14706.htm       CIMSZO:        Szanhédrin       SZOCIKK:     Szanhedrin, a görög Szynedrion szóból alakult héber-arameus kifejezés, mely a zsidó állam legfőbb politikai hatóságú s ítélkező szerve volt. A jeruzsálemi Sz.-t nagy Sz.-nek. Sz. Gedólónak nevezi a Talmud és Josephus, megkülönböztetésül a kerületekben való kisebb Sz.-októl. Legmagasabb funkciója a Sz.-nak kétségkívül a bírói volt s emellett az állampolitikai ügyekben való döntés, tehát a legfőbb bíróságnak felelt meg a csupán az hozhatott bűnügyekben is halálos ítéletet. Büchler A. szerint két Sz. működött párhuzamosan s az egyik polgári és büntető ügyekben, a másik kizárólag vallási kérdésekben döntött. A politikai Sz. intézménye sokkal régebbi volt, mint maga az elnevezés, mely a Jézus előtti II. sz.-ból származhat. A makkabeusi kor kezdetén még a görögök Gerousiá-nak nevezték a későbbi Sz.-t, melyet senatusnak tekintettek. Úgy ennek, mint a Sz.-nek 71 tagja volt s ezeket a vezető tekintélyeket  és tudósokat Zekénimnek, öregeknek nevezték. A Sz.-t a király, de leginkább a főpap (1. o.) hivta össze. A farizeusoknak, akik közül a legkitűnőbb tudósok kerültek ki, nem volt nagy befolyásuk a Sz.-ra, ahol inkább az előkelő családok kiválóbb tagjai s a szadduceus kohaniták ültek, tehát arisztokratikus testület volt. A 71 tag közül egy tíztagú bizottság intézte a Sz. ügyeit s ezek voltak a vezető tekintélyek. Gyűlésüket a Nagy Templom e célra berendezett helyiségében tartották, amely mellett a főpap hivatalos magánhelyisége volt. A római procurátorok működése idején a Sz. hatalma meglehetősen leapadt s halálos ítéletet pl. egyáltalán nem hozhatott, csupán a prokurátor megerősítésével. Az elnök a főpap volt, akit elnöki minőségében nászv nak, fejedelemnek neveztek, mert állása a kormányzat vezetőjének felelt meg. A vallásos ügyekben döntő Sz., vagyis a nagy Bész-Din, még sokkal jelentékenyebb volt az előbbinél, a politikainál. Ennek eredete a bibliai korra megy vissza, sőt a Deuter. 11. 4. 31. szerint a 70 tag eredete Mózes intézkedésére ment vissza. Eredetileg mégis nem reguláris, hanem alkalmi szinódus volt, mely intézményesen Ezra, illetve a második Templom kezdete óta működött. Ebben a vallási Sz.-ben a farizeusoknak időnként nagyobb szerepük volt, mint az előbbiben, aszerint, hogy a szadduceus papságot ki tudták onnan szorítani. Ez a vallási Sz. túlélte Jeruzsálem elpusztítását s Jabnóbe tette át székhelyét, ahol két elnöke is volt, Raban II. Gamaliel és R. Eleazár ben Azárja,  mindkettő hírneves talmudszerző. A tagok száma itt 72 volt s mindtől megkívánták, hogy tudós, mérsékletes és népszerű férfiú legyen, de emellett erényt és bátorságot is kívántak tőlük. Csak oly férfiú lehetett tag, akinek előzőleg bírói és közigazgatási működése volt. Később a III. sz.-ban még az előkelő külső megjelenésre és magas termetre, úgyszintén az előrehaladott korra is Ügyeltek a tagok megválasztásánál, azonkívül pedig idegen nyelveket is kellett tudniok. A Sz. osztotta be a papságot szolgálattételnél s látta el a felügyeletet, döntött jogesetekben, intézte a tizedadó beszedését, rendezte a naptárt, gondoskodott a Tóra lemásolásáról s ítélt a vallás támadói felett. Ennek a vallási Sz.-nek elnöke kettő volt egymás mellett, ú. m. a nászi (fejedelem) és az Ab-Béth-Din, az alelnök v. ülnök, aki rendszerint a legkiválóbb jogtudós volt, de az előbbi méltóságot is számos esetben a Talmud legkiválóbb szerzői töltötték be, így Hillel és utódai évszázadokon át, midőn a Sz. Babyloniába tette át működése helyét. Sz.-nek nevezik míg a zsidó irodalomban a Talmud egyik legfontosabb traktátusát, mely jogi, vallási és államjogi problémákat boncol s rendkívül beesés kultúrtörténelmi adalékot tartalmaz éppen a zsidó állam végső korszakainak megértéséhez. Sz.-nek nevezik még a zsidó történelemben a Napóleon          által 1806 okt. 6. összehívott gyülekezetet, melyet a császár egyenesen a jeruzsálemi nagy Sz. mintájára az egész világ zsidósága számára tervezett. Az összehívás alapja a zsidók egyenjogúságának elismerése volt. A Sz -nak 12 kérdésre kellett választ adnia, amelyek a zsidóknak az államhoz való viszonyát tisztázták. A Sz. összehívása héber, francia, olasz és német nyelven történt s 1807 febr. 9. nyitották meg a párisi Hotel de Villeben, a városháza disztermében. Három elnöke volt, ú. m. Sinzheim strassburgi, Segré vercellii és A. de Cologna mantovai főrabbik, akiket valamennyiüket egymásután Grand-Rabbin de Francénak és párisi főrabbiknak választottak meg.. Irodalom. Graetz, Gesch. der Juden IV.; Schürer, Gegchichte dea jüdischen Volkes II. ; Reitmann, Sanhedrin (Berditschew 1888) ; Adolf Buchler, Das Synheirium in Jerusalem und das grosse Beth-Din in der Quaderkammer des Jerasalemischen Tempels (1902); Lauterbach-Manheimer, Sanhedrin (J. Enc. 1904); Jelski, Die innere Binricttung: des grossen Sanhedrin. A francia Sz.-hez: Graetz XI. ; Leon Kahn, Les Juifs de Paris pendant la Révolution ; Tama, Tranaactions of the Parisian Sanhedrin (London 1807); Márki Sándor, A zsidó Szannedrin (Budapesti Szemle).                                                                                                                                  Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4706 .cimszó a lexikon 824 . s köv. oldalán.