11444.htm CIMSZO: Fényes SZEMELYNEV Fényes Adolf SZOCIKK: "Fényes, 1.
Adolf, festő, szül. Kecskeméten 1867.
A múlt század 90-es éveiben a nagybányai festőkkel
csaknem egyidejűleg feltűnt modern művésznemzedék egyik nagyjelentőségű
képviselője. 1901 óta nyaranként Szolnokon fest és mint a szolnoki művésztelep
egyik alapító tagja ma annak vezető mestere. Középiskoláit szülővárosában
végezte, majd Budapesten jogásznak készült, de csakhamar a Mintarajziskolába
iratkozott, hol Székely Bertalan alatt tanult (1884-7), utána három évig
Weimarban Max Thedy alatt (1894-ig), közben 1891. Párisban a Julien-akadémián
Bougereau és Ferrier alatt. Először a Műcsarnok 1894-iki tavaszi kiállításán
szerepelt (Nagyapó; Thüringiai paraszt). 1894-ben hazajött és a Benczúr-iskola
tagja lett (1897-ig). 1895-ben Pletyka c. képével (Szépműv. Múz.) a Társulati
díjat, 1897. Civódás c. képével a Rudics-díjat, 1901. pedig Öreg ember c.
képével (Szépműv. Múz.) a Lipótvárosi Kaszinó díját nyerte el a Műcsarnokban.
1905-ben nagy gyűjteményes kiállítás keretében a Nemzeti Szalonban mutatta be
addigi munkásságát. 1907-ben részt vett a Miénk (Magyar Impresszionisták és
Naturalisták Köre) megalapításában és annak 1908-iki kiállításán nagyobb
gyűjteménnyel. A Szinyei Merse Társaság egyik alapító tagja és részt vesz annak
kiállításain. Művészetének egész fejlődését az Ernst Múzeumban rendezett
gyűjteményes kiállításain (1912, 1918, 1923, 1927) lehetett nyomról nyomra
követni. Szolnoki termésének néhány válogatott képét állította ki a szolnoki
festők csoportjában a Műcsarnok 1927—28. évi kiállításán. Szerepelt mindenütt a
külföldi reprezentatív magyar kiállításokon. Több mint 30 évre visszanyúló művészete
tárgyilag, mint előadási módjában a fejlődés rendkívül gazdag és folyton
emelkedő vonalát mutatja. Legelső képein (Thüringiai paraszt) a naturalizmus
minden eszközét megragadja, majd a Benczúr-iskolába kerülve «nagy
kompoziciók»-at (Pletyka; Civódás) fest, ezeken belül érvényesítve naturalista
hajlamait. Az 1898. év jelzi az iskolától való szabadulást. Munkásokat és
szegény emberek életéből vett képeket fest széles impresszionisztikus
előadásban, sötét színekkel. (Család, mely az 1900-iki párisi kiállításon díjat
nyert; Az özvegy; Öreg ember, valamennyi a Szépműv. Múz.-ban; Anya és gyermeke;
Napszámos; Anyaság). 1903-tól kezdve színei megvilágosodnak, melyeket nagy
felületekben rak egymás mellé (Csöndes boldogság; Egy legény és egy leány). Ez
a világosodás még inkább megnyilvánul már erősen stilizált kisvárosi utcaképein
(Kisvárosi délelőtt Vácott: Kisvárosi csönd; Szentendrei utca). Ettől kezdve
folytonosan egyszerűsödik: ez jut kifejezésre 1907 körül festett néhány kevés
eszközzel kifejező arcképén (Kohner Adolf báró; Jakab Dezső; Sarbo Leó),
világos színekben stilizált egyszerű csendéletein (Falusi virágok ; Paraszt
csendélet) és templom-enteriőrjein (Szolnoki nagytemplom; Falusi templom; Budai
szerb templom). A színességre és stilizálásra való törekvés bírja gazdag
enteriőrök (Madame de Maintenon szalonja Fontainebleauban; A firenzei
gobelin-múzeumban), színes, formákban gazdag csendéletek (Porcelánóra;
Bonbonni?re) festésére. Ez a stilizálásra való törekvés vezeti a háború alatt
és azt közvetlenül követő években alkotott kisebb méretű bibliai képeihez (Noé
bárkája; A zsidók megverik Amálek seregét; Ábrahám és az angyalok; Mózes vizet
fakaszt a sziklából), továbbá mesehangulatú, alakokkal élénkített tájképeihez
(Régi város; Romantika; Indulás vadászatra), melyek szimmetrikus
felépítésükkel, primitív formákra való törekvésükkel szinte víziókként hatnak.
Legutóbbi (1927) kiállításán bemutatott szolnoki és egyéb tájképein (Áldott
nyár; Leszáll a nap, [a Szépműv. Múz. tulajdona]; Hidegkúti hegyek) mesterségesen
ható régi stílusa a természet hangulatát monumentálisra felfokozó előadássá
alakult. Aki F. stílusának ilyen fejlődését kezdettől fogva követi, a tárgyak
és az előadás nyelvének eme változásában egy folyton előrebontakozó, öntudatos
művészi egyéniség céltudatos kialakulását láthatja, mely a művészt fejlődésének
minden fokozatán egyik legjelentékenyebb festőnkké emelte." Ez a cimszó
a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1444 .cimszó a
lexikon 274 . oldalán van.