11537.htm   CIMSZO:     Főpap SZOCIKK:    Főpap, héb. Kóhen gádól, az Egyptomból való kivonulástól kezdve a zsidó állam megszűntéig, sőt a Bar-Kochba-fóle felkelés leveréséig a legmagasabb egyházi méltóság. Jogköre nem csupán a szigorúan vett egyházra terjedt ki, melynek legfőbb dignitáriusa volt, hanem a törvénykezésre és politikára is. A F.-ot a Biblia másképp «Kóhen ha-Mosiach»-nak, «felkent pap»-nak (Levit. 4. 3) és «Kóhen ha-ros»-nak, főpapnak (Krón. II. 19. 11 és 24. 6) is nevezi. F. csak a kohanita törzsből való lehetett és ilyen is akkor csupán, ha a huszonnégy legelőkelőbb kohanita családból, az ú. n. Áronidáktól származott, mint azt Josephus is tanúsítja. Eredetileg, az első templom lerombolásáig sem kinevezés, sem választás nem volt, hanem kizárólag egyenes ágon való öröklési jog. Az öröklés Áron két fiára megy vissza úgy a bibliai és talmudi adatok, mint Josephus, Philo és más írók szerint. Josephus Antiquitates c. műve külön fejezetben foglalkozik a F.-sággal s a F.-ok neveit az ő koráig, tehát a templom lerombolása koráig közli. Adatai nagyjából megegyeznek a bibliai és apokryph irodalom közléseivel. Az első templom lerombolásáig előbb változatlanul Áronnak a Bibliában említett utódja, Eleazár F. leszármazottjai örökölték egyenes ágon a F.-i méltóságot egészen a bírák koráig, mikor Élitől kezdve az Itámár-ág, Áron másik fiának leszármazottjai töltik be a F.-i tisztséget Ebiátárig, akit Salamon király detronizált. Ekkor újból az Eleazár-ágból kerültek ki jóidéig a F.-ok. Az első volt ezek közül Cadok, akit tehát a világi beavatkozás emelt a F.-i székbe. Később a macedón uralom, a Hasmoneusok és a római prokurátorok alatt a politikai hatóságok nagy mértékben befolytak a F.-i szék betöltésénél anélkül, hogy annak rendkívül magas és respektált méltóságán csorbát ejtettek volna, bár kétségtelen, hogy mint politikai tényező, a F. összekötő kapocs volt a Szinhedrion és az államfő közt a Hasmoneusok korától kezdve. Hogy mily magas volt a F.-i méltóság, azt mutatja, hogy az egyik legelőkelőbb kohanita törzsből való Makkabeus-Hasmoneus uralkodók családtagjai több esetben maguk töltötték be a F.-i tisztet, sőt Simon Makkabeus óta maga az uralkodó volt a F., míg a F.-ok lányai több esetben az uralkodó családjával kötöttek házasságot. A zsidó uralkodók közül legfőképpen Heródes avatkozott a F.-i szék betöltésébe s ennek, valamint a római prokurátoroknak tulajdonítható az egyébként kohanita vezetőcsaládból származó alexandriai Boéthos-ok favorizálása. Heródes alatt jóformán évente változott a F., jóllehet a méltóság életfogytiglanra szólt a tradíció szerint, s csak az elaggást tekintették akadálynak a funkciók betöltésénél. A Bibliához való szigorú ragaszkodás azonban nem engedte meg az erőszakos úton való eltávolítást, mert eredetileg élethossziglan működött a felkent F. (Deuter. 35. 25—28). A F. korhatára nem volt szabályozva s a tradíció szerint húszéves kortól betölthette a méltóságot a jogutód, de előfordult két esetben, hogy még fiatalabb kohanita lett a F. Minden esetben azonban feltétlenül ragaszkodni kellett ahhoz, hogy a jelzett 24 kohanita családból kerüljön ki a kiszemelt F., aki születhetett Palesztinán kívül is.   Ellenben rendkívül szigorúan ügyeltek mindenkor a következőkre: származásra anyai ágon is, p. o. rabszolganőtől született kohanita sohasem lehetett F.; a legitim házasságból való születésre, tekintetbe véve azt is, hogy minden rendű kohanita kizárólag csak hajadont vehetett nőül, de özvegyet és elváltat nem a Levit. 20 1,13—14 szerint; a feltétlen tiszta életre; a test épségre, melynek következtében bármiféle testi defektus alkalmatlanná tette az illetőt funkciók gyakorlására; a F.-nak külsőleg is imponáló, szép férfiúnak kellett lennie, szellemiekben pedig ügyeltek bölcsességére. A F. részére előírt kötelességek és jogok a következők voltak: hivatalba lépését megelőzte a felszentelés, amely egy hétig tartó ceremóniákból állott, melyeket a Exodus 28. és Leviticus 8. tartalmaz. A felkenés a Szentélyben őrzött olajjal történt s a funkciókat a kohaniták teljesítették; fejére arany diadémot illesztettek, mely fehér szalaggal volt ellátva «Szent az Örökkévalónak» felirattal. Ebből az arany diadémből kiemelkedett egy tiara melyet «micnefesz»-nek neveztek. (Ez utóbbi fejviselet szolgál mintául a későbbi pápai viseletnek, mely igen sokban a zsidó F. ornátusából fejlődött). A kohanitáknak előírt rendes viselet felett volt a «Méil», mely ujjtalan bíborszínű köpeny volt, aranygombokkal ellátva. A többi rész veres, viola, bíbor és skarlát színekben váltakozó kockákból állott. A vállon az Efód volt elhelyezve két onyx-kővel, melyre Izrael tizenkét törzsének neve volt felírva, jeléül annak, hogy a F. az egész népért vezekel. A mellen a «Chosen» ékeskedett tizenkét drágakővel kirakva, azonkívül az egész ornátushoz hozzájárult az Urim és Tumim. Az ornátust összefogó öv ékesebb volt a többi papokénál. Ebben a főpapi ornátusban avatták, 111. szentelték fel. A Biblia szerint az előírt módon való első felszentelést Mózes gyakorolta, Áron utódát, Eleazárt pedig atyja ornátusában iktatta be. Ez a szokás később is kötelező volt s az utódot elődje ornátusába öltöztették be felszentelése alkalmával. A F. magas rangját a Biblia azzal jelképezi, hogy bűne a nép bűnével azonos volt (Levit 4. 3, 22). A F. csupán jom kippurkor, de egyedül mehetett be a Szentek Szentélyébe. Az egész évnek ezt a legünnepélyesebb mozzanatát hosszas testi és lelki tisztulás és vezeklés előzte meg. Ha ez nem volt a legteljesebb mértékben kielégítő, akkor a F. adlátusa látta el az engesztelő napi magas funkciót. A F. az egész kohanita törzsért és az egész népért könyörgött és vezekelt a Szentek Szentélyében és mikor onnan kijött, ovációban részesítette az egész nép. (Ennek a funkciónak a leírását a Jóma-misna alapján a, jom-kippuri machzor is tartalmazza teljes részletességében.) A F. ezen fontos funkciója alkalmával nem díszes ornátust, hanem csupán fehér halotti lepelt viselt porig való megalázkodása szimbólumául (l. Alázatosság). Egyéb előírt funkciói voltak : az áldozás minden reggel és este, saját magáért és a papságért; részt vett a szombati és ünnepi, valamint a hónap első napjának szertartásain; joga volt bárhol funkciót teljesíteni az egész államban ; az egész kohanita törzs s a leviták alája voltak rendelve és a többi kohaniták felkenésekor csak ő funkcionált. Jobb- és baloldalán állandóan a két utána következő legmagasabb rangú áldozár segédkezett; ezek közül az első, a Szegam maga is nagy méltóság s a F.-i funkciókban való akadályoztatása esetén helyettese volt. Elnöke volt a Szanhedrinnek (l. o.), s helyisége a Nagy Templom oltárának volt berendezve; idejének legnagyobb itt tartozott tölteni, a többit családja Jeruzsálem falain belül épített lakásában, a kohanitákra vonatkozó előírás értelmében csupán nős férfiú lehetett. Jogában állott a taniúvallomást megtagadni, ellenben a Szanhedrin, melynek fejedelem-elnöke (nászi) volt, ill. annak háromtagú bizottsága felette is ítélkezhetett —  elvileg — súlyos esetekben. Ez utóbbinak gyakorlására azonban sohasem volt szükség A F. a kohaniták törvényeire fokozottabb szigorral tartozott ügyeim s koporsó után vagy halottal egy fedél alatt nem mutatkozhatott még az esetben sem, ha közvetlen családtagját gyászolta is; ruháit ellentétben Izrael népének valamennyi tagjával, nem felül, hanem csupán alól szaggatta be gyásza jeléül. Ez alkalommal az egész nép képviselete elébe járult vigasznyújtásra s a fogadás szigorú etikett szerint ment végbe. A F. trónján ülve, nem pedig a többi gyászolók módján zsámolyon, fogadta a küldöttséget s jobbján helyettese, a Szegan, baloldalán az Av besz-din, a legfőbb bíróság feje állott míg a részvétnyilvánításra előírt formasággal válaszolt. A népküldöttség ezalatt a földön ült, a F. gyásza jeléül. A fent említett források alapján összesen 82 F. működött Árontól Pinchászig, az utolsó — és nép által választott — F.-ig, aki a Hadrián császár alatti Bar-Kochba-felkeléskor működött. Az önálló zsidó állam végleges bukása után a jeruzsálemi Templom végképp le romboltatott s az áldozás megszűnt, vele együtt a törzspapság is, melynek helyét a rabbik töltötték be, miután R. Akiba tanítása értelmében az iskola és törvénytanulás lépett az áldozás helyébe, a tudósok pedig a papság helyére. A kohaniták tisztasági parancsai azonban máig érvényesek. Irodalom. A Talmud Szanhedrin és Jóma traktátusai: Maimonides, Jad Ha-Chazáka; Hanberg, Die religiösen Altertümer der Bibel (1869) ; W. Graf von Baudissin, Geschichte des alttestamentlichen Priestertums (1889); A. Büchler, Das Synhedrium in Jerusalem und das grosse Beth-Din in der Quader-Kammer des jerusalemischen Tempels (1902, a bécsi rabbiszeminárium értesítőjének melléklete) : Gräetz, Geschichte der Juden III. ; Schürer, Geschichte des jüdischen Volkes (3. kiad. 1898); J. Derembourg. Essai sur l'Histoire et Géographie de la Palestine (1868); Jelski, Die innere Einrichtung des Grossen Sanhedrins ; Jew. Encycl. 1904.                                                                     Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1537 .cimszó a lexikon 287 . s köv. oldalán.