14770.htm CIMSZO: Székesfehérvár SZOCIKK: Székesfehérvár,
tjv. 39,109 lak. Sz.-on, e nagymultú, ősi koronázó városban már IV. Béla
korában, a XIII. sz.-ban laktak zsidók. Arra nézve pedig pozitív adat van, hogy
a XIV. sz.-ban Sz.-on volt az ország legtekintélyesebb hitközsége, melynek
elöljárói 1406-ig több ízben intézték a zsidóság országos ügyeit. Ez elöljárók
közül azonban a krónikák névszerint csak Salamont (1. Székesfehérvári Salamon)
említik. Ulászló király nejének, Candalei Annának megkoronáztatási ünnepélyén
is részt vettek a Sz.-i zsidók, akik fényesen fogadták és gazdag nászajándékot
adtak a királynénak. Ez alkalommal közben jártak a királynénál a pozsonyi
zsidók érdekében s a királynő 1503 jún. 20. leiratot is küldött Pozsony
városához, melyben azt írja, hogy mi soha sem fogjuk tűrni, hogy a zsidókat az
igazság ellenére elnyomjátok és megkárosítsátok, hanem őket kiváltságaik
értelmében védelmezni és segíteni fogjuk . A XVI. és a XVII. sz.-ban is virágzó
hitközség volt Sz.-on, amelyről egy olaszországi történetíró is megemlékezik
munkájában. E hitközség gerincét azok a gazdag zsidók alkották, akik az
ostromra készülő császári hadak elől menekültek Budáról Sz.-ra. A törökök
kiűzetése után a Sz.-i hitközség is megszűnt s a városból hosszú évtizedekig ki
voltak zárva a zsidók. Az első zsidó család, mely II. József császártól nyert
letelepedési engedélyt, Stern Chajim családja volt, kinek itt vendéglője volt
vásáros hitsorsosai számára. Az
1839-40-iki országgyűlés 29-ik törvénycikke, mely a szabad királyi városokban
engedélyezte a zsidók letelepedését, megszüntette a mintegy 150 éves
száműzetést. Mindjárt az első években 20-21
zsidó család telepedett le Sz.-on s Pillitz Dánielt rabbijuknak
választva, hitközséget alapítottak, melyet 1842 dec. 2. tartott ülésén a városi
tanács is elismert. 1843-ban Pillitz Dániel a szegedi hitközség rabbija lett s
utána Zipser Mayert választották meg, aki modern gondolkodású, tudós rabbi volt
s a Chevra Kadisa, az iskola és más intézmények létesítésével megvetette
alapját a hitközség további fejlődésének. Az ő modern szellemű működése miatt
tört ki a viszály a hitközség kebelében, mely a hitközség kettészakadására (1.
alább orthodox hitközség) s 1858. Zipsernek, kit Rohoncra hivtak, a távozására
vezetett. 1868-ban Kohut Sándor lett a rabbi, aki 1874. Pécsre távozott.
1888-ban Steinhercz Jakab foglalta el a rabbiszéket, aki mozgalmat indított,
hogy a hitközség időközben megszűnt iskoláját újból megnyissa. Ez 1889. be is
következett, 1892. épült fel a négytanerős iskola új díszes épüete. 1894-ben a
hitközség akkor megválasztott titkára modern alapon szervezte meg a hitközség
adminisztrációját, a hitközségi élet az új alapszabályok hatása alatt jelentős
lendületet nyert, a tagok száma évről évre emelkedett. A hitközség kezdetben
egy bérházban tartott istentiszteletet s 1862. épült fel a mai templom, melyet
1892. szereltek fel orgonával s ugyanez évben szervezték meg női énekkarát. A
hitközség fennállása óta számos intézményt létesített. Ezek: a Chevra Kadisa, a
Nőegylet, a szegény gyermekeket felruházó Krajcáregylet, a Betegsegélyző
egylet, a héber továbbképzőt fentartó Talmud-Tóra, a vallási hagyományokat
ápoló Solós Szeudósz egylet, a zsidó tudományt ismertető Kulturegylet és a
Leányegylet, mely népkonyhát tart fenn. A hitközség Perl Miksa elnök
kezdeményezésére létesített még iskolája mellett egy nagyobb torna és
játszóteret, Grünfeld Jakab elnöksége alatt pedig egyemeletes épületet vásárolt
árva és aggintézet céljaira, mely intézetek rövidesen megnyílnak. A hitközség
hatvan jótékony és kulturális célt szolgáló alapítványt kezel. A szociális és
filantrópikus célokra nagy összeget áldozó hitközségnek kb.