14685.htm       CIMSZO:        Szaboreusok                            SZOCIKK:     "Szaboreusok (héb. szevoroim), azon korszak tudósainak elnevezése, amely közvetlenül az amorák (l. o.) után következett. A Sz. 499 és 650 közt éltek és a Talmud-szöveg végső simítását végezték. A Sz., mint előttük az amorák s utánuk a gáónok (1. o.), a nagy Akadémiák vezetői voltak Babyloniában, a zsidó kultúra legfőbb gócpontjában (a XII. sz.-ig). Serira gáón egyik levelében a Sz. működését az utolsó amorának, Kavinának a halálával kezdi, tehát épen 199. A Szeder Tannaim vaamaraim c. krónika is rövidnek tudja a Sz. működését. Serira gáómV.I, a Sz. utódától tudjuk azoknak sorrendjét is. Eszerint csupán egy félszázadig működtek volna a Sz., de minthogy a gáónok, mint iskolafők is egyenesen utódaik voltak és a Sz. legjelentékenyebb ismerőjének, Ábrahám ibn Daudnak krónikája szerint 689. lett a pumbaditai iskolafő gáón, ennélfogva addig az ideig valamennyit Sz.-nek koll tokinteni s így az  öt  generációt számlál; ezeknek elsejét Mar Joszé reprezontálja s ő már a Talmud befejezése után működött. Működésüket Serira gáón Így jel lemzi: ""Azután (t. i. Ravina, az utolsó amoreus halála után) amorák nem voltak, de voltak tudósok, akiket Sz.-nak neveztek s akik az amorák- hoz hasonlóan hoztak döntéseket s mindent (t. i. olyan Misna-szövegeket, amiket az amorák nem magyaráztak meg),amit magyarázat nélkül hagytak, világosan megmagyaráztak). Ebből is következik, hogy a Sz. lényeges toldást már nem adtak a Talmud-szöveghez, de magyarázataikkal bővítették azt s ezek főkép olyan nehezebb részletekre vonatkoztak, amelyeket az amorák eldöntetlenül hagytak. Ezek a magyarázatos részek azután bekerültek a Talmud-szövegbe, mint azt maga Serira gáón bizonyítja; ilyen van pl. a Kiddusin traktátusban. Fontosabb ennél azonban abbeli működésük, amely a Talmud meglevő és változatlanul hagyott szövegének megszerkesztésében állott a Szeder Tannaim vaamoráim szerint. Eszerint a Sz. nem jegyezték oda saját s esetleg az amorákéval ellentétes döntéseiket, hanem ""csupán meghatározták a Talmud szövegének és fejezeteinek elrendezését.). Ezért a Talmud végleges elrendezőinek és szerkesztői nek a Sz.-kat kell tekinteni. Utánuk a gáóni kor (1. o.) nem változtatott már a szövegen és annak beosztásán. Ezt a munkát a két utolsó szaboreus, Giza és Simuna fejezték be. (L. még Tannaiták, Amorák és Gáoni korszak). Irodalom. Bacher Vilmos, Sabora (Jew. Enc. 1904); Graetz, Gesehichte der Juden V.; H. Strack, Einleitung in den Talmud ; Mielziner, Introduction to the Talmud (1894) : Oppenheim, Die Bedeutung des Namens der Saboraer (berliner's Magasin III.) ; Weiss, Der IV. ; Halevy, Dorot ha-Risonim III. ; Brüll, Entstehungsgeschichte des Baby-lonischen Talmud als Schriftwerk (Brüll's Jahrbuch II.) : Neubauer, Mediáéval Jewisli Chronicles."                             Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4685 .cimszó a lexikon 819 . oldalán van.