13287.htm CIMSZO: Messiás SZOCIKK: Messiás (héb. ha-Mosiách, a. m. a felkent,
gör. Christos, az Evangéliumokban Messiás, (János 1. 41, 4. 25). A zsidóság
messiási hitének ideális királya, aki a róla elnevezett korban fog eljönni. A
második Templom korában a jeruzsálemi főpapot (l. o.) nevezték formális
felkenése után ha-Kohen ha-Mosiach-nak, a felkent főpapnak (Lev. 4. 3, 5, 16,
6. 5) vagy a Mosiach Nógidnak, felkent uralkodónak (Dániel 9. 25, 26), vagy
egyszerűen M.-nak, mint III. Onéas esetében. Minthogy a királyt is felkenték,
ezt Isten felkentjének, Mosiach ha-Sóm nevezték, mint aki Isten nevében és
dicsőségében gyakorolja az uralmat Izrael népe felett (Sám. 11. 7. 8—11, 14;
Jesája 55. 4 ; Zsolt. 89. 4, 21-29). Ehhez képest volt a király sérthetetlen
(Sám. I. 26. 9). Jesája próféta Cyrus perzsa királyt, a zsidók megszabadítóját
is M.-nak nevezi, miután a babiloni királyságnak és bálványimádásnak is véget
vetett s Izraelt hazájába vezette. A Zsoltár a pátriárkákat nevezi Isten
felkentjeinek (105.15), míg magát Izrael népét is illeti több helyen a Biblia
ezen a néven (Zsolt. 28. 8, 84. 10; Chabakuk 3. 13). Jóllehet a M. név későbbi
eredetű a legrégibb szentiratoknál, a személyes M.-ba vetett hit végigmegy az
egész Biblián, a jövő reménységébe vetett próféciának pedig szükségszerű
kifejezője. Az első próféta, aki részletes képét adta a M.-i királyságnak,
Jesája volt (9. 1—6, 11. 1—10, 32. 1—5), majd Jeremiás és Ezékiel fejtik ki a
M.-i eszmét. Jesája szerint a M. Jisájtól fog származni és Isten szelleme, mint
bölcsesség fog rajta nyugodni és isten félelemmel fogja a világot kormányozni,
igazságossággal és hithűséggel (11. 1—3, 5); nem fog háborút viselni egy nép
ellen sem s a háború helyébe a békét állítja (9. 4); az igazságba vetett hitet
a népnél visszaállítja (9. 6b, 11. 3b, 4); béke és rend fog uralkodni
országszerte; a bárány nem fog félni a farkastól, a leopárd nem fogja bántani a
gödölyét (11. 8), zsarnokság és önkény eltűnnek, mert Isten megismerése áthatja
az egész országot (32. 1, 2, 16). A népet nem fogja serkenteni politikai
ambíció, hanem beéri az egyszerű pásztor életével (32. 18, 20), de az ország
éppen ezért felvirágzik, s nem fogja fenyegetni külföldi veszedelem (9. 6a, 32.
15), ellenben a többi népek a M.-hoz fognak jönni tanácsért és döntésért (11.
10); csodálatraméltó tanácsadó, Istenhez hasonlatos hős, Békefejedelem lesz az
ő neve (9. 5). Jesájából nem csupán a moralista, hanem a politikus is beszól,
amidőn a M.-hitet hangoztatja; ő nemzete függetlenségét s ezen belül Istenhez való
megtérését akarta, de ellene volt az Assyriával és Egyiptommal való
szövetségnek. Jeremiás M.-hite általában megegyezik Josájáéval; szerinte is
Dávid igazságos sarja lesz a M., akinek neve Adonáj cidkénu (a. m. Isten a mi
igazságunk 23. 5, 6). Ezékielnél a M. csupán passzív alak, míg a nép és ország
újjászületése kizárólag Isten műve lesz. Azonban a későbbi fejezetek (34. és
37.), amelyek az exilium idejéből származnak, már részletesebb képét adják a
M.-i államnak, mely a jövő állama s amelyet Dávid király
sarja fog kormányozni dicsőségesen; nemzet újra egységes lesz, mint az első
Dávid király idején. Az exilium utáni időkben Chaggai, Zacharja és
Deutero-Jesája (60.) foglalkoznak a M.-sal; tőle remélik a Templom
visszaállítása és az igazságos kormányzatot (Chaggai 2. 23 Zecharjah 3.8, 4.
12). Legmagasabban a második vagy ú. n. Deutero-Jesája fejti ki a messianizmus
gondolatát. Benne érik el a próféták vallásos eszméi legmagasabb fejlődési
fokukat. Jesája elgondolása szerint a történés végcélja az emberiség
üdvözülése; Izrael hivatása, hogy az egész emberiség javáért szenvedjen, mert
Isten rendelte erre a célra; de nem egy egyént, hanem az egész Izraelt, mert az
emberiség regenerálását az van hivatva teljesíteni s az igaz istenhitet a népek
közt hirdetni és terjeszteni azokat Isten szolgáivá megtéríteni, hogy minden
nyelven Őt imádják (45. 23). Nem a saját korában élő Izráelt, hanem a jövő
ideális Izraelét gondolja Jesája. Izraelt vallásos tapasztalata teszi
alkalmassá e magasztos célra s Isten akarata az, hogy szenvedések és
megalázások eltűrésével haladjon kitűzött célja felé. Úgy Jesája, mint
Deutero-Jesája és Micha próféták megegyeznek abban, hogy a M. korszaka az
általános világbéke kora lesz. A M. személyével sem ők, sem az exilium utáni
Malachia és Joól próféták nem foglalkoznak, hanem csupán a M.-i eszmével. Az
apokrifáknál a M. személye szintén nem játszik szerepet, bár némelyek hisznek
benne és remélik azt (I. Makkob. 2. 57), míg Szirach, Judith, Tóbit, Baruch,
II. Makkab. és a Salamon Bölcsességei egyáltalán nem említik a Dávid házából
származó M.-t. A M.-i hitet kétségkívül kizáróan a zsidóság adta az
emberiségnek, és pedig mint univerzális hitet. A zsidó felfogás nem is
ragaszkodott szigorúan ahhoz sem, hogy zsidó legyen a M.; így a zsidóságot megváltó
Cyrus perzsa királyt valóban annak tekintette a próféta is, később pedig Nagy
Sándor körül egész legendák szövődtek, nem egészen ok nélkül. Ily legendákat,
melyek a zsidóságot támogató nagy uralkodónak a zsidósághoz való viszonyát
mutatják, említ a Talmud (Jóma 67b) és Josephus (Antiquitates 11. 8). A
zsidóság egyeteme a személyes M.-sal csupán a Makkabeus uralkodóház kihalása
után kezdett foglalkozni, az idegen Nagy Herodes zsarnoki uralma idején, amidőn
a Rómától való függőség nyilvánvalóvá lett. Ismét Dávid eljövendő sarjától
remélte Izrael megváltását az idegen iga alól. Hogy ebben a korban a M.-i hit a
zsidóságnál általános volt, arra bizonyítékok a következők: 1. Jézusnak és
híveinek meggyőződése, hogy Jézus M.; 2. Josephus (De bello Judai o VI. 5, §
4), Tacitus (Historia 5. 13) és Suetonius (Vespasianus 4.) szintén tudnak e kor
zsidó M.-i hitéről; 3. Philo is beszél a jövő M.-királyról (De premiis et
poenis § 16); 4. A
második Templom lerombolása után megállapított mai formájú semoné észre imádság
is vallja a M.-hitet. Hillel még nem hitte a M.-t, de ő Nagy Heródes uralma
alatt élt, amikor a régi nézetek helyét az új, M.-t váró eszmék kezdték
betölteni s reménységét a személyes M. eljövetelébe vetette a nép
nagyobb része. Ekkor is Dávid házától várták azt s igazságot és békés
kormányzatot reméltek a M.-tól. Azonban az akkori apokrifáknál már idegen elem
is vegyül a M.-i hitbe s a tradicionális eszme mellett, amely szerint Dávidtól
fog származni, felmerül az isteni és kezdettől fogva létező M. eljövetelének
nem-zsidó gondolata. A régebbi apokrifáknál a M. földi király; így az Enoch
könyve hetven pásztorának vízióiban (85—90.), amely Jochanan Hirkanosz zsidó
király idejéből származik (időszámítás előtt, 135—105); a SibylIák könyvében
(idősz. el. 1. sz.), a M.-t Isten küldi keletről s az véget vet a háborúknak s
csupán Istennek engedelmeskedik; a Templom és a Szentföld rombolóit Isten fogja
elpusztítani ekkor, az Utolsó ítéletkor pedig a pogányok megtérnek Istenhez s
Isten örökké tartó királysága jön létre itt e földön, ahol az örök béke fog
uralkodni. Hogy azonban milyen lesz, és honnan származik a M., azt a Sibyllák
nem említik, ellenben a Salamon Zsoltárok apokrifja, mely Pompeius politikai
beavatkozásakor keletkezett, Dávidtól származtatja azt, akinek eljövetelét
egyedül csak Isten tudja előre. Ez az apokrif irat a M. személyét leginkább
kiszínezi s részletesen elmondja, hogy először is le fogja tiporni az
igazságtalan uralkodókat és a pogány okát, majd össze fogja gyűjteni Izrael
szétszórt népét s megalapítja saját igazságos és békés uralmát, ahol a
gonosznak nem lesz helye s a pogány népek alája lesznek rendelve s az egész
világ Istent fogja dicsőíteni; Jeruzsálem ismét szent város lesz, ahova a világ
minden széléről jönni fognak Isten dicsőségét imádni. Ez az utóbbi leírás
Jesája hatását mutatja (Jesája 11. 1 és köv.). Bűntől mentesen, teljes
istenfélelemmel, Isten szellemével telítve, hősiesen és igazságosan kormányozza
a M. Isten nyáját s szavának hatalmával megakadályozza a bűnözést; féken tartja
a hivatalnokokat, úgy, hogy az igazságtalanság és zsarnokság eltűnnek
országából; nem harcosokba és hadiszerekbe, sem aranyba és ezüstbe, hanem
egyedül Istenbe veti bizalmát s ebben lesz erőssége, nem pedig a hadseregben. A
további apokrif irat Baruchó, mely a mai időszámítás első századának vége felé
keletkezett. Eszerint a M. a Római Birodalom bukásakor fog eljönni s el fogja
azt pusztítani a az utolsó imperátort láncon fogják Cion hegyére a M. elé
vezetni, aki őt istentelensége miatt megöli, úgyszintén Izrael ellenségeit is
kardélre hányja, míg a megmaradtakat uralma alá kényszeríti s ő maga az idők
végéig fog uralkodni. Ez a zsidó tudósok által sohasem kanonizált apokrif irat
egyébként bebizonyítottan több keresztény interpolációt tartalmaz. A további
apokrifák, amelyek foglalkoznak a M.-i eszmével: Lévi Testamentuma, amely
szerint a papi törzsből fog a M. eljönni s lényegénél fogva telesen szellemi
lesz, aki Isten bölcsességét árasztja a világra és az emberiségre, megszünteti
a bűnt s a gonoszságot s ideális papságával az idők égéig kormányozni fogja a
világot, majd meg fogja nyitni a paradicsom kapuit, eldobja a karót s a
szenteket az Élet Fájához vezeti. Ehhez hasonló a Juda Testamentuma apokrifa M.-hite,
mely szintén a szellemi lelki tulajdonokat emeli ki. Szerinte a M. egyedüli
küldetése az emberiség regenerálása s uralma igazságos és üdvhozó lesz az egész
világra nézve. A 12 pátriárka testamentumának keletkezési ideje a Makkabeus
királyok kora s innen magyarázható a papi törzsből származó M. eszméje. A
legrégibb apokalipszis, amelyben a kezdettől fogva létező M. isteni
elküldetéséről van szó, Enoch Könyve (87 - 71.), amely az idősz. előtti első
századból való. Itt a M. Ember fiának neveztetik, s mint angyali lény van
leírva, emberi arccal, de az Égben trónol. Ez a M. már a teremtés előtt élt,
dicsősége pedig örökkévalóságtól örökkévalóságig tart. Ő lesz az igazság és
bölcsesség megszemélyesülése s Isten valamennyi megnyilatkozásának közvetítője.
Ha pedig eljő a világ vége, akkor Isten trónusa mellett foglal helyet s
valamennyi teremtmény felett ítélkezni fog. Ekkor minden lény le fog előtte
borulni, dicsőíteni fogja s hálát fog adni érte a Szellemek Urának. Rejtve nem
maradhat előtte titok s valamennyi gonosztevőt, főképpen királyokat és
hatalmasságokat örök kárhozatra ítél, de ugyanakkor az igazságosakat örök
gyönyörben részesíti s közöttük fog lakni az örökkévalóságig. Enoch a M.-t
Ember fiának nevezi, viszont az Enoch Könyv héber és szláv szövegében az Enoch
név azonos a Letatron-nal (a. m. legmagasabb rendű szellem Isten közvetlen
közelében, aki a világ kormányzatát intézi) s ugyanily értelmű a kabbalában és
a rabbinikus irodalomban is. Ugyanilyen értelmű Philónál is a Logos, amelyet a
jövő királyságának betöltőjére, azaz a M.-ra alkalmaz; az Ember fia (Bar Nas)
kifejezés tehát M.-sal egyértelmű. Foglalkozik még a M.-sal Ezra Negyedik
Könyve és pedig úgy az égi, mint a földi M.-sal. Ez a könyv az első sz.-ban
keletkezett s szintén a római birodalom ellen irányul; ezt fogja a M.
elpusztítani s utána még négyszáz évig fog uralkodni, azután meg fog halni az
egész emberiséggel együtt. Itt a M. ille homo v. ipse homo kifejezéssel is van
jelölve. A Talmudban a Szanhedrin-traktátus 98. szól a M.-ról. Érdekes még a
jeruzsálemi Talmud (Jóma V.), leírása, a M.-ról. A rabbinikus irodalom M.
koncepciója a földi M.-ba vetett hit s a mai időszámítás 1. századától kezdve
ez a judaizmus M.-hite is. Ezt visszhangozza a zsidó liturgia naponként máig; e
felfogás is Dávid sarjának nevezi a M.-t. A judaizmust a kereszténységtől
szeparáló ezen M.-hit már, az I. sz.-ban feltűnt s a II. sz.-ban élt Justinius,
valamint a Philosophumena (9. 30) szerzője is észlelik és megállapítják azt.
Előbbi a Dialógus cum Tryphone (49.) c. művében, melyben hangsúlyozza, hogy a
zsidók még ezután várják a Dávidtól származó M.-t. A zsidóság M.-a és a róla
elnevezett jövő korszak a prófétáktól álmodott örök béke, a háború teljes
kiküszöbölésének, a morálnak és szelleműek a pogányság és ösztönség feletti
uralmát jelentik s ezt ma is vallja a zsidóság egész egyeteme naponkénti
imájában. A teremtés előtti létezés is foglalkoztatta a rabbinikus irodalmat a
legrégibb időktől kezdve. A Peszikta Rabba (33., 36.) koncepciója
szerint a M. a teremtés előtt született az isteni Gondviselés adományaképp s Isten
maga rejtette őt el, hogy egykor a gonoszságot és tagadást a M. győzze le. A
Haggada is tud a M. preexisztenciájáról (Peszáchim 54a; Nedárim 39a; Jalkut 1.
20); eszerint a M. neve Jinnon és már a teremtés előtt volt meg, hat dologgal,
amik szintén megelőzték a teremtést. Ugyancsak említik azt a R. Josua ben Levi
jelenései, a Midras Kohen és a Széder Gan Eden apokaliptikus iratok, amelyek M.
Ben Dávidnak nevezik a M.-t. Néhol a M. előlétezéséről és hirtelen, váratlan
megjelenéséről van szó, így Máté Evangéliumában (24:. 27, 43-44), azonban még
ez is tiszta zsidó koncepció, amely megtalálható az Exodus Rabba L-ben, a
Midrás Tanchumában (Semósz), amely iratok Mózes hirtelen megjelenését várják
Rómában a M. alakjában; ugyanúgy az Agadat ha-Mosiach is. Máshol szó van a
született, de még meg nem jelent M.-ról s ez már a 2. sz.-ban ismeretes
felfogás volt, mert ezt említi Justinus (i. m. VIII.), amellyel megegyezik a
Szanhedrin-traktátus (896). A jeruzsálemi Targum szerint (Micha próféta 4.
8-hoz) a M. a földön van, de az emberek bűnei miatt elrejtőzött. Máshol ismét
szó van a már rég született M.-ról; így a jeruzsálemi Talmud (Beráchót 2.)
szerint Bethlenemben született a második Templom lerombolása napján, a
Zerubbabel Apokalypsise szerint pedig Dávid király korában s elrejtve Rómában
tartózkodik. Az Ezékiel prófétán (34. 23) alapuló felfogás magát Dávid királyt
tartotta M.-nak. Egy másik felfogás a Józseftől származó M. eszménye, melyre a
legrégibb feljegyzés a Szukkót-traktátusban van (52 a, b). Ez a csatában
elesik. A Talmud nem részletezi ezt a M.-t, de később mások felvették ezt a
koncepciót, így Száadja, a vallásfilozófus és Hái gáón, előbbi az Emunót
ve-Deótban, utóbbi a Taam Zekénimben. Eszerint a Józseftől származó M. meg
fogja előzni a Dávidtól származót s össze fogja gyűjteni Izrael népét
Jeruzsálembe, ahol visszaállítja a Nagy Templomot s megalapítja az
emberiességre és jogra épített uralmát, de Gog és Magog megjelennek előtte és
megölik. Csupán a Mosiach ben Dávid fogja őt feltámasztani. Ezt a József M.-t
az elveszett tíz törzsi (l. o.) M.-ának tartják, de a Nagy Sándor-mondával (l.
fentebb) is hasonlóságot mutat (L. Judaizmus. Jézus, Kereszténység és zsidóság,
Álmessiások.). Irodalom. A héber apokaliptikus iratok szövegét közli A.
Jellinek a Bikkuré ha-Ittim I.-III. k.-ben. Kimerítő összefoglaló tanulmányt ad
Moses Buttenwieser, M. (Jew. Encycl. 1904) Fontos művek még: Schfirer,
Geschichte des jüdischen Volkes (3. ed. II.); R. Smend, Alttestamentliche
Religionsgeschichte; W. Nowack, Die Zukunftshoffnung Israels in der assyrischen
Zeit: Hühn, Die messianischen Weissagungen; Fr. Giesehrecht, Der Knecht Jahwes
in Deutero-Jesaiah ; W. Bousset, Die Religion des Judentums im
neutestamentlichen Zeitalter; F. Perles, Kritikz. Boussets Religion d.
Judentums: P. Volz, Jüdische Eschatologie von Daniel bis Akiba ; H. J.
Holtzmann. Lehrbuch der neutestamentlichen Theologie I. ;W. Baldensperger, Die
messianisch-apokalyptischen Hoffnungen des Judentums; F. Weber, Jüdische
theologie auf Grund des Talmud (2. ed. ;G.
H. Dalman, Der leidende und der sterbende Messias): u. a., Die Worte
Jesn; Kampers, Alexander der Grosse und die Idee des Weltimperiums in Prophetie
und Sage ; Hackmann, Die Zukunftserwartung des Jesaiah ; Volz, Die vorexilische
Jahweprophetie und der Messias: Marti, Geschichte der israelitischen Religion;
u. a., Das Buch jesiach; Cheyne, Introduction to Isaiah ; Robertson Smith, The
Prophets of Israel; Adolf Posnanski, Siloh, Ein Beitrag zur Geschichte der
Messiaslehre. I. (Leipzig 1904); Gezzken, Komposition und Entstehungszeit der
Oracula Sibyllina. Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929,
szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk
facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 3287 .cimszó a
lexikon 588 . s köv. oldalán.