14246.htm       CIMSZO:        Sacharisz         SZOCIKK:     Sacltarisz, a mindennapi reggeli ima héber neve. Megfelel a jeruzsálemi Szentélyben hozott reggeli áldozatnak. A zsinagógai év bizonyos napjain kihagyásokkal, illetőleg betoldásokkal mondják, öt egymástól megkülönböztethető részből áll: (1) Bevezető rész. (2) Hálaadó Zsoltárok. (8) Séma. (4) Tefillo. (5) Befejező rész. 1. A bevezető rész tartalmazza az úgynevezett reggeli áldásokat (Birchosz hasachar), melyek általában hálaadó tartalmúak. Ugyancsak e részbe foglalják a Biblia és hagyomány áldozati szakaszait, melyek az elpusztult jeruzsálemi szentélyre emlékeztetnek (Korbonosz). E bevezető, első rész a 30. Zsoltárral végződik. 2. A hálaadó Zsoltárokat magában foglaló rész áldással kezdődik és végződik. A bevezető áldás a boruch seómár. Majd ezek a bibliai részek következnek: I. Krónikák 16. 8-37, továbbá Zsolt. 99. 5; 99. 9 ; 78. 38; 9. 12; 25.6; 68. 35-36; 94. 1-2; 3. 9; 46. 8; 44. 13; 20. 10; 21. 19; 33. 20-22; 85.8;  44. 27;  81.  11;   144.  15;  13.  6. (Hódú laadonoj)     100. Zsoltár (mizmor leszodó), Zsolt. 104.31; 113.2-4; 135.13:103.19; I.Kir. 16.31; Zsolt. 10.16; 33.10; Péld. 19 21; Zsolt. 33. 11; 33.9; 132.13 ; 135.4; 94. 14; 78. 38; 20.10. (jehi chevód). Zsolt 84.5; 144.15 és 145. (ásré) 146-150. Zsolt. 89. 53; 135. 21. I. Krónikák 29. 10-13; Nechemja 9. 6-12. II. Mózes 14. f. 30. v.-től 15. f. 19. v.-ig. E dicsérő dalokat tartalmazó bibliai részeket befejezi az áldás: jistabach. 3. A tulajdonképpen való ima itt kezdődik, horchuval, mely csak közösség (1. Minján) jelenlétében mondható. B rósz gerincét a semá ima alkotja. Ez megelőzően két áldást, befejezésül pedig egy áldást mondanak. A bevezető áldás jócér őrtől jócérhamórószig, a másodig pedigahávó rabbótól beahavóig terjed. Majd a semá szakaszai következnek, nevezetesen semá V. Mózes 6. 4-8, vehójó im somóá V. Móz. 11. 13-21; cicisz IV. Móz. 16. 37-41. A befejező áldás itt kezdődik (emesz véjáciv) a goál jiszróélig tart. 4. Az ima főrésze a tefllló, vagy 18 (illetőleg későbbi betoldás folytán 19) áldásmondás. Állandó része, melyet minden alkalommal, ünnepnapon is mondanak, az első három és az utolsó három áldás. E tizenkilenc áldás a következő tartalommal bír: az ősatyák, a feltámadás, Isten szentsége, az értelem, a megtérés, a megbocsátás, a megváltás, a gyógyulás, a termés áldása, a számkivetettek összegyűjtése, az ítélet, az eretnekek, a jámborok, Jeruzsálem felépítése, Dávid dinasztiájának dicsősége, az ima, a szent szolgálat, hálaadás, áldás. Az állandó (1-3, 17-19) áldások inkább hála, a közbeesők (4-16) könyörgő tartalmúak. Ezt az imát, miután a község elimádkozta, az előimádkozó megismétli. Ezen ismétlésnél mondják a kedusát (néha szlichosz-részleteket illesztenek be, 1. Szlichósz, Böjtnapok). 5. Végüla befejező részek következnek, nevezetesen: tachanun (l. o) tóraolvasás (1. o.), ásré (1. o.), olenu (1. o.), Zsoltárok (1. Napizsoltárok). S kinek-kinek a magánájtatossági része. Ez a váza a mindennapi reggeli istentiszteletnek, mely a következő változásokat szenvedi. 1. Az első rész az év valamennyi napján azonos, az áldozati részbe szombat, újhold napján beiktatják a vonatkozó bibliai (áldozati) részt. (IV. Móz. 28,9-10, illetőleg 11-14). 2. A hálaadó Zsoltárok közül elmarad a 100. Zsoltár a következő napokon : szombaton, ünnepnapokon, jom-kippur előnapján, peszach előnapján és félünnepnapjain (mert ezen napokon hálaáldozatot nem mutattak be a jeruzsálemi Szentélyben, e Zsoltár címében pedig a hálaáldozat nevet viseli). E Zsoltár helyett beiktatják szombaton és ünnepnapokon a 19, 34, 90 91,135,136. 33,92,93. Zsoltárokat. Hosáno rabbó (l.o.) napján a 100. Zsoltárt is, meg a beiktatottakat is elmondják. Szombat és ünnepnapokon e rész befejező áldása helyett a hosszabb szövegű vismászt mondják. 3. A semá rész gerince, a bibliai szakaszok, állandó ós változatlan. Szombaton az első áldás haméir loórec kezdetű része helyett hakol joduchot mondanak. 4. A tefilló szombat és ünnepnapokon csak hét áldásból áll. Megmarad a köznapiak közül az első és utolsó 3, (1- 3, 17-19), a közbeeső 13 (4-16) helyett egy, az ünnepről (szombatról) szóló kerül. Előimádkozó által való ismétléskor néha költői részeket illesztenek be (1. Pijut). 5. A befejező részek közül bizonyos napokon a tackanun elmarad, a tóraolvasás a zsinagógái napok szerint változik, az ásré néha részeivel együtt délutánra tevődik át, olenu és a napi Zsoltárok állandóak. L. még Kadis.                                                                                                                                    Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4246 .cimszó a lexikon 760 . s köv. oldalán.