10907.htm       CIMSZO:        Cionizmus                                SZOCIKK:     Cionizmus. A Cionba való visszatérés gondolata — ami tulajdonképpeni lényege a C.-nak — ősrégi s pontosan akkor fogamzott meg, mikor a zsidó nép önállóságát és hazáját elvesztvén, szétszóródott a világ minden országába. Ez a lelkekben élő és mindennapi imákba foglalt gondolat évszázadok folyamán több ízben testet is öltött. Így már a VII. sz.-ban egy Benjámin nevű zsidó Egyiptomban 30,000 főnyi zsidó sereget szervezett és Chosroes perzsa királlyal szövetkezve, meghódította Palesztina nagy részét, melyet 14 évig tartott uralma alatt. Az utolsó fegyveres próbálkozás Palesztina visszafoglalására a VIII. sz.-ban történt, amikor Abu Issa perzsa zsidó indított mozgalmat a mezopotámiai és szíriai zsidóság között, mely mozgalom azonban véres kudarccal végződött. A cioni ideál azonban tovább is kiirthatatlanul ott él a diaszpórabeli zsidóság lelkében. Ápolja azt az ideált, — mely mint a nemzeti-vallási dualizmus tökéletes megjelenési formája a legfőbb összetartó erő a nép szétszórt tagjai között — s itt-ott szórványosan az ideál megvalósítására is történnek kísérletek. Már a XIII. sz.-ban látunk Palesztina-mozgalmakat és kolonizációs törekvéseket, amelyek közt a legeredményesebb Nachmanidesz rabbié, akinek lelkes felhívására az addig két zsidó lakosú Jeruzsálembe rövid három év alatt 2000-en telepednek le. A Spanyolországból való kiűzetés után a zsidó hitközségek kötelező adóként bevezetik a chalukát a palesztinai zsidóság segélyezésére. A XVI. sz.-ban Dávid Reubeni, ez a titokzatos keleti zsidóvezér próbálja megnyerni   — eredménytelenül —  az európai fejedelmeket Palesztina újjáépítési gondolatának, majd Don József Nászi eszközli ki Szulejmán szultántól, hogy Tiberiás varost és környékét bocsássa rendelkezésre zsidó letelepülés céljaira. De csak a XIX. sz.-ban sikerül az európai államok érdeklődését felkelteni a palesztinai zsidó gyarmatosítás iránt. 1856-ban — Franciaország és Anglia támogatásával — Montefiore Mózes megteszi az első lépéseket a jaffai narancs-ültetvények létesítése érdekében. 1869-ben a párisi Alliance Israelite megalapítja az első zsidó földműves iskolát Mikve Izraelben. E kezdeti sikerekkel egyidőben megszületik a zsidó reneszánsz irodalma. Moses Hess Rom und Jerusalem-je, George Elliot Dániel Deronda-ja a voltaképpeni első zsidó államregények, amelyek épp úgy, mint Leo Pinsker Autoemancipation-ja, a nemzeti alapon való regenerálódásban jelölik meg azt az utat, melyen a zsidóságnak haladnia kell. A politikai C. megteremtője Herzl Tivadar (l. o.), aki Judenstaat c. korszakalkotó munkájában, mely a zsidóság körében viharos lelkesedést és heves ellenzést váltott ki, a zsidó állam megvalósítását követeli és megrajzolja ennek az államnak a körvonalait. Herzl, hogy a világszerte fellobogó cionista mozgalmat egységesítse és demokratikus alapon megszervezze, 1897 aug. 25—27-ikére Baselbe összehívja az első cionista kongresszust. Itt tűnik fel a C. másik nagy vezére, Max Nordau (l. o.). A baseli kongresszus szövegezi meg az ú. n. baseli programot, mely szerint a «C. célja a zsidó nép számára közjogilag biztosított nemzeti otthont biztosítani Palesztinában». A cionista mozgalom azután mindjobban szélesedik s az évről-évre tartott kongresszusokon fokozatosan megerősödik. A C. sikerének — a nagyszabású földvásárlások, bevándorlás és építkezések mellett — újabb állomása az 1916-i Balfour-deklaráció, melyben Balfour miniszter tudomására adja Rothschild lord útján a cionista világszervezetnek, hogy az angol kormány minden erejével arra törekszik, hogy a zsidóságnak a palesztinai nemzeti otthon megteremtésére irányuló törekvéseit elősegítse. A C. politikai megvalósulása felé a döntő lépést az 1920 ápr. 24. tartott san-remoi konferencia tette meg, amikor a Palesztina feletti mandátumot Angliára bízta. 1922 júl. 24. a népszövetségi tanács ratifikálta a Palesztina-mandátumot s ez a történelmi jelentőségű tény a beláthatatlan lehetőségek útját nyitotta meg a C. törekvései előtt. A C. ma már világszerte egységes tervek alapján törekszik céljai elérésére. Ebben legfőbb támogatói: a cionista sajtó a világ minden országában 98 napi- és hetilap és a nagyszerűen kiépített szervezetek. Magyarországon is nagy tömegeket mozgatott meg a C. gondolata (l. Magyar Cionista Szövetség), de itt is, mint más országokban is vannak ellenzői.                         Ez a cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu, http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 907 .cimszó a lexikon 174 . oldalán van.