14474.htm CIMSZO: Simeon ha-Caddik SZOCIKK: "Simeon ha-Caddik (az Igazságos), főpap, nem azonos a
hasonnevű I. és II. Simeon főpapokkal. A Talmud a Makkabeusok Könyve és
Josephus (Antiquitates XII. 2, § 5) kiemelik jámborságát és jótékonyságát s a
népért való fáradozását. Ez utóbbit főkép Szirach említi (1.1 - 14); tőle
tudjuk, hogy S. építette fel újra Jeruzsálem falait és restauráltatta a Nagy
Templomot. Amikor Nagy Sándor 333. Palesztinán átvonult, S. főpapi or-
nátusában tisztelgett előtte (Jóma 69a), míg Josephus szerint (u. o. XI. 8, §
4) az uralkodó ment Jeruzsálembe s a legenda szerint kiszállott kocsijából és
mély meghajlással köszöntötte a főpapot, akit arra kért, hogy szobrát a
templomban helyezze el, amit S. megtagadott, de ezzel szemben megígérte, hogy
az év újszülött gyermekeit Alexandrosznak nevezik el Judaeában. Nevéhez számos
legenda fűződik S. főpapsága alatt hét csodát számlál a Talmud (Jóma 9a; Jer.
Jóma I. 1, V. 2; Levit. Rabba XXI.) S. egyike volt a Nagy Zsinagóga tagjainak.
Egy gyönyörű mondását az Ábót-traktátus (1. 2) őrizte meg: ""Három
dolgon alapszik a világ : aTan-on (Tóra), az istentiszteleten (avoda), és a
szeretet gyakorlásán (Gemilász cheszed)"". Benne az ókoriak, főkép
Szirach, a papi erények megtestesülését látták ; azt a jelenetet pedig, amikor
a Szentek Szentélyét elhagyja, Szirach elégiában örökítette meg s ezt bizonyos
változással a jom- kippuri liturgia is átvette.Irodalom. Zanz, Gottesdiental.
Vortrage ; Hamburger, Realencyclopedia II.; Ben-Chananjah I. ; Sch,-Ochser
(Jewish Encycl.); Gedaljah ibn Jachjah, Sálseleth ha-Kabbalah; Dei Rossi, Meór
Enáim III;Krochmal, Móré Nebuché
ha-Zeman (Lemberg 1851); Herzfeld, Geschichte d. Volkes lsrael I.-II.; Ewald,
Gesch. d. Volkes Israel III.; Derembourg, Essai sur l'Histoire et Geogr. de