13831.htm CIMSZO: Pénzüzlet. Történelmi szerepe SZOCIKK:
Történeti szerepe. A P., mint megélhetési lehetőség akkor jutott jelentőséghez
a magyar zsidóság életében, amikor a társadalmi és gazdasági elnyomatás a
zsidósággal szemben is megnyilvánult. Amíg a magyar államalapítás idején, de
még a magyar történelem első századában is, a zsidók az egyenjogúság alapján
éltek az országban, életmódjuk is azonos volt a magyarokéval. Szt. Lászlónak a
zsidókkal foglalkozó rendelete (l. Szabolcsi zsinat) még egyáltalában nem tesz
említést P.-ékről, de még Kálmán király első rendelete sem. (L. Kálmán király
rendelete.) Csak Kálmán későbbi zsidótörvénye (l. Kálmán király zsidótörvénye)
intézkedik legelőször nem csak a zsidók adásvevéséről, de pénzkölcsönzéséről és
zálogbirtokáról is. E rendelet kiadását minden valószínűség szerint az tette
szükségessé, hogy a régi magyar zsidó őslakosság bevándorolt elemekkel
szaporodott. A bevándorlók a zaklatások elől Magyarországra menekült cseh
zsidók voltok, akik mivel csak ingó jószágaikat és pénzüket hozhatták magukkal,
egyedüli megélhetésként csak adás-vétellel és P.-ekkel foglalkozhattak.
Számukra ugyan ez a megélhetési mód nem jelentett újszerűséget, mert előbbi
hazájukban az elnyomatás már régen ráterelte őket erre a szabad és aránylag
független kereseti lehetőségre. Kálmán
királynak nem kerülték el figyelmét a bevándorlottak eltérő életviszonyai s
mivel a hazai zsidók is elsajátították tőlük a P.-i tevékenységet, szükségét
látta annak, hogy a gazdasági életet megrendszabályozza. A magyar zsidóságnak
ekkor már komoly okai voltak arra, hogy a gazdasági élet szabad terrénumai felé
orientálódjék, mert Kálmán király rendelete már valósággal lehetetlenné tette
számára a földmívelést. Ez már a második olyan kísérlet volt, hogy a zsidókat
kiszorítsák a mezőgazdálkodásból és erre legkézenfekvőbben az a mód
kínálkozott, hogy megfosztották őket a munkaerő tartásának lehetőségétől. A
munkaerő ez időben a rabszolga volt, de a rendelet szerint zsidó keresztény
rabszolgát nem tarthatott. Pogány rabszolga viszont akkoriban már alig volt.
Így a gazdálkodásból kiszorított magyar zsidóság szívesen tanulta el a cseh
zsidók pénzügyi üzletágainak ismeretét. Kálmán király részletes intézkedésekkel
igyekezett elejét venni a bekövetkezhető zavarnak és önkénynek. Intézkedései az
akkori viszonyokat és jogfelfogást tekintve, nagyjában elég méltányosak és
részrehajlatlanok voltak, úgy hogy az akkori, főleg a külföldről jött zsidók
bizonyára megelégedéssel is fogadták. A törvény első cikkelyének kivételével,
kizárólag a zsidók és keresztények közti pénzkölcsönre és kereskedelemre
vonatkozik : «Ha keresztény zsidónak, vagy zsidó kereszténynek két vagy három
pensát érő kölcsönt adni akar : a kölcsönadó a kölcsönvevőtől kezességet
vegyen, mire nézve, mint tanuk keresztények és zsidók hivattassanak meg, hogy
arra az esetre, ha netalán az egyik eltagadná, mit a másiktól kölcsön vett, ez
a kezesség s mindkettejük tanúi által
megbizonyíttassék. Ha pedig az
egyik a másiknak három pensánál nagyobb kölcsönt ad, ez kezesség s tanuk
mellett, amint fentebb mondva volt, történjék; ezenkívül még a pénzösszeget és
a tanuk neveit jegyezzék fel papirosra, melyet mind a két fél, t. i. a
kölcsönvevő s a kölcsönadó erősítsen meg pecsétjével, hogy arra az esetre, ha
az egyik a másikon erőszakot akarna elkövetni, az írás s mindkettejük pecsétje
által az igazság kideríttessék.» IV. Bélának 1251. kiadott zsidótörvénye (l. Béla [IV.] zsidótörvénye) már
részletesen intézkedik a zálogügyletekről is:
«Ha keresztény zsidónak zálogot
adott s azt állítja, hogy kisebb pénzösszeg fejében zálogosította el a
zsidónak, mint amennyit ez mond: a zsidó a neki adott zálogra nézve esküt tegyen,
s amit esküje által igazol, azt fizesse meg neki.» A zsidó zálog fejében, bármi
néven nevezendő tárgyat, melyet neki adnak, minden megvizsgálás nélkül
elfogadhat, — egyházi ruhákat kivéve, ha csak az illető egyház elöljárója nem
zálogosítja el, valamint véres és nedves ruhákat, miket semmi szín alatt ne
fogadjon el. «Ha keresztény azzal vádolja n zsidót, hogy a zsidónál levő
zálogot tőle ellopták, vagy elrabolták: a zsidó esküt tegyen e zálogra nézve,
hogy amikor átvette, nem volt tudomása arról, hogy lopott, vagy rabolt jószág.
Ez eskübe foglaltassék belé az összeg
is, melynek fejében a szóban forgó zálogot adták és e bizonyítás utón a
keresztény minden csorbítás nélkül fizesse meg a
tartozást, melynek fejében a zálog adatott. Ha a zsidó tűzvész, vagy lopás,
vagy rablás által holmiját s ezzel együtt a neki adott zálogokat is elveszti, —
és ez bizonyos — de a keresztény, ki a zálogot adta, mind amellett perbe fogja
őt: a zsidó egyedül a saját esküje által mentessék föl, hacsak a tény
nyilvánvaló s köztudomású nem volt, amint fentebb mondatott. Ha keresztény
valamely zsidótól visszaváltja zálogát, de úgy hogy az utána járó kamatokat nem
fizeti: ezek, ha egy hónap multán nincsenek kifizetve, szintén kamatokkal
növekszenek. Ha zsidó az országnagyoknak jószágra vagy levélre pénzt
kölcsönzött és azt pecséttel ellátott adóslevéllel bizonyítja: a zsidónak az
elzálogosított jószágot oda fogjuk ítélni, azt számára erőszak ellen megvédeni
és kieszközölni, hogy a jövedelmeket mindaddig ő élvezze, míg valamely keresztény
jelentkezik, ki az ily módon elzálogosított jószágokat ki akarja váltani. Az
ily jószágokon lakó keresztények fölött azonban a zsidó semmiféle hatóságot nem
gyakorolhat. Ha zsidó a kereszténytől vett zálogot már egy éven át magának
tartotta és a zálog értéke a kölcsönzött pénzt s a kamatokat fölül nem haladja:
a zsidó a maga bírájának mutassa be a zálogot, aztán eladhatja. Ha a zálog
egész egy esztendeig a kikötött batáridőn túl minden óvás nélkül maradt meg a
zsidónál: ez többé senkinek sem felelős érte». «Ha keresztény az ő zálogát
erőhatalommal veszi el a zsidótól, vagy ennek házában erőszakot követ el: mint
királyi kamaránk megkárosítója (l. Kamaraszolgasáq), súlyosan büntetendő.» A
zsidók hitel- és zálogügyletei Béla halála után már nem állottak ilyen
körülhatárolt törvényes védelem alatt. A sérelmek pedig leginkább a legmagasabb
helyek felől érték az üzleti élet érdekeit, olyan személyek részéről, akiknek
pedig pozíciójával járt volna az a kötelesség, hogy az általános gazdasági
érdekek védelmét keresztülvigyék. A gazdasági érdekvédelem legfeljebb ha
egyoldalú volt, az egyéni célok vagy kiváltságos osztályok céljainak érdekében
és a magántulajdon elvének tisztelete is sokszor csak az önbirtoklási határig
terjedt és azon túl annál kevésbé találhatott dogmatikus érintetlenségre, minél
távolabb esett az uralkodó osztályok területeitől. A zsidó vagyon védelme a
középkor jogfelfogása szerint királyi önkény tárgya lehetett és védelmet csak
ritkán kapott és ezt is csak akkor, ha ezt a kincstár érdekei megkívánták.
Elképzelhető, hogy ilyen vagyonjogi bizonytalanságban a kockázat milyen
kerékkötője volt a P. fejlődésének és hogy éppen ez a kockázat járult hozzá a
középkori kamatok állandóan emelkedő tendenciájához és segítette elő az uzsora
meghonosodását. A zsidó hitelező minden garancia mellett sem számíthatott
biztonsággal a pénzére, mert egy királyi rendelet minden kölcsönügyletet
érvényteleníthetett, legelsősorban pedig a kamatok érvényességét törölhette. A
középkorban valósággal szokássá vált, hogyha az uralkodók az ország vagy egy
város lakosságának kedvében akartak járni, hogy őket valamely cél érdekében
felhasználhassák, legelső dolguk a zsidó kamatok visszafizetésének elengedése volt, természetesen a zsidók megkérdezése
és beleegyezése nélkül. így tett 1274. X. Gergely pápa is, tehát alig két
évtizeddel az után, hogy IV. Béla kiadta a zsidótörvényét. A pápa, hogy a szent
földnek még keresztény kézen
levő csekély részét
megmentse, a zsidók
pénzén akarta toboroztatni a harcosokat. Meghagyta az esztergomi
érseknek, hogy hirdessen keresztes hadjáratot és eszközölje ki, hogy a
keresztesek részesüljenek egyebek közt abban a kiváltságban is, hogy
fölmentessenek a zsidó
hitelezőknek járó kamatok fizetése alól. Ennek a felhívásnak eredménye
ugyan nem volt, de a későbbi idők számos
példáját szolgáltatták a hatalmi
önkénynek a zsidó tőkével szemben. Valósággal meglepő 1360. Nagy
Lajosnak az az eljárása, hogy amikor a zsidókat
kiűzte az országból (l.
Kiűzetés), megengedte, hogy ingó vagyonukat magukkal vihessék és követeléseik
jogosultságát kiűzetésük után is elismerte és a magyar törvényhatóságok a
kiűzött zsidók követeléseinek behajtására még segédkezet is nyújtottak, ha a
zsidók a szomszéd országokból, ahová
kivándoroltak, követeléseiket utólagosan bejelentették. Ingatlanaikat
viszont, amennyiben a kiűzetésükre rendelt határnapig nem értékesíthették,
Lajos a királyi kincstár javára lefoglalta és részben kegyenceinek, valamint
egyes városoknak, leggyakrabban pedig egyházaknak és főpapoknak ajándékozta. A
kamatok visszafizetése körül is korának szokásait követte; a keresztény
adósoknak, mint pl. Sopron polgárainak itt-ott elengedte a zsidó-kamatok
megfizetését, a tőke visszafizetését azonban megkövetelte. Pedig uralkodásának
elején elismerte és megerősítette az ország-nagyok zsidókölcsöneit és a
kölcsönök fejében adott biztosítékokat. Lajos rendeleteinek türelmetlenségét
vakbuzgó kereszténysége idézte elő és különös, hogy még e sok erénnyel
felruházott uralkodó sem tudta hithűségét úgy dokumentálni, hogy annak
szempontjai teljesen mentesek legyenek az anyagias vonatkozásoktól. Mert
akármennyire is igyekezett lovagiasságát megőrizni, az a tény, hogy
jelentőségteljes zsidóvagyon jutott az ő kényére-kedvére és hogy a zsidók kiűzetésével
a zsidók gazdasági szerepét csökkentette,
olyan motívumok, amelyek nem
férhetnek össze a vallásos rajongás vakbuzgóságával sem. Valójában pedig nagy hálátlanság volt mindez
a zsidótőkével szemben, amelyet az. előző királyok, mint pl. II. Endre és IV.
Béla válságos időkben fenntartás nélkül igénybe vettek. A zsidótőke volt mindig
nemcsak a királyok és a
főnemesség, hanem a pénzszűkében levő köznép végső menedéke, de nem szabad azt
hinni, hogy ez a nagy kereslet mozgatta meg csupán arra a zsidóságot,
hogy a P. jövedelmezőségét kihasználja. A gazdasági
élet kialakulására nagy befolyást gyakorol egyes korok társadalmi berendezkedése
és gátló életszemlélete, de mert a gazdasági élet vérkeringésében előítéletek
által feltorlaszkodó akadályok nem állhatják útját a fejlődésnek, a
gazdasági kényszerűség találja meg a maga számára a levezető utat és
kiépíti azokat a szerveket, amelyeket az osztályelőítélet, vagy az etnikai elfogultság gondozatlanul
hagyott. Ha most tekintette
vesszük, hogy az osztályelnyomás mindig teremt olyan társadalmi rétegeket,
amelyeknek elhelyeződését a létbizonytalanság és a kiszolgáltatottság
irányítja, láthatjuk, hogy az elnyomottsági tendencia szorítja az egyes
társadalmi rétegeket a még szabad gazdasági területek felé. Az új gazdasági
elhelyeződés adja meg osztályjellegét is a hozzáidomult társadalmi rétegnek és
így kerül aztán szembe a hatalmon lévő osztályérdek egy egészen új
osztályérdekkel, amit ő maga hozott létre, anélkül, hogy a következményeivel
számolt volna. így hozta létre a zsidó kapitalizmust, a zsidó burzsoáziát a
középkor életszemlélete és gazdaságpolitikája. A gazdaságpolitikát, mint
tudjuk, a kiszorítási tendencia irányította. Minden kereseti lehetőséget
elzártak a zsidóság elől, maradt tehát számára az üzlet. De hogy ez
megmaradhatott és kialakulási periódusában mondhatni jóformán konkurencia
nélkül, ebben szerepe volt a kor társadalmi és ethikai előítéletének. A
keresztény egyház a legrégibb idő óta megtiltotta híveinek a kamatra
kölcsönzést, de még a nyerészkedéssel járó adás-vételt is. Az egyház ugyanazzal
a szigorral fordult a kereskedők, mint az uzsorások ellen. De mert a mindennapi
élet gazdasági szükségleteit ellátni nem lehetett és kamatnélküli kölcsön
kockázatára még az egyház tekintélye sem tudta rávenni a híveket és mert maga
az egyház ugyancsak nem tudta kieszközölni a végeredményben nélkülözhetetlen
kölcsönöket, szükségkép odajutott, hogy a következő tóteleket állította fel ós
hirdette ki: «Keresztények számára az uzsora tilos. Minthogy pedig az uzsora
kényszerítő és így elkerülhetetlen szükség: azért kell, hogy uzsoráskodjanak a
nem keresztények, akiknél az uzsora vagy éppen nem, vagy csak alig tekinthető
bűnnek». Így ez a középkorban Európa szerte elfogadott nézet már közvetlenül a
P.-ek felé terelte a zsidókat, sőt a kamatra kölcsönzést valósággal
kiváltságukká tette, az uzsoráskodásra utalta és erre egyenesen fel is hívta
őket. Mindezt pedig azért, «hogy ez által nagyobb baj kikerültessék és a
keresztények távol tartassanak az uzsoráskodás bűnétől». Az egyház rendkívüli
hatalma, a szentszék egyre növekvő befolyása, valamint a külföldnek, főképp
Németországnak és Ausztriának a zsidókra vonatkozó ós Magyarországban is
érvényre jutott jogelvei itt is meghonosították e nézeteket. Minthogy azonban
az egyház tilalmát úgy értelmezték, hogy kamatot csak kereszténytől tilos
venni, de «zsidók és pogányok kárára az uzsora meg van engedve», előfordult az
is, hogy zsidók keresztényektől vettek fel kölcsönt és a zsidókkal a kamatot
megfizettették maguknak. A kamatszedés a középkor felfogása szerint esetenként
változott. Ha a király volt a hitelező, a kamat is fejedelmi méreteket ért el.
IV. Béla pl. Henuk (l. o.) zsidó kamaragróf fiainak tartozásaiért akkora
kamatot számított, amint azt a király által kiállított okirat is elismeri, hogy
a kamatok három év alatt többre rúgtok a tőkénél. Az ilyen eset azonban annál
inkább is ritkán történhetett meg, mert rendesen a zsidók voltak a hitelezők. A
kamatláb szokásos nagyságáról egyébként,
amelyet más országokban a régi zsidótörvények határoztak meg, nálunk e
korszakból nem maradt fenn semmiféle tudósítás. Valószínű, hogy a zsidók nem
szedhettek túlságosan nagy kamatokat, mert uzsoráskodások ellen nem merült fel
panasz. Mindössze Küküllei János, Nagy Lajos történelemírója jegyzi meg, hogy a
zsidók vagyona «az uzsora örvénye által lőn összehalmozva». És hogy a király, a
zsidóságnak ily módon szerzett vagyonát, amelyre pedig a kor jogfelfogása
szerint igényt tarthatott volna, «mint a sarat, megvetvén, bírni vagy lefoglalni
nem akarta». A száműzetésre ítélt magyar-zsidók ugyanarra a sorsra jutottak a
külföldön, mint az egykor Magyarországra letelepült cseh-zsidók. Csak az
üzletkötés maradt meg számukra megélhetési módnak. Ezt a mesterséget űzték
tehát, vagy kifejezetten csak P.-i tevékenységet folytattak. Ama királyi
rendelet ellenére, amely zsidó hitelezők követeléseinek jogosságát elismerte,
fölmerültek olyan helyzetek, amikor egyes városok polgárai megtagadták az
adósságok rendezését. Álláspontjukat az a középkorban általánosan elfogadott
nézet támasztotta alá, «hogy a zsidóknak voltaképen nincsenek jogaik; hogy az,
amit a törvény különben eltilt, irányukban meg van engedve és hogy nekik csak
akkor és oly mértékben szolgáltatnak igazságot, amikor s amily mértékben az
uralkodó akarja, vagy megengedi». (V. ö. Kohn S., «A zsidók története
Magyarországon», Budapest, 1884. IV. k. I. f. 157. 1.) Pozsonyban nyilvánult
meg legelőször ez az állásfoglalás, amelyről az egykorú okirat ezeket mondja:
«Azon zsidók, akik Pozsonyban voltak megtelepedve és elűzettek, Hainburgba
menekültek s innét pörlekedtek Pozsony város tórájával és polgáraival,
szegényekkel és gazdagokkal egyaránt, követelvén tőlük, hogy fizessék meg nekik
mindazt, miről írásuk és levelük van. A pozsonyi polgárok azonban, szegények és
gazdagok élvezni akarván azt, hogy a király a zsidókat országából száműzte,
vonakodtak őket kielégíteni.» Nagy Lajos azonban kitartott eredeti álláspontja
mellett, utasítására, a pozsonyi bíró Hainburgba ment, ahol a tanáccsal és Schickerlein
Miklós zsidóbíróval egyezségre lépett, amely szerint a zsidók a hamburgi
zsidóbírónak és a pozsonyi bírónak egy éven belül bemutatják adósleveleiket és
ezek a pozsonyi bíró pecsétjével ellátva a hainburgi zsidóbíróhoz kerülnek
letétbe. Az egyévi határidőn túl bemutatott adóslevelek érvénytelenné lesznek.
Pozsony városa ekkor 118 fonttal tartozott a Hainburgba menekült zsidóknak. Ezt
az összeget 1364-ig ki is egyenlítette. Sopron városa tartózkodott attól, hogy
egyezségre lépjen zsidó hitelezőivel. Mintha misem történt volna, a száműzött
zsidókkal továbbra fenntartották
üzleti összeköttetéseiket, sőt újabb kölcsönöket vettek fel tőlük. De
amint előtérbe került a zsidók visszatérésének kérdése, nyomban folyamodtak
Lajoshoz, hogy mentse fel őket régibb és újabb adósságaiknak visszafizetése
alól. Itt azonban a középkori felfogás szerint egy komplikált jogi kérdés
merült fel. Ugyanis azzal, hogy Lajos száműzte a zsidókat, tulajdon
fennhatósága alól felszabadította őket és lemondott azokról a jogokról, amelyek addig illették meg, míg a
zsidók az ő kamaraszolgái voltak. Mivel a zsidók ekkor már új védúr
fennhatósága alá kerültek
Ausztriában, Lajos az
adósleveleket még visszatérésük után sem nyilváníthatta semmisnek, mert amikor
a zsidók a kölcsönt folyósították, Rudolf osztrák hercegnek a zsidói voltak.
Lajosnak tehát, hogy a soproniak kedvébe járjon, kérelemmel kellett a bécsi
herceghez fordulni, aki Lajos kedvéért fel is mentette a soproniakat
adósságaik megfizetésének kötelezettsége
alól. Lajos azonban fenntartotta magának azt a
jogot, hogy az
adósleveleket újra megerősítheti és ezáltal ismét jogerőre emelheti. Az
adósleveleknek a középkorban szokásos, királyi önkénnyel való megsemmisítését
«levélölés»-nek (l. o.) nevezték. Ezt a «levélölést» az akkori fejedelmek, mint
őket megillető jogot gyakorolták és hogy Nagy Lajos is osztozott korának e
felfogásában, az kitűnik a zsidók visszatérése után követett eljárásából. Mivel
az adóslevelek és egyéb okiratok érvényüket vesztették, 1376 körül helyettük az
ú. n. «zsidókönyv» (l. o.) rendszerét vezették be, ezt a XIII. sz.-beli francia
találmányt. Ebbe vezették ezentúl be a zsidó és keresztény közt kötött kölcsön-
és P.-eket, amelynek elmulasztása esetén a követelés érvénytelen volt. A zsidókönyvnek hivatalos bizonyító ereje
volt és magát a könyvet egy keresztény esküdt, rendesen a város zsidóbírója
őrizte, a keresztények és zsidók pedig
egy-egy esküdtet választottak, akik a könyvet használat után lepecsételték s
felnyitásakor mindig jelen
voltak. Ebbe a könyvbe jegyezték be a hitelező zsidónak zálogul lekötött
fekvőségeket és a fölvett kölcsön után járó kamatokat. A pozsonyi helyi törvény
egy font fillér után hetenként két fillért, vagyis 43 1/3 %-ot engedélyez. Egy
fontnál kisebb tőkénél pedig hatvan fillér után hetenként egy fillért, azaz 86
2/3 %-ot. Ezeket a kamatokat azért állandóan a megsemmisítés veszedelme
környékezte. Zsigmond király