10908.htm CIMSZO: Cirkumcisio SZOCIKK: "Circumcisio,
héberül: brisz miló (a körülmetélés szövetsége). Szokták még röviden
«brisz»-nek, vagy miután a szövetség Ábrahámmal kötött briszó sel Avróhom
óvinu-nek és brisz bószor-nak (testi szövetség) is nevezni. Az aktus latin neve C. A. C. egy, a különböző népeknél
nagyon elterjedt ősi szokás. Az emberiségnek kb. egyheted részénél, a zsidókon
kívül a mohamedánoknál, polinézeknél, Afrika, Amerika és Ausztrália népei
között szokásban van a C. de többnyire a serdülő, egyes helyeken az ötéves fiúgyermekeken hajtják végre. Az
őskorban az az edomiták, moabiták, ammoniták, föníciaiak, arabok, kolchisziak
és az egyiptomiak között dívott ez a szokás. Utóbbiak már Kr. e. 4000 évvel
körülmetélték a fiúgyermekeket, ezt a szertartást azután a filiszteusok
kivételével az összes szomszédos népek átvették. A C. eredete, oka és célja
felől a legkülönbözőbb felfogások uralkodnak. A gyakran emlegetett egészségi
szempontok alig játszhattak szerepet a régi népeknél; tény azonban, hogy a
primitív törzseknél szokásban volt a nemi aktus megkönnyítése céljából a
hímtagon bizonyos operációt végrehajtani. Egy másik felfogás szerint a C. az
öncsonkításnak, vagy a megférfiatlanításnak (kasztráció) a csökevénye, amelyet
egyes népeknél bizonyos vallásos szertartások között végeztek. Ismét mások
szerint a C. a stigmatizációnak az aktusa, amely a test felajánlásával akarja a
démon vagy az Isten oltalmát elnyerni. Sokan úgy fogják fel a C-t, mint
egyszerű törzsjelet, amilyen a tetoválás, mások bátorságpróbának veszik,
amelyen a régi népeknél minden fiúgyermeknek vagy ifjúnak át kellett esni,
mielőtt teljes jogokkal felvették a törzs kötelékébe. A legelterjedtebb
felfogás az, hogy a C. az istenség iránti odaadásnak a jele. A szertartásnál
hullajtott vér pedig az istenséggel és a törzzsel való egyesülésnek a
szimbóluma. A pszichoanalízis szerint a C. nem egyéb, mint egy profilaxis
(megelőzés), amely a pubertás idejében
fellépő nemi gerjedelmek
elfojtására szolgál. Érdekes, hogy a C.-ról Philónak és Maimonidesnek is
ugyanez volt a véleménye. A C. a zsidóknál a legrégibb korba vezethető vissza.
A Biblia több helyen megemlékezik a
C.-ról: «Isten megparancsolta Ábrahámnak, hogy minden fiúgyermek nyolcnapos
korában metéltessék körül az örök szövetség jeleképpen.» (Mózesi.17, 10—14). Mózes asszonya, a midjanita Cipóra
körülmetélte fiát egy kőkéssel (Mózes 2. 4, 24—26), Józsua körülmetélte a
pusztai vándorlás ideje alatt született izraelitákat. (Jósua 5, 2—9.) Kezdetben
valószínűleg a zsidóknál is felserdült ifjúkorban történt a C. csak később,
mikor pusztán nemzeti szokásból vallásos jellegű szertartássá változott át,
hajtották végre a C.-t a csecsemőkön. Maga a szertartás, miután kővel, vagy
kőkéssel végezték, minden valószínűség szerint a kőkorszakból ered. A
C. szimbolikus jellegét először Jeremiás próféta emelte ki: «Metéljétek magatokat
körül és vágjatok le a ti szívetek előbőrét!»
(Jer. 4., 4.). A C. tehát, minthogy az Isten és Izrael közötti
szövetségnek a jele, nem egyéb, minta szív C.-nak a szimbóluma. A Biblia több
helyen költői módon fejti ki ezt a szimbólumot. Az ember olyan mint a
szőlővenyige. Ahogyan az a nyesés által, úgy az ember a C. által nemesedik meg.
Egy másik hasonlat szerint a természet alkotja a magot s az ember csinál belőle
kenyeret. Amiként a természet alkotásai gyakran az emberi kéz munkája révén
válnak tökéletessé, ugyanúgy a természetes ösztönöket is az erkölcsös akarat
szelídíti meg. A C. tehát a zsidóság erkölcsi tökéletességének és
szentségideáljának a szimbóluma, jelképezi egyúttal a Tórában előírt
kötelességeket, amelyeket a zsidók teljesíteni tartoznak Istennel szemben.
Éppen ezért a C-n a prozelitának is át kell esnie, ha a zsidó hitre tér. Aki
nem hajtatja végre fián a C.-t, vagy akin magán nem végezték ezt el, az «a
szövetség szétrombolója» s mint ilyen nem: tartoztatik Izrael közösségébe. A
C.-t nyolcnapos korában hajtják végre a gyermeken, feltéve, ha egészségi
állapota nem teszi szükségessé a szertartás elhalasztását. Ha a nyolcadik nap
szombat vagy ünnepnapra esik, a C. akkor is végrehajtandó. Az aktust az ősi
időkben kőkéssel végezték, ma erre a célra mindkét oldalán élesre fent acélkést
használnak. Maga az aktus három részből áll: