakat. A legrégibb időkben ennek szimbóluma az áldozathozatal volt s az áldozatot hozó megszenteltetett (Nutn. 17. 2-3), úgyszintén megszentesült, aki az oltárt érintette (Exod. 29. 37; Leóit. 6.11, 20; /. Sam. 21. 6; Chagg. 2). A mózesi könyvek szerint a felszentelt személyek és tárgyak szentsége Istentől ered. így Áron családját papi nemzetséggé szentelte {Levit. 21. 15, 23, 22. 9, 16), a levitákat a papok segédeivé (Num. 8. 17), továbbá Isten szentelte meg az elsőszülötteket (Num. 3. 13), Izrael népét (Exod. 31. 13 ; Levit 20.8. 21. 8; Ezekiel 20.12. 36. 28), a szombatot (Genesis 2. 3; Exod. 20. 11) és a prófétát (Jerémia 1. 5). Minden lehet szent, ami a közönségeset és profánt kizárja s az Isten tiszteletét vallja; így a hely, ahol Isten megjelen a fohászkodónak, a Szentély (mikdos), annak minden része és edénye. A magaslat, ahol a jeruzsálemi Nagy Templom épült szent halom, maga Jeruzsálem a szent város és Palesztina Szentföld (Zacharia 2.16 ; v. ö. Hósea 9. 3-4). A Biblia szerint szent továbbá minden Istennek hozott áldozat, a kegyszerek nem önmagukban véve, hanem Istennek ajánlottan szentek (Exod. 28. 36. 30. 37; Levit. 19. 8. 23. 20), mert az isteni szentséghez való viszonyuk teszi őket szentté s ez a szentség a közelség és szorosság szerint lehet fokozatos. Ez utóbbi értelemben van szó a Bibliában szentek szentjéről (Exod. 16. 33,. 30. 10, 29, 36; Levit. 16. 33). A levitáktól elkülönített papság Istennek szentjei s maga Áron ezek közt a szentek közt is szent (/. Krón. 23.13), ugyanúgy a próféták és a nazariták (Num. 6. 5; Kir. II. 4. 9). Különösen azonban maga Izrael népe szent az Úrnak (Deuter. 7. 6. 14. 2- 21, 26 19. 28. 9; Jerem. 2. 3) s Izrael Isten szent királysága (Zsolt. 114. 1), szent népe, szent sarja, szent nemzet, mert mint papok népe lett kiválasztva a föld népei közül (Exod. 19. 6) s az izraelitáknak, mint szent embereknek kell tar-tozkodniok a tisztátalan hús élvezetétől (Exod 22. 30 ; Deuter. 14. 21;  Levit. 21. 25-26) s az idolatra népekkel való összeházasodástól (Deuter 7.2-6; Mal 2. 11; Ezra 6. 21, 9. 11). Kétségtelen, hogy a próféták szentségfogalma sokkal magasabb fokon áll, mint a mózesi könyvek papi Kódexéi, melynél a fizikai szentség még kidomborodik. Izrael szentsége már a mózesi könyvekben (Deuter. 26. 19, 28. 9; Levit. 19. 2. 20. 7) erkölcsi kötelezettséggé, annak vállalásává s öröklésévé emelkedik, egyszóval a morális tökéletesülés felé való törekvéssé, amelynek  útja a rossz elkerülésében és önfegyelmezésben s a jó gyakorlásában áll. Ezékiel, a kohanita-törzsből való (papi) próféta teszi meg éppen Mózes III. könyve alapján központi eszmévé a szentséget, mely az exilium utáni zsidóságnál két irányban fejlődött: a szadduceus papság (l. Szad-duceusok) a nyomatékot a külső szentségre helyezte, míg a régi chásszideusok (l. o.) és utódaik, a farizeusok (l. o.) és esszénusok (l. o.) a belső szentséget tették az élet főcéljává. A papi rendszer Ezékiel próféta után tíz fokát említi a szentségnek s ehhez képest a tisztátlanságnak is tíz fokát különbözteti meg. Az egész ókori zsidó templomi ritus minden részletében a szentség fogalmának papi értelmezésére van alapítva. A chásszidousok ezt a mondást  legyetek szentek , így értelmezték:  különitsétek el magatokat a többi emberektől  (Szifra, Kedósim L). Tőlük származik ez az aforizma :  Ahol a Tóra szentségről beszél, ott szem előtt tartja a bálvány-imádástól, valamint az ezzel karöltve járó erkölcsi romlottságtól és kicsapongástól való  távoltartást (u. o. 9. 11 és Levit. Rabb. 24. A chásszideus szentségideál a paphoz hasonló és testi életben az angyalokhoz hasonló szentség (Jer. Targ. Exod. 22. 30; Lev. 22. 7; Num. 15. 40). Valószínűen azért kapták a tőlük eredő farizeusok nevüket, (Perusim, a m. akik elkülönítik magukat személyektől és tárgyaktól, amelyek mételyeznek). A szentség rendszertanához tartozott a testi tisztaság is, melynek első követelménye volt a reggeli ima és az összes étkezések előtti szabályszerű lemosás (Beráchót 53b) és feltétlen tartózkodás minden tiltott dologtól (Jebám. 20a; Taán. lla), főleg pedig tisztátalan gondolatoktól és pillantásoktól (Sabbat 86a; Seouóth 18b). A zsidókat a Sibyllinák (II. 168) szent embereknek nevezik, különösen azonban a mártírhalált halt chásszideusokat (u. o. 2. 263), míg a jövő Izraelét az apokrif Salamon-zsoltárok (17. 28. 36; Sibyllinák 14. 859) szent nemzedéknek neveik.  Izrael szent jellege Istentől adatott neki a végső időkig.  (Levit. R. 24.) A rabbinikus ethikában a szentség a legmagasabb eszmény (Szóta 9. 15), de csupán csekélyszámú kiválasztottat neveznek szenteknek (Bölcsesség K. 5. 5; Peszách. 104a; Sabb. 118b; Ketub. 103b). Szent gyülekezet v. a szentek gyülekezete egy esszénus társaságnak volt a neve (1. Esszénusok), amely közös munkában és testvériségben, vagyonközösségben élt a Messiás jövetelét várva. Az Uj-Testamentum szentségfogalma is innen ered. A rabbinikus tanítás szerint  Senki sem nevezhető szentnek halála előtt  (Midrás Tehill. 16. 3);  a szentekben akkor lehet bízni, ha már a földben vannak , mert  isten nem  helyezi bizalmát szentjeibe  Jób 15. 15). A teljes szentség csupán Istennek lehet  attribútuma (Jerus. Beráchót   9.   13a);  Az   ember   szentségben   aszerint    emelkedik, aminél inkább  emelkedik az isteni felé és az érzéki dolgok fölé  (Jóma-trakt. 39a). Az egész zsidó törvényhozás célja az élet megszentelése, melyet jó cselekedetekkel, a szombat megőrzésével, megszentelésével és Isten nevének meg-szentelésével(Kiddus ha-Sém) lehet elérni (Midrás Tehill. 20. 5. Zsoltárhoz). Az ily szentség az, amely felemeli az embert s amely áthatja az élet gondolatait és motívumait s ezért az ethika lehető legmagasabb princípiuma. A szentség a rabbinikus irodalomban azonos fogalommá vált az élet, a cselekedet és gondolat tisztaságával. A tiszta életről Maimonides a Jad ha-Chazaka Kedusa c. fejezetében Nachmanides pedig az Iggeresz ha-Kedusa-ban (Levél a Szentségről) szól részletesen.
II. Oly értelemben szentekről, mint a keresztény vallás, a zsidó vallás nem szól (1. Sírok látogatása) egyéneket csupán csekély számban neveznek a rabbinikus iratok szenteknek, ott is allegorikus értelemben s egyáltalán nem kötelező erővel Dávid királyt sem tartja szentnek a zsidó vallás jóllehet egyes rabbik az ókorban annak tartották, «mert imádkozott lelke megőrzéséért» s mert más királyokkal ellentétben éjfélkor felkelt hálát adni Istennek (Zsolt. 119. 62; Beráchót 4a); Jóbot is szentnek tartották az ókorban, bárha nem tartották zsidónak (Bába Bátra 15b). A Talmud említi a régi szenteket (Chaszidim ha-Risonim), akik kevésszámú kiválasztottak voltak s pár generációt alkottak csupán, amiért nemzedékek szentjeinek is nevezik őket (Taán. 8a). Ezek R. Joszével a tannaita-korban kihaltak.  Hillelt is szentnek tartották s halála után így említi a talmud : «a szent, az erényes, Ezra tanítványa» (Szóta 48b); tanítványát, R. Sámuel ha-Kótont szintén annak tartották. R. Simon viszont Judát tartotta szentnek és József fölé helyezte, «mert nyilvánosan megbánta bűnét s megszentelte Isten Nevét.» (Szóta 10b; Genes. 38. 26). R. Akibát, valódi szent élete és halála miatt, valamint a vele egyidejűleg meggyilkolt tíz mártírt (1. Mártírok), R. Juda ben Bávát és R. Juda ben Ilait szintén szentnek nevezi a Talmud, míg a babilóniai talmudtanítók közül R. Hunat, R. Chiszdát és Mar Zutrát említik szentek gyanánt (Taán. 23b),  jóllehet nem olyan mértékben, mint a palesztinaiak. A régi szentek (chásszideusok) jámborságáról fel van jegyezve, hogy a reggeli ima előtt egy óráig ájtatosságba merültek, hogy agyukat isten felé koncentrálják (Beráchót 5. 1). A gyakori böjtöt a szentektől sem kívánták meg, sőt elítélték azt, mint a test kínzását (Prov. 11. 17 ; Taán llb). A szenteket többre becsülték, mint a nagy tudósokat s külön sziklasírokba temették el őket (Móéd Katán 17a). A szent viszont lehetett nagy tudós (u.o. Hillel) s ez csak emelte az iránta való tiszteletet; másrészt a tudatlan (am-ha-arec) sohasem lehetett szent (Ábót II. 6): «Veszélyes dolog tudatlan szent közelében élni», mondja a Talmud. (Sabbat 63a s ahhoz Busi). A chásszid sóte, a bolond szentet egy kategóriába sorozzák a gazemberrel és a férjtelen asszonnyal; mindahármat a társadalom destruktív elemének tekinti a Talmud (Szóta 52). A szentség az ember legmagasabb tökéletesülése R. Pinchasz ben Jair szerint s az fokonként a következő úton érhető el: «a Törvény tanulmányozásával, energiával, testi és lelki tisztasággal, egyéni elkülönüléssel, mérsékletességgel, a bűntől való iszonyattal, inspirációval és a feltámadásban való hitteb) (Abóda Zára 20b). Más rabbik a hálaadást  és áldásmondást tartják a szentség elérésénél
       fontosnak (Bába Káma 30a). R. Juda szerint a fő-kellék az, hogy ne tegyünk semmi rosszat és kárt embertársainknak.  Az enyém a tied és a tied is a tied  (Abót V. 13), mondja a Talmudban egyik chásszideus szent. A régi chásszideusok annyira vigyáztak embertársaik jólétére, hogy az üveget és tövist három láb mélyen elföldelték a mezőn, nehogy valakinek sérelme legyen belőle (Bába Káma 30a). A későbbi talmudi korszakban kizárólag az erkölcsi magaslat, amelyben gondolkodott és élt valaki s az azzal párosult tanulás és tudás, vívták ki a szent jelzőt. Ezektől megkövetelték, hogy a Tóra törvényeit is szigorítsák, mert az az emberi gyengeséget ismerve, sok helyt engedményt tesz. Ezt a bibliai kitételt pl., hogy :  Tartsd vissza magad minden gonosz dologtól  (Deuter. 23. 9) R. Pinchasz ben Jair úgy értelmezte, hogy tisztátlan dologra gondolni sem szabad (Ketubót 46a). A szív tisztasága a szentek ideálja volt s ehhez képest főképpen a rágalmazást (1. o.) ítélték el. A szentek véleménye szerint a gonosz és tisztátlan gondolatok rosszabbak a tisztátlan cselekedeteknél (Jóma 29a). A középkorban a legnemesebb tipusú szent R. Juda ben Sámuel ha-Chaszid (Regensburg) volt; ethikai kódexe,  Széfer Chaszidim telve a legmagasz-tosabb erkölcsi oktatásokkal. Ő a szentség egyik legfőbb követelményének tartja  késznek lenni a rosszat megbocsátani annak, aki bocsánatot kér  (§ 11),    továbbá  hogy visszatartsa magát az ember attól, hogy rosszat tegyen, nem a büntetéstől való félelem, hanem Isten tisztelete és szeretete miatt  (§ 12),  nyájasnak lenni és üdvözölni mindenkit, a nemzsidót is az utcán    (§13). Ugyanott a szentségre vonatkozóan még ez olvasható :   A Törvény tanulmányozása egymagábanvéve még nem elegendő, hanem csupán jó cselekedetekkel párosultan, mert különben olyan az, mint a külső szoba kulcsa a belső szoba kulcsa nélkül  (u. o.); (Isten szeretete az ember szeretete felett kell, hogy álljon s így a feleség és gyermek felett is: mindenkinek késznek  kell lennie, hogy feláldozza életét Isten parancsainak)) (§ 14). Hasonló tanítások a szentségről más iratokban is előfordulnak, így elsősorban R. Bachja ibn Pakuda Ghovosz ha-Levovosz (A Szív kötelességei), R. Eliah ben Moses de Vidas Hésisz Ghochma és R. Isaac Aboab Menórasz ha-Maor c. ethikai munkáiban, amelyeket mind a legszörnyűbb üldözések korában írtak azok a tántoríthatatlan hitű zsidó tudósok és szentek, akik maguk is méltóak erre a névre, jóllehet maga a zsidó vallás azt emberre nem alkalmazza. L. Ethika, Esszénusok, Chasrídeusok,  Mártírok és az első irodalmát.                                                     Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4798 .cimszó a lexikon 840 . s köv  oldalán.