11215.htm CIMSZO: Elleforradalom SZOCIKK: "Ellenforradalom.
A proletárdiktatúra letörésére irányuló forradalmi mozgalom Oroszországból
indult ki, ahol Denikin, Kolcsak és más tábornokok a szovjet megbuktatására
átszervezték a cári haderők maradékát. A magyar proletárdiktatúra kitörése után
1919. Bécsben bizottság alakult, amely megindította az ellenforradalmi
mozgalmat és a tanácsköztársaság megbuktatására az antanttal is tárgyalt. Ebben
a mozgalomban nem csak az úgynevezett történelmi osztály vett részt, hanem
jelentékeny súllyal a polgári középosztály is. Természetes, hogy az
ellenforradalmi eszme a zsidóság között is megtalálta azokat, akik a
hagyományos társadalmi rend hívei voltak és ezek a bizottság támogatására
siettek. A jún. 24. megkísérelt ellenforradalmi akcióban fontos szerepet
játszott Klauber Leó postasegédtiszt, aki megmutatta, hogy melyik helyiséget
kell megszállni a központi postapalotában és a vidékre is ő adta le a távíró
jel szót, hogy kiütött az ellenforradalom. Korvin Ottó forradalmi bírósága
halálra ítélte s csak Romanelli olasz ezredes közbelépése mentette meg az
életét. A halálos ítéletet akkor 15 évi börtönre enyhítették. Mások az
életükkel fizették meg a régi rendhez való ragaszkodásukat. Váry Albert ügyész
a forradalmi időkről írt könyvében összeállította a proletárdiktatúra által
kivégzettek statisztikáját és ebből kitűnik, hogy összesen 590 egyént végeztetett
ki a diktatúra, ezek között 44 (7,4%) zsidót. A nem halálos megtorlások még
nagyobb arányszámot mutatnak a zsidóság oldalán. Mikor már bukását várta a
diktatúra, a polgári osztályból túszokat szedett. Budapesten 386 túsz között 73
(18,9%), Veszprémben 40 között 20, Sátoraljaújhelyen 46 között 14, Hatvanban 13
között 3, Hódmezővásárhelyen 20 között 4, Gyomán 14 között 3, Kaposvárott 14
között 2, Nagykanizsán 33 között 5, Tiszafüreden 19 között 3, Szombathelyen 29
között 9, Csongrádon 27 között 5, Túrkevén 9 között 3, Balassagyarmaton 12
között 6, Debrecenben 53 között 14 tartozott a zsidósághoz. Aradon
ellenforradalmi kormány alakult a diktatúra megdöntésére. Ennek a kormánynak az
igazságügy minisztere Pálmai Lajos aradi zsidó közjegyző (államtitkára pedig Eckhardth
Tibor) volt. Az adminisztrációs és agitációs költségeket Wolf János és Krausz
Samu zsidó polgárok az aradi Lloyd Klubban gyűjtés útján szerezték meg.
Szegeden máj. 19. alakult meg gróf Károlyi Gyula vezetésével az ellenkormány
amelynek működését a szegedi zsidók készítették elő; az ő közreműködésük nélkül
a szegedi ellenforradalom nem is sikerülhetett volna. A nemzeti hadsereg
céljára szükséges pénzt szinten a zsidók adták össze. A szegedi Anti-Bolsevista
Comité megteremtésében nagy része van Biedl Samunak, a hitközség elnökének,
továbbá Papp Róbert ügyvédnek, a szegedi Függetlenségi Part elnökének, Bokor
Adolf gyógyszerésznek és Schweiger Miksa fakereskedőnek. Először tartalékos
tiszti zászlóaljak alakultak, amelyek a vöröskatonákat lefegyverezték és a
kaszárnyát elfoglalták. Az ellenkormány Aradról csak ezután költözött át
Szegedre. A kaszárnyát elfoglaló tisztek között a következő zsidókat találjuk:
Főhadnagyok: Bach Artúr, Biedl Jenő (megh. 1928. a világháborúban
szenvedett sebesülések következtében), Boros Jenő, Czeisler Sándor és Fischer
Marcell,; hadnagyok: Bach Ferenc, Gábor Gyula, Havas Árpád, Rózsa Lajos, Schatz
Gyula, Szántó Rezső, Trebits Gyula; alhadnagyok: Bach László, Lindenfeld Lajos
és Vas Miklós önkéntes. A 72 ellenforradalmi tiszt között 15 zsidóhitű volt. A
proklamációt, amelyet 1919 máj. 17. az A. B. C. kiadott és amely a szent
egységet hirdette, a zsidóságból Biedl Samu hitközségi elnök, Papp Róbert és
Vajda Sándor írták alá. Akkor még Zadravecz István, a későbbi tábori püspök sem
ellenezte az együttműködést és a pedagógiai bizottságban helyet kapott
Rosenberg Izidor a zsidó iskola tanítója, a pénzszerző propagandaosztály
vezetésével pedig Biedl Samut bízták meg. A szegedi ellenkormány kihagyta a
zsidó Pálmait, de az Ábrahám Dezső vezetésével alakult második kormány a
közélelmezési tárcát juttatta neki. Az előkészítő bizottság ülésén Gömbös
Gyula, aki később a fajvédő antiszemiták vezére lett, helyeselte, hogy a
vezetőségbe két zsidót is választanak. Zadravecz páter azonban már azt a
kijelentést tette, hogy a konszolidáció előtt a zsidósággal való «leszámolás»
nem kerülhető el. A diktatúra bukása után, aug. 28. a Pesti Izraelita
Hitközség elöljárósága Székely Ferenc elnökkel az élén ünnepélyes deklarációt
bocsátott ki, amelyben a következőket jelenti ki: «A hitközség a maga és az
egész magyar zsidóság nevében végtelen örömének ad kifejezést afölött, hogy az
úgynevezett proletárdiktatúra esztelen és erőszakos kormányzati rendszere,
amely minden hitközséget és generációk munkájával és áldozatkészségével
fölépített gyönyörű intézményeit végpusztulással fenyegette, saját bűnében
összeomlott. A hitközség konstatálni kívánja, hogy a kommunizmus nevű tévtan
legelsősorban kereskedőellenes áramlat, senkire sem olyan káros és veszedelmes,
mint a főleg kereskedelmi és ipari foglalkozást űző zsidóságra. A hitközség
ennél fogva fájdalommal és egyúttal megbotránkozással állapítja meg, hogy a
kommunista uralom vezérkarában és táborában nagy számmal voltak zsidószármazású
emberek, akik majdnem kivétel nélkül már előbb váltak hűtlenné vallásukhoz,
mint később hazájukhoz. Minthogy pedig ezeknek szereplése lelkiismeretlen és
gonosz emberek által arra használtatik föl, hogy a zsidót a kommunistával
azonosítsa, a hitközség konstatálni kívánja, hogy minden egyes zsidószármazású
kommunistával szemben legalább 1000 zsidóvallású magyar állampolgár áll, aki
békében és háborúban híven állott a magyar haza és nemzet szolgálatában és a
proletárdiktatúra gyászos korszakában más vallású polgártársával együtt
tűrhetetlenül szenvedett és a kommunizmus erkölcsi tévtanaitól épp oly távol
állott, mint bárki más. A hitközség úgy a zsidóvallás szent hagyományaiból,
mint saját erkölcsi érzületéből kiindulva kimondja, hogy megtagad minden
szolidaritást azokkal, akik akár a bolsevista propagandában, akár annak
gonosztetteiben aktív részt vettek és azokat, mint a haza és vallás
ellenségeit, amennyiben még a zsidó felekezethez tartoznának — annak
közösségéből kirekeszti. A hitközség mindezek után a legnagyobb
határozottsággal utasítja vissza a magyarországi zsidó felekezetek ellen szórt
rágalmakat. Jó és rossz időben országunkért és nemzetünkért minden áldozatra
készen szilárdan állunk a magyar törvények alapján, amelyek minket az ország
teljes jogú polgáraivá tettek meg. Még határozottabb Szeged város zsidó
polgárságának ünnepélyes nyilatkozata, amelyet 1919 jún. 26. hoztak
nyilvánosságra. A nyilatkozat többek közt ezt mondja: «Nem tűrjük és bárhonnan
jöjjön is, visszautasítunk minden ürügyet, amely azt a tendenciát szolgálja,
hogy bennünket zsidókat vallásfelekezetünk miatt a magyar hazához, a magyar
nemzethez való hűségünkben meggyanúsítson. Mi a magyar nemzeti eszme
szolgálatában állottunk a múltban és megrendíthetetlen hűséggel és odaadással
állunk szolgálatában ma is, mint bármikor.» A szenvedélyek kitörését azonban
sem e nyilatkozatok, sem Vészi Józsefnek híres cikke a Pester Lloydban — aki a
budapesti és környékbeli zsidóság képviseletében nyilatkozott — nem tudta
megállítani. A zsidóüldözés megindult s olyan_ méreteket öltött, hogy később a
kereszténység kiváló püspökei emelték föl tiltakozó az üldözések ellen:
Csernoch János hercegprímás 1921 jún. 7, Mikes János szombathelyi püspök
Zalalövőn, 1921 jún. 8., Rott Nándor veszprémi püspök Devecserben 1921 máj.30.
Hanauer István váci püspök Ócsán. Később maga az u. n. keresztény kurzus
vallás- és közerkölcsügyi minisztere, Haller István is állást foglalt a
zsidóüldözések ellen s Orosházán 1928 jan. 12. - a következőket jelentette ki a
Büchler Márton rabbi vezetésével előtte megjelent küldöttség előtt: «A
keresztény szellem, a keresztény kurzus kizárja a zsidógyűlöletet. Jól tudja, a
vörös uralom alatt volt zsidó kegyetlenség és keresztény kegyetlenség, de hithű
zsidó nem képes akkora galádság elkövetésére, valamint hithű keresztény sem
lesz gyilkossá. Gyűlölködést szítani, ártatlanokat üldözni — különösen a mai
viszonyok között, valóságos hazaárulás számba megy.» A nemzeti hadsereg
Budapestre való bevonulását az egész zsidóság örömmel üdvözölte. Székely Ferenc
elnök nagy üdvözlő cikket irt, amelyben többek között kijelentette, hogy a
nemzeti hadsereg és annak fővezérsége épp oly kevéssé felelős egyes hitvány
emberek gaztetteiért, mint a magyar zsidóság a proletárdiktatúra bűneiért. A
nemzeti hadsereg fővezére előtt meg is jelent a hitközség küldöttsége, átadta a
hitközség 100,000 koronás alapítványát és ismertette a zsidóság panaszait és
kívánságait. A később történtek már a legújabb kor politikai történetéhez
tartoznak és azért ezekre az eseményekre itt nem térünk ki. (V. ö. Váry Albert,
«A vörös uralom Magyarországon», Kelemen Béla, «Naplójegyzetek és okiratok». A
hitközségek kiadványai, a felekezeti és a napisajtó évfolyamai." Ez a cimszó a
Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon
digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1215 .cimszó a
lexikon 220 . oldalán van.