14246.htm CIMSZO: Sacharisz SZOCIKK:
Sacltarisz, a mindennapi reggeli ima héber neve. Megfelel a jeruzsálemi
Szentélyben hozott reggeli áldozatnak. A zsinagógai év bizonyos napjain
kihagyásokkal, illetőleg betoldásokkal mondják, öt egymástól megkülönböztethető
részből áll: (1) Bevezető rész. (2) Hálaadó Zsoltárok. (8) Séma. (4) Tefillo.
(5) Befejező rész. 1. A
bevezető rész tartalmazza az úgynevezett reggeli áldásokat (Birchosz hasachar),
melyek általában hálaadó tartalmúak. Ugyancsak e részbe foglalják a Biblia és
hagyomány áldozati szakaszait, melyek az elpusztult jeruzsálemi szentélyre
emlékeztetnek (Korbonosz). E bevezető, első rész a 30. Zsoltárral végződik. 2. A hálaadó Zsoltárokat
magában foglaló rész áldással kezdődik és végződik. A bevezető áldás a boruch
seómár. Majd ezek a bibliai részek következnek: I. Krónikák 16. 8-37, továbbá
Zsolt. 99. 5; 99. 9 ; 78. 38; 9. 12; 25.6; 68. 35-36; 94. 1-2; 3. 9; 46. 8; 44.
13; 20. 10; 21. 19; 33. 20-22; 85.8; 44.
27; 81.
11; 144. 15;
13. 6. (Hódú laadonoj) 100. Zsoltár (mizmor leszodó), Zsolt. 104.31;
113.2-4; 135.13:103.19; I.Kir. 16.31; Zsolt. 10.16; 33.10; Péld. 19 21; Zsolt.
33. 11; 33.9; 132.13 ; 135.4; 94. 14; 78. 38; 20.10. (jehi chevód). Zsolt 84.5;
144.15 és 145. (ásré) 146-150. Zsolt. 89. 53; 135. 21. I. Krónikák 29. 10-13;
Nechemja 9. 6-12. II. Mózes 14.
f. 30. v.-től 15. f. 19. v.-ig. E dicsérő dalokat tartalmazó
bibliai részeket befejezi az áldás: jistabach. 3. A tulajdonképpen való ima
itt kezdődik, horchuval, mely csak közösség (1. Minján) jelenlétében mondható.
B rósz gerincét a semá ima alkotja. Ez megelőzően két áldást, befejezésül pedig
egy áldást mondanak. A bevezető áldás jócér őrtől jócérhamórószig, a másodig
pedigahávó rabbótól beahavóig terjed. Majd a semá szakaszai következnek,
nevezetesen semá V. Mózes 6. 4-8, vehójó im somóá V. Móz. 11. 13-21; cicisz IV.
Móz. 16. 37-41. A
befejező áldás itt kezdődik (emesz véjáciv) a goál jiszróélig tart. 4. Az ima
főrésze a tefllló, vagy 18 (illetőleg későbbi betoldás folytán 19) áldásmondás.
Állandó része, melyet minden alkalommal, ünnepnapon is mondanak, az első három
és az utolsó három áldás. E tizenkilenc áldás a következő tartalommal bír: az
ősatyák, a feltámadás, Isten szentsége, az értelem, a megtérés, a megbocsátás,
a megváltás, a gyógyulás, a termés áldása, a számkivetettek összegyűjtése, az
ítélet, az eretnekek, a jámborok, Jeruzsálem felépítése, Dávid dinasztiájának
dicsősége, az ima, a szent szolgálat, hálaadás, áldás. Az állandó (1-3, 17-19)
áldások inkább hála, a közbeesők (4-16) könyörgő tartalmúak. Ezt az imát,
miután a község elimádkozta, az előimádkozó megismétli. Ezen ismétlésnél
mondják a kedusát (néha szlichosz-részleteket illesztenek be, 1. Szlichósz,
Böjtnapok). 5. Végüla befejező részek következnek, nevezetesen: tachanun (l. o)
tóraolvasás (1. o.), ásré (1. o.), olenu (1. o.), Zsoltárok (1. Napizsoltárok).
S kinek-kinek a magánájtatossági része. Ez a váza a mindennapi reggeli
istentiszteletnek, mely a következő változásokat szenvedi. 1. Az első rész az
év valamennyi napján azonos, az áldozati részbe szombat, újhold napján
beiktatják a vonatkozó bibliai (áldozati) részt. (IV. Móz. 28,9-10, illetőleg
11-14). 2. A
hálaadó Zsoltárok közül elmarad a 100. Zsoltár a következő napokon : szombaton,
ünnepnapokon, jom-kippur előnapján, peszach előnapján és félünnepnapjain (mert
ezen napokon hálaáldozatot nem mutattak be a jeruzsálemi Szentélyben, e Zsoltár
címében pedig a hálaáldozat nevet viseli). E Zsoltár helyett beiktatják
szombaton és ünnepnapokon a 19, 34, 90 91,135,136. 33,92,93. Zsoltárokat.
Hosáno rabbó (l.o.) napján a 100. Zsoltárt is, meg a beiktatottakat is
elmondják. Szombat és ünnepnapokon e rész befejező áldása helyett a hosszabb
szövegű vismászt mondják. 3. A
semá rész gerince, a bibliai szakaszok, állandó ós változatlan. Szombaton az
első áldás haméir loórec kezdetű része helyett hakol joduchot mondanak. 4. A tefilló szombat és
ünnepnapokon csak hét áldásból áll. Megmarad a köznapiak közül az első és
utolsó 3, (1- 3, 17-19), a közbeeső 13 (4-16) helyett egy, az ünnepről
(szombatról) szóló kerül. Előimádkozó által való ismétléskor néha költői
részeket illesztenek be (1. Pijut). 5. A befejező részek közül bizonyos napokon a
tackanun elmarad, a tóraolvasás a zsinagógái napok szerint változik, az ásré
néha részeivel együtt délutánra tevődik át, olenu és a napi Zsoltárok
állandóak. L. még Kadis. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu,
www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a 4246
.cimszó a lexikon 760 . s köv. oldalán.