11135.htm       CIMSZO:        Egészségügyi törvények                                   SZOCIKK:     "Egészségügyi törvények. A testi épség, az egészség és élet megőrzése a judaizmus felfogása szerint vallási parancsolat. A bibliai törvények egészségügyi részét a legújabb korig nem tudták megközelíteni törvényhozás útján a modern államok. A Biblia törvényhozását szem előtt tartva mondja a Talmud: «Élj általuk, de ne halj meg általuk» (Jóma 85b, a Levit 18. 5 alapján). Ezt az alapelvet tartatták szem előtt a talmudszerző rabbik és a későbbi törvénymagyarázók, amikor kijelentették, hogy életveszedelem esetében minden törvény ideiglenesen felfüggeszthető, kivévén az idolatriára, fajtalanságra és gyilkosságra vonatkozó törvényeket, amelyeket akkor sem szabad megszegni, ha életveszély fenyeget (Peszáchim 25a, Maimonides Jad Hachazaka: Jeszóde ha-Tóra 5. 7). Az egészség elhanyagolását a zsidó fölfogás mindenkor bűnnek tekintette, így a nazirokat, akik minden testiségtől tartózkodtak s ok nélküli böjtökkel sanyargatták magukat, bűnözőknek tekintették. A tisztaság, amely a bibliai R. célja, nem csupán a testi, hanem az erkölcsi és vallásos tisztaságot is felöleli. A régi zsidó államban nem volt külön közigazgatási szerv a közegészségügyre vonatkozóan, ámbár a levitákból álló rendészet ennek ellenőrzésére számos esetben fel volt jogosítva. A ragályos betegeket, mint a leprásokat, bujakórosokat, a papokhoz utalták, ámbár a régi zsidóknál nem a papok voltak kizárólag az orvosok, hanem hivatásos orvosaik is voltak (l. Orvostudomány címszót). A Talmud említi, hogy a jeruzsálemi Nagy Templomban alkalmazva volt egy hivatásos orvos, aki a papság egészségét rendszeres felügyelet alatt tartotta (Sekálim 5. 12). A talmudi korszakban minden helyiségnek megvolt az orvosa, aki felügyelni tartozott a circumcisióra, de egyszersmind a közegészségügyre is. A tudósoknak meg volt tiltva, hogy olyan községen éljenek, ahol nem volt orvos (Szanhedrin 17b; Majmuni I. H. Déót 4. 23). A rabbiknak különböző intézkedéseik voltak a napi étrendre vonatkozólag, egyszersmind pedig különböző rendszabályokkal gondoskodtak a község egészségügyéről. Különös nyomatékkal előírták a kora reggeli étkezést a ezt R. Akiba testamentumában fiainak is utasításul adja (Peszáchim 112a, Bábá Mecia 107b). Hasonló intézkedések voltak még a következők: Senkit sem szabad kényszeríteni az evésre; meg kell várni, amíg valaki megéhezik (Beráchót 62b); nem szabad mohón enni (u. o. 54a), sem evés közben beszélni (Taánit 5b). A rabbik még külön részletesen előírták az ételeket is, amelyeket szabad volt fogyasztani a s azokat is, amelyek tiltva voltak, jóllehet a Biblia is megnevezi a tiltott állatokat. Leginkább a búzakenyeret, a megengedett állatok húsát és az óbort ajánlották (Peszáchim 42a), de a sót és a forró levest mindenekelőtt főkövetelménynek tartották az ebédnél (Beráchót 44a); «minden hús után sót, minden italra vizet», így szól az utasítás (u- o. 40a). Házi tisztaságra különösen gondoltak. Elő volt írva az állatok véres részeinek hamuval és az excrementumoknak földdel való befedése a főzőhelyiségen kívüli udvarban (Levit. 17.13; Deuter. 18.12—15). Bőrcserző helyeket és temetőket csak a város határán túl ötven ölnyire volt szabad felállítani s állati hullákat sem volt szabad közelebb elföldelni; a cserzőket pedig ezen a határon belül is csupán a helység keleti oldalán tűrték, hogy a nyugati szól a kellemetlen illatot tovább vigye. A taposómalmokat szintén a község határától ötven ölre volt szabad felállítani (Bába Bátra 24b, 25a; Zekénim 10. 2, 3; Chósen Mispot 155, 22-23). Kimchi Dávid középkori provencei exegeta egy helyből arra következtet, hogy a Jeruzsálem falain kívül eső Hinnom-völgyében örök-tűz égett, amely a város elhasznált szennyes feleslegeinek elégetésére szolgált. A leprától való óvakodást teljesen kidolgozott izoláló rendszer segítette elő (Levit-13. 1-30, 47—59; u. o. 14. 33-48; Szifra 60a; Negáim 3. 1, 2, 4, 11. 1, 8. 2, 4, Chullin 141a, 1, 7, 9; 6. 7, 8; 9. 2, 9b és köv.). Kitűnően ismerték ezt a betegséget, amelyen azonban segíteni természetesen nem tudtak, jóllehet gyógyítását megpróbálták; de óvórendszabályokat internálással annál nagyobb mértékben alkalmaztak, hogy az infekciót elkerüljék. Néha azonban az eccemát is leprának minősítették, mint némely leírásból következtetni lehet. A tisztaságra vonatkozó bibliai törvényhozást a Talmud rabbijai oly részletesen kiegészítették, hogy az a Misnának egy egész szakaszát teszi ki (Tehórót). Ezek a törvények két részre oszlanak: olyanokra, amelyek a test tisztátalanságát (ragályos betegségnél, menstruációnál, nemi betegségeknél stb.) megakadályozzák és olyanokra, amelyek az érintkezést tisztátalan tárgyakkal vagy személyekkel, vagy hullákkal szabályozzák. Ily esetben az izolálás módszerét alkalmazták, továbbá a részletesen előírt fürdést és lemosási módszereket, miáltal kétségtelenül elejét vették számos ragálynak, ami a Keleten állandóan pusztított. A rabbik az E.-et sokkal rigorózusabban fogták fel és alkalmazták, mint a tisztán rituális törvényeket: «Sokkal nagyobb gondot kell fordítani azokra az esetekre, amelyek veszedelmet vonhatnak maguk után, mint azokra, amelyek csupán rituális természetűek » (Chullin 10a). Tilos volt p.o. olyan állat húsát megenni, amelyik mérget vett be, továbbá húst és halat együtt enni vagy olyan vizet inni, amelyet éjjel fedetlenül hagytak. Veszedelmesnek tartották a tekufó, az időszak beálltával esővíz ivását. Ragály esetén a rabbik az otthoni tartózkodást és a társaság elkerülését ajánlották (Bába Káma 60b). A kilehelés veszélyességet is ismerték, azt veszélyesnek tartották s eltiltották étkezésnél a fedetlen testrészek érintését, a kenyérnek a hónalj alatti vitelét, a pénz szájba vevését, a táplálékoknak ágy alá való helyezését (Jerus. Terumót 8. 3; Jóre Deá 116. 4, 8). Tiltva volt tisztátalan edényekből enni vagy olyan edényekből, amelyeknek nem volt meghatározott rendeltetésük, vagy lemosatlan kézzel enni (l. Kézmosás). Úgy ezen, mint számos más hasonló E.-t a rabbik ezzel a bibliai kitétellel okoltak: «Ti pedig ne tegyétek lelketeket ocsmánnyá». (Levit. 20. 25). A kéz- és arcmosást reggel és este, a kézmosást külön minden étkezés előtt és tisztálkodás után rendkívül szigorúan vették, ,úgy, hogy erre külön benedikciót írtak elő. (Órach Chájim 116: 4—7). Az étkezés előtti kézmosás leöntéssel, azaz folyó vízzel, részletesen előírt ceremónia volt, amely máig érintetlenül fennmaradt. A kézmosáshoz használt edény térfogatát is meghatározták, úgyszintén a víz minőségét. Ezek a tisztasági intézkedések és a részletesen előírt rituális fürdés, (l. Mikvó) nem csekély okai voltak annak, hogy a zsidóság a későbbi korok borzalmait, a vaskos középkori tudatlanság következtében mindenütt elterjedt járványokat túlélte, sőt a kolera feltűnő módon megkímélte őket (l. Kút-mérgezés alatt is). A rabbik a Talmudban az alvásról is intézkedtek. Eltiltották az étkezés utáni közvetlen lefekvést s azt tanácsolták, hogy előbb a bal, később a jobb oldalon kell feküdni. Maimonides, aki korának híres orvosa volt, a szexuális élettel is kimerítően foglalkozik s előírja annak a test ép fenntartása és magas kor elérése érdekében való gyakorlását, meghatározva annak idejét. A testi épség biztosításáról a rendészeti törvények intézkednek. Aki magát önként veszélynek tette ki, azt ütlegelésre ítélték, mert az életet nem az ember, hanem Isten tulajdonának tekintette a zsidó erkölcsi felfogás (Chósen Mispot 427: 9 -10, 116 : 5). S. R. Irodalom. Saalschütz, Das mosaische Recht (Berlin 1853); Bloch Mózes, Das Polizeirecht im Talmud (Budapest 1879; De Sola, Sanatory Institutions of the Hebrews; Rabinovitz, La Médicine du Talmud (Paris 1880). Fichberg, Jew. Enc."                                 Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 1135 .cimszó a lexikon 211 . oldalán van.