11064.htm CIMSZO: Diaspora SZOCIKK: "Diaspora (görög szó, a. m. szétszóródás,
héberül gólusz), így nevezi a zsidó történelem (l. o.) a zsidók szétszóródását
a görög-római kultúrterületen, mely később az európai keresztény és
ázsia-afrikai mohamedán államok területére terjedt ki. Minthogy a zsidók
mindezeken a területeken már a jeruzsálemi Templom lerombolása s az állami
önállóság megszűnése előtt, részben pedig azután nagyobb vagy kisebb számban
laktak és élnek a mai napig, ennélfogva a D. a zsidóknak a különböző
területeken való letelepedését és elhelyezkedését is meghatározza. A D.
története ad felvilágosítást a zsidóknak a különböző államokban való szociális,
gazdasági és jogi viszonyairól, melyek a keresztény államiság megszületésekor
fennforogtak s amely viszonyok később különböző körülmények következtében
rosszabb irányban megváltoztak. Az első nagyobb mértékű elvándorlás
Palesztinából az időszámítás előtti 588. évben, Juda királyság ideiglenes
megszűnésével kezdődött. Ekkor a zsidóság Mesopotámiában helyezkedett el s
éppen a vagyonosabb része a többi visszaköltözése után is ottmaradt s
valószínűleg nagyobb számban élt ott, mint Palesztina területén. Így az egész
kaldeai, majd perzsa birodalmak területén volt nagyszámú zsidóság, de az
összekötő kapcsot továbbra is az újraépített jeruzsálemi Nagy Templom és a
Szentírás képezte. Fokozódott a Keleten, főképp Szíriában és Egyiptomban való
letelepülés a görög-makedóni térfoglalás idején a IV. században; az előbbi
helyt a Szeleukida Antiochuszok alatt kedvezőtlen volt a zsidóság helyzete,
ami. a Makkabeusok szabadságharcára vezetett 167., míg a Ptolemeusok minden
tekintetben respektálták a zsidók vallási és nemzeti szokásait s Alexandriának
ebben a korban jelentékeny és gazdag zsidósága volt. A jeruzsálemi Templom
lerombolásakor a zsidók már az egész görög-római világban letelepedtek, így nem
csupán az említett részeken, hanem Rómában és Szicíliában is, azonban ez mind
önkéntes letelepülés volt, melyet kizáróan nemzetgazdasági okok idéztek elő. A
kényszerű letelepítés sem Titus császár műve volt, a Templom elpusztítása s
Judaea provinciává tétele nem idézte elő azt, ami a köztudatban van, hogy t. i.
a zsidóság hirtelen szétszóródott. Igaz ugyan, hogy a nagy esemény és
megrázkódtatás jelentékeny el- és kivándorlást okozott s a nemzeti és hitéleti
centrum Jeruzsálemből eltolódott a palesztinai Jabne, Szephorisz ós Caesareába,
továbbá Alexandriába és Antiochiába, de a nagy D. mégis a Bar-Kochba
szabadságharc leverése után történt Hadrián és Traian császárok alatt. A Nagy
Templom gyászos romba dőlése egyébként kényszer nélkül is kivándorlásra
késztette volna a zsidókat. A D. tulajdonképpen a nagymérvű deportálásokkal
kezdődött, mert ezáltal települtek le tömegesen egy helyt a zsidók. Ilyen volt
Vespasianus és Titus fogoly szállítmánya Rómába. Ezeket a polgári jog nélküli
fogoly zsidókat maguk a zsidók, akik régebben éltek ott, váltották meg s ezek
alapították az egész Itália területén a rendkívül nagyszámú zsidó
hitközségeket, melyek különösen Dél-Itáliában és Szicíliában voltak eredetileg
népesek s csupán a XV. század vége körüli üldözések (inkvizíció) miatt szűntek
meg. Tudomásunk van arról, hogy voltak kényszerletelepülések is, így Nagy
Antiochus a Cyrenaicába (Észak-Afrika), Phrygiába és Lydiába telepített le 2000
mesopotamiai zsidót, Tiberius pedig 4000-et Szardínia szigetére, ahol nagyobb
része a malária és a háborúk következtében elpusztult, továbbá Hadrián a
korinthoszi csatorna építésére a Pellopponózoszon, majd Hispánia provincia
középső részén telepített le igen nagyszámú zsidóságot. Ez utóbbi rendkívül
fontos a zsidóság történetében, mert az lett a későbbi spanyol zsidóság alapja.
A kényszerletelepülés éppen a későbbi Toledo vidékén volt s valamennyi legenda
között a legkevésbé látszik valószínűtlennek, hogy a vizigótok készen találták
Tuleitulát, amely a monda szerint zsidó alapítás. A Provenceba az első
település még a Jeruzsálemi Templom fennállása idején történt. Meg kell
említenünk ezeknek a fontos letelepüléseknek s a D. történetének főforrásait.
Ezek: az óriási számú felirat, melyet a Római Birodalom valamennyi
provinciájából kiástak (így Pannónia területén is találtak görög-héber feliratú
zsidó sírkövet, éppen Pest közelében); az egykorú történelmi, geográfiai és
filozófiai írók, mint Josephus, Philo, Strabo, Seneca, Az Apostolok
Cselekedetei, az egyházatyák stb. Így tehát nem csoda, ha a IV. századi Oracula
Sibyllina zsidó szerzője ezt írja a zsidókról: «Minden ország és a tenger is
tele van velük.» (III. 271.). Thóodore Reinach párisi professzorok, a
görög-római világ zsidósága legkitűnőbb ismerőjének adatszerű megállapításai alapján
a Római Birodalom fenállásának utolsó századában a következő provinciákban
voltak zsidó-telepek, illetőleg községek, melyeknek neveit szintén tudjuk: I.
Ázsiában: Palestina, Transjordania, Arabia, Phoenicia, Coele-Syria, Syria,
Mesopotamia, Babylonia, Elam, Parthia, Hyrmania, Media, Armenia. II. Kisázsia:
Pontus, Bithynia, Mysia, Jonia, Lydia, Caria, Phrygia, Lycia, Fisidm,
Pamphylia, Lycaonia, Cappadocia, Cyprus. III. Európa: Bosporus, Scythia,
Thracia, Macedónia, Hellas, Aegei és Joni szigetek valamennyie, Creta, Sicilia,
É.; K. és Dél-Halla, Istria, Pannónia, Illyria, Gallia, Germania,
Hispania. IV. Afrika: Egyptom,
Aethiopia, Cyrenaica, Zeugitana, Tripolitana, Carthago, Numidia, Mauretania.
Már az ókorban tudunk a letelepült zsidók nagymértékű üldözéséről, mely
különösen a görög és szír lakosság részéről forgott fenn. A legnagyobb volt
ezek közt a Sejeakiában rendezett, mely a bizonyára túlzott adatok szerint
50,000 zsidó életébe került. A leggonoszabb indulatú Traian császár volt a
zsidókkal, akiket távoli vidékekre katonai szolgálatra osztott be. Másrészt a
letelepedett zsidóság nemcsak meghonosodott új hazájában, hanem polgári
jogokhoz jutva, csakhamar nélkülözhetetlenné vált az adminisztrációban.
Egyptomban, Syriában és Galliában mindenütt zsidók az adószedők s az
államhatalom részéről számos elismerésben részesültek. Másik jellemző
körülmény, hogy a provinciák zsidósága mindenütt kivétel nélkül földmíveléssel
és az ezzel kapcsolatos szőlészettel foglalkozott s erre vonatkozólag ma már
összegyűjtött adatok állanak rendelkezésre, melyekből megállapítható, hogy a
görög szigeteken csakúgy, mint Siciliában, Hispániában, Majorca szigeten és
Galliában, sőt a Rajna mentén is a Római Birodalom fennállása alatt a zsidók
még földmívelők voltak. Ezenkívül csupán államhivatalt töltöttek be, valamint a
mezőgazdasággal kapcsolatos iparágakat, p. o. a bíbor-festészet megalapítói
voltak Sziciliában, Szíriában pedig üvegesek stb. Mindezekről a gazdasági
viszonyokról kitűnően tájékoztat Georg Caro korán elhalt zürichi egyetemi tanár
Wirtschaftsgeschichte der Juden (1908) c. kitűnő és újat nyújtó munkája, amely
több előítéletet megdöntött. A zsidó vallás a Római Birodalom fennállása alatt
«religio licita» azaz elismert vallás volt, a valóságban azonban számos privilégiumot
is élvezett. Így