13330.htm       CIMSZO:        Micvó                          SZOCIKK:     "Micvó (h.). Eredetileg parancsolat, isteni rendelet; a későbbi nyelvhasználatban sokkal tágabb értelmet nyert és most már mindennemű erkölcsi kötelességet és jócselekedetet jelent. A Talmud megállapítása szerint 613 parancsolat (tarjag micvósz) van a Tórában, részben rendelkező, részben tiltó. A talmudi bölcsek arra törekedtek, hogy ezt a sok törvényt egy nevezőre hozzák és többen egy-egy bibliai verset jelöltek meg, amely szerint a bibliai törvénykezés egész szellemét egy mindent átfogó princípiumba sűrítette össze. Ilyen összefoglalást adna a Talmud egyik bölcse szerint a 15. Zsoltár: «Aki tökéletességben jár, igazságot cselekszik és igazságot szól az ő szívében. Aki nem rágalmaz nyelvével, nem cselekszik felebarátjának gonoszt és gyalázatot sem szerez felebarátjának. Kinek szeme előtt utálatos a gonosz, de az Istenfélőket tiszteli ; esküvését kárával is megállja és meg nem változtatja. Pénzét nem adja uzsorára és ajándékot az ártatlan ellen nem veszen» (2, 3, 4, 5). Mások a bibliai törvények összefoglalását Micha próféta e versében találták: «Óh ember, megmondotta neked az Isten, mi a jó és nem kíván tőled az Úr egyebet, hanem hogy igazságot cselekedjél, szeresd az irgalmasságot és alázatosan járj Isten előtt» (6, 8). Végül Chabakuk prófétának egyetlen tanításában látták az egész Tóra foglalatát: «Az igaz ember az ő hitében él» (2. 4). A Talmud különbséget tesz az időhöz kötött és azok között a törvények között, amely az időtől függetlenek. Az előbbiek a nőkre nézve nem kötelezők. Ethikai jelentőségű a Talmudnak az a tanítása, hogy csak vétség árán teljesíthető törvény nem érvényes, így pl. lopott pálmaággal nem szabad sátoros ünnepen szertartást végezni. Némely törvényt maga a Biblia indokol meg; a meg nem okoltak alapját Maimuni bölcseleti munkájában (More nevuchim, Tévelygők útmutatója) igyekszik megvilágítani. Ma már M. minden jótétemény is akár mások, akár önmagunk megsegítésére irányul. A rossz is M. lehet, ha még nagyobb rossztól szabadítja meg az embert. De ezt a rosszat természetesen nem az ember követheti el, csak a gondviselés végzéséből eredhet. Ebben az értelemben alakult ki a jiddis nyelvjárásban a Micvó-Tod. Ezt akkor alkalmazzák, mikor a halál már megváltás a haldoklóra, aki túlsókat és reménytelenül szenvedett.          F. M."                         Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3330 .cimszó a lexikon 599 . oldalán van.