14694.htm CIMSZO: Szamaritánusok SZOCIKK:
Szamaritánusok (héb. somrónim),Samária, Palesztinái város (héb. Somrón) és
környéke lakóinak elnevezése. Ezek még ma is
Bené Jiszroelnek Izrael fiainak nevezik magukat s a mai Nablus arab városban
(régebben Sechem) laknak. Történetük az első Templom lerombolása korával
kezdődik, amikor (időszám, el. 722) az assyrok Samariát is elfoglalták. Izrael
és Joda országainak elkülönülése után Sechem, amely már akkor is régi város
volt, az északi királyság vallási központja lett, míg a politikai fővárost Omri
király 893. Samáriába helyezte át s ott is maradt, amíg Salmanasszar assyr
király el nem foglalta azt háromévi ostrom után (II. Kir. 18. 9). Lakosait
Assyria különböző részeibe vitték a
médek városaiban a helyüket telepeseknek adták át. Ezeket a monda szerint
oroszlánok zaklatták, amit ők tudatlanságuk miatt küldött isteni csapásnak
tekintettek s ezért tanítómestereket kértek Izrael távoli lakóitól. Kérésükre
az izraeliták papokat küldtek hozzájuk s ezek Besz-Elben telepedtek le (Kir.
II. 17. 28), de csupán részben lettek ezek a Sz. zsidókká, míg részben
megőrizték az idolatra-kultuszt. Később Jósia király elpusztította oltáraikat s
gyűjtött pénzen zsidó szentélyeket építtetett részükre (Kir. II. 23. 15, 19 és
köv.; Krón. II. 34 9). Jeremiás próféta azt tanúsítja, hogy Sechem és Samaria
lakói önként jöttek később Jeruzsálembe áldozni (Jer. 41. 5). Az utolsó említés
róluk a Szent-irásban azt mondja, hogy részt kívántak venni a második Templom
építésében, de Zerubabel elvetette kérésüket (Ezra 4. 3), kétségtelenül vegyes
származásuk miatt. A történelmi megállapítás szerint az assyr királyoknak
feltétlenül el kellett foglalniok távolabbi, sziriai terveik miatt Samaria
megerősített városát s valóban megtörtént a hosszú ideig tartó ostrom, a várost
azonban nem Salmanasszar, hanem utóda, Sargon vette be 722. s ez alkalommal
27,000 lakost vitt el - az assyr források szerint - fogolyként. Ezek a
legelőkelőbbek voltak s főkép a gazdagok és papok tartoztak közéjük. A
forradalmiságáról nevezetes város azonban nem néptelenedett el, sem forradalmi
szelleme nem tört meg, amiért új ostrom volt szükséges s ez 720 körül végzett
Samariaval. Ekkor jött a Bibliában jelzett új lakossággal való betelepítés
óvatossági rendszabályokból. Ezra Könyve (4. 2) szerint ez Asszarhadon müve
volt, de az assyr tudósítások szerint Sargon és Assurbanipal (Ezránál tévesen
Asznappar) neveihez fűződik az új telepítés. Valószínű - Ezra Könyve és az
assyr források egybevetése alapján - hogy mindkét utóbbi király és Aszarhadon
alatt is volt áttelepítés. Annak megtörténte után nevezik a lakókat S.-nak,
amelyeknek egy főrétegét a szegényebb izraeliták képezték, megfosztva a
kasztpapságtól s ezek kérték az Asszíriába került tehetősebb és tanultabb
testvéreiket, hogy küldjenek részükre papokat, tanítókat. A Bibliai és assyr
forrásokból ennyit tudunk megállapítani s a következő tudósító csupán Josephus
(időszámítás után első század vége felé) zsidó-római történetíró megírja
Samariának az assyr-uralom bukása utáni sorsát. Ekkor mód kormányzat alá
került, de Juda királyságával való egyesülését a méd királyok nem
engedélyezték, másrészt azonban Samaria a politikailag elégedetlen elemnek
menedékhelye lett. Ez az elem éppen a konzervativakból
kerül ki, azokból, akik elégedetlenek voltak a vallás újításokkal. Köztük volt
Manasse pap is. E pontnál azonban Josephus ellentmondásba kerül forrása a
jeruzsálemi politikai viszonyokról nem mond többet, mint Nehemia. A valóság az,
hogy Samaria méd szatrapájának leányát nőül vette Manasse, a jeruzsálemi főpap
fia, akit ezért Nehemia próféta, kiüldözött Jeruzsálemből, mire az apósához
menekült (Nehemia 13.28). Ez az esemény 430 körül történhetett. Az eredmény az
volt, hogy a Sz. zsidóbbá lettek s valóban pogány szokások többé nem merülnek
fel közöttük. Egy századdal később, 332. Nagy Sándor engedélyével a Sz. felépítik
templomukat a Garizim-hegyén, a régi Sechem mellett. Josephus adata itt hamis,
mert ő Manasse emigrálását is Nagy Sándor idejére teszi. Ez a templom 200 évig
fennállott, amikor Jochanan Hyrcanus, Judaea királya el foglalta azt,
kétségtelenül azért, mert Antioehus Epiphanest támogatták a zsidó
szabadságmozgalom idején. Ezért utálták meg őket a zsidók s ez eredeti módon
jut kifejezésre Jézus Szirach (1. Szirach) apokrif könyvében (I. 25 és köv.)
mely az idősz. el. 200 körüli évből való :
Két nemzettől irtózik lelkem, a harmadik pedig nem is nép :Sár és
Philisztea lakóitól és a bolondos nációtól, amely Sechetnben lakik . Az apokrif
Pátriárkák Testamentuma, a Jubileumok Könyve viszont megvédi őket, ugyancsak a
Midras is, amely azt mondja, hogy a Sz. a Garizim-hegyén azért építették
templomukat, mert Laban ott temette el bálványait. Az Evangélium azonban nem
nagyon kíméli őket, mondván : Szamaritánus vagy és ördög van benned (János 8. 48) és más helyeken is. A Talmud
(Ros Hasána2.2) a Sz. csalárdságáról azt említi meg, hogy a zsidók elámítására
újhold ideje körül szalonnát (tiltott húst) égettek,hogy annak tüzét távolról
újholdnak véljék. Érthető a Sz. iránti ellenszenv annál is inkább, mert a
veszélyes két utolsó században mindig a zsidóság ellenségeivel paktáltak. Ezt
jutalmazta nekik Herodes, amikor uralmát római segítséggel megszilárdította.
Ekkor Samariát újra felépítette és Szebaszté görög névvel nevezte el.
Vespasianus alatt újból forradalom színtere volt a Sz. városa, a régi Sechem,
melyet a rómaiak Flavia Neapolisnak neveztek el, miután a forrongást leverték.
A Bar-Kochba szabadságharc leverése után Hadrian alatt a rómaiak segélyével
újra felépítették templomukat a Garizim-hegyén, miután előzőleg a rómaiakat
szokásuk szerint támogatták a zsidóság ellen. Commodus alatt ismét a
balszerencse üldözte őket, de a következő században már újból erőhöz jutnak. A
IV. sz.-ban Bává ben Nathanael főpap újjászervezte a Sz. közösségét és zsidó
rítus szerinti tij zsinagógákat emeltetett részükre, amelyek
némelyike máig megvan, a
Garizim-hegyén épült templomukat azonban a rómaiak végkép elpusztították 484.,
míg 529. Justinianus császár politikai létjogosultságuktól fosztotta meg őket.
Azóta elszegényedve élnek, hihetetlen szívóssággal csüngve tradícióikon, miután
a kereszténységgel mindig a legmerevebben szemben álltak. Krónikáik is
meglehetősen számottevő, értékes irodalmuk külső történetükről nem tud mást, mint a
főpapok örökösödési rendjének felsorakoztatását. Legnevezetesebb volt főpapjaik
közül a XIII. sz. első felében élt Phineas ben Joseph, aki tiszta jellemével
tette maradandóvá emlékét. 1623-ban halt meg a Manasseh óta egyenes ágon Áron
törzséből származó utolsó főpap ; azóta ugyanannak fiatalabb ágából származnak
főpapjaik máig, de ezek már nem a
ha-Kóhen ha-Gódól , hanem.
ha-Kóhen ha-Lévi címet viselik. A
Sz.-nak a szorosabb környéken kívül kolóniáik is vannak, így a XVI. sz.-tól
kezdve Damaszkuszban, Kairóban és Palesztina több részén. A középkorban ott
megfordult zsidó tudósok közül említést tesznek róluk Tudelai Benjámin, a XI.
sz.-ban élt híres utazó, a XVI. sz.-i Obadia di Bertinoro, Misna-kommentátor. A
kolóniák külföldi része már rég kihalt, de a régi Seehem helyén épített Flavia
Neopolis elferdített, arab nevén Nablusnak nevezett városka máig is fennáll pár
száz főnyi tiszta Szamaritánus lakosságaval,melynek elseje a koha nita-levita
főpap. Nablust 1920 óta Sechemnek is nevezik újból s Palesztina egyenjogú
lakói, akik, bár szokásaikat, így a peszachi bárányáldozatot a Garizim-hegyén,
megtartották, többé nem idegenkednek zsidó testvéreiktől, akikbe rövidesen
teljesen beolvadnak. A Sz. jelentőségét nem lehet lebecsülni, mert úgy
antropológiai, mint vallás-és irodalomtörténeti szempontból értékes emlékeket
őriztek meg számunkra. Antropológiailag a Sz. a régi hébertípus tisztaságát
rendkívüli zárkózottságukkal jobban megőrizték,
mint a zsidóság bármely máshová származott része. Típusuk jellegzetesen
zsidó, mely a kanaáni népekkel való keveredésből az ókorban, az első évezred
elején keletkezett s amelyet Luschan a zsidóknak a chittitákkal, az árja
amoritákkal s a sémi nomádokkal való keveredésből származtat. Ennek nyomát a
szőkeség előfordulása a Sz. között szintén megokolja. A kihalóban levő Sz.
nagyobbrésze férfi, mindamellett irtóznak bármely más népből való nő felvétele
ellen, tisztazsidó fajiságuk megőrzése miatt. Csupán a jelenkorban történt meg
a palesztinai zsidósággal való összeházasodás. A nők sorsa meglehetősen
inferióris volt a Sz.-nál. Termetükre nézve a Sz. a legnagyobbak Sziria és
Palesztina összes fajtái között; szájuk szélessége közepes, a második ujj
hossza a legnagyobb, kezeik hosszúak, vékonyak és gyengék a többi sziriaikéval
összehasonlítva. Hajuk színe nagyobbrészben sötétbarna, igen csekély
százalékban szőke is előfordul; az átlagos koponyaindex 76-79; a szem színe 14-
15%-ban barna és sötétbarna, 7-4% kék és szürke. Vallási tekintetben, mint
történelmük is mutatja, az ókorban ellentétben állottak a zsidóság egyetemével,
amiért azok ellenségeskedését vonták magukra, de ez nem fajult a zsidók
részéről személyessé. Így az
evangéliumok egyike (János 4. 8) arról tesz tanúságot, hogy a tanítványok a
Sz.-nál vásárolnak. Judea végleges bukásával a Sz. ellenséges vallási
magatartása is megszűnt, de különállásukat megőrizték. Ennek oka az volt, hogy
ők a Menasseh által 30. hozott Tóra szövegéhez és az akkori szad-uceánizmushoz
ragaszkodtak s a szóbeli hagyományt, az arra felépített nagyszerű tanítást nem
ismerték, igy sem a kanonizált szentiratokat, sem a Misnát és Gernarát. A Sz.
orthodoxiáját a törvények szigorú megtartásában a Talmud megdicséri (Chullin
4a), kiemelve főkép a tisztasági törvények megőrzését. Csupán ennyiben számítja
azonban őket zsidóknak. Általában véve később olyannak tekintették őket, mint a
karaitákat. A keresztény egyházatyák sem szeretik őket s szemükre vetik, hogy
nem hisznek az angyalokban és a lélek halhatatlanságában. A Sz. dogmái: Isten
egységében való hit, mely liturgiájukban állandóan visszhangzik. Ehhez képest
mindenféle antropomorfizmust kivetnek a vallás fogalmaiból és semmiféle
személyes istenhit nincs náluk. E tekintetben fedik a tiszta zsidó vallást.
Hisznek a pátriárkákban és Mózesben,
mint egyetlen prófétában a Deuter. 34. 10. szavai ezerint. Hiszik, hogy a Sechina
a Garizim-hegyén jelenik meg ; hogy a Messiás eljön s azt megelőzi
a Taheb , aki a messiási kort
előkészíti, azután jön az utolsó ítélet. Temetési szertartásuk nagyterjedelmű
és bűnbánó imákkal van egybekapcsolva. Ezek némelyike, tagadhatatlan, az iszlám
hatását mutatja, de az újabb korban már teljesen elhagyták azokat. Irodalmuk a
palesztinai héber-arameus dialektus nyelvén van írva, archaikus betűkkel.
Kiejtésük a galileaihoz hasonlatos s a gutturálisok hibás kiejtése tanúsítja
ezt. Irodalmuk Európában akkor lett ismeretes, amikor a XVI. sz.-ban Pietro
della Valle Damaszkuszból a Sz. Pentateuchjának héber másolatát elhozta 1616.
Azóta számos kéziratot hoztak Európába és Amerikába tőlük. Az említett szöveget
többször, legjobban 1790. Oxfordban adták ki s bár az lényegében megegyezik a
maszonétikus szöveggel, részleteiben és íráshibáiban különbözik attól. Ugyanegy
időben hozták Európába és adták ki a Sz. Targumát, amelyet valószínűen
Nathanael főpap íratott le. A Szamaritánus-arab nyelvnek is számos
kézirat-emléke van, így Ibn-al-Hasszán Targum-fordítása. Ibrahim ibn Jakub a
Pentateuchhoz írt kommentárt arab nyelven, Ghanal ibn Abi al-Serur 1753. a Genesishez és
Exodushoz. Fontosabb ezeknél liturgiájuk, amelyet főleg imakönyvük tükröztet
vissza. Szerzői a IV.-XVI. sz.-ig váltakoznak. Jelentékenyebb tudósaik és
vallási íróik még Markah 1050 körül. Őt tartják a Sz. legnagyobb tudósának ;
nyelve a Szamaritánus-héber , annak fia, Nanah b. Markah, továbbá az említett
Fineas főpap a XIV. sz.-ban, annak fia, Abisa és Joseph ha-Rabban. Ezek
állapították meg a liturgia végleges szövegét. Abdallah b. Salomo ha-Kohen is
imaszerző volt 1400 körül, Abdallah b. Ábrahám Kabasi pedig a legjelentékenyebb
szerzőik közé tartozik. Valamennyien a vallásos költészet terén tűntek ki. A
XVIII. és XIX. sz.-ban a Demfi-család több tagja és a levita Tabagah és
leszármazottai egész a XX. sz. elejéig szerepeltek irodalmilag, mutatva a nagy
szellemi hanyatlást nyelvben és gondolatban egyaránt. A krónikások közül
fontosak Eleazar Ben Amram főpap, aki 1149. írta Al-Tau-lidaho. krónikáját,
melyet utána mások folytattak egész 1856 ig héber nyelven a amely a világ
teremtésével kezdődik. Legfontosabb benne a szerző korának, a XII. sz.-nak s a
művet folytató Jacob b. Ismael korának, a XIV. sz.-nak ismertetése. Másik
krónika a Szamaritánus Jósua Könyve a XIII. sz.-ból arabul, mely sokkal kisebb
értékű, mint az előbbi. A Sz.-nak több grammatikaírójuk, azonkívül
naptárszerzőik is vannak. Rajtuk kívül hat jelentékenyebb teológus művét őrzik
az európai és amerikai könyvtárak. Ezek az értékes kéziratok többnyire
Oxfordban, a British-Múzeumban, Berlinben és Amszterdamban vannak. Irodalom. K.
Cowley éa M. Beligaohn, Samaritana (Jew. Encycl. 1904); Petermann,
Reisen(1860); Nuth, Sketcth of Samaritan History etc. (1874); Wreschner,
Samaritaniscne Traditionen (1888): Taglieht, Die Kutháer als Beobachter des
Gesetzes (1888): Kircheim, Karmé Somron (1851) ; Reland, Die Samaritanis
(1707); Grátz, Geschichite der Juden (4. kiad. III.); Robinson, Regearches III.
: Schürer, Geschichte des Volkes Israel (3. kiad. II.): Stanley, Sinai and
Palestine; Freudenthal, Hellenistische Studien I-II. (1875); Steinschnei-der,
Die arabische Litteratur der Juden ; Leitner, Die samaritanische Legenden Mosis
: Heidenheim, Die samaritaniscbe Liturgie (1885); Cowley, The Samaritan Liturgy
(1906); Ha-nover, Das Festgesetz der Samaritaner (1904) ; Bloch, Die
samarit.-arab. Pentateuch-Übersetzung (1901). Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4694
.cimszó a lexikon 821 . s köv. oldalán.