10167.htm CIMSZO: Antiszemitizmus SZOCIKK: Antiszemitizmus,
a) Az A. általában. A sémiták, közhasználati értelemben a zsidók ellen irányuló
mozgalom. Áramlatszerűen torlódott bele napjainkba és történelmi eredete az
ókorba nyúlik vissza. Evolúciós fejlődése épp annyira magyarázható, mint minden
történelmi megnyilvánulásé, amely átalakító hatással volt az emberi
társadalomra. Az A. gazdasági törvényszerűségek hatása alatt bontakozott ki az
ókori ember önkénytelen cselekvéseiből a mai világrend tudatos
gazdaságpolitikájáig. Ezt a folyamatot sokféle érzelmi szempont támogatta az
évszázadok váltakozó életszemlélete szerint és az elnyomási tendencia, amely a
zsidók ellen érvényesült, mindig talált a hatalmi érdekek védelmére olyan
támogató érveket, amelyek a kor szellemét mindenben kifejezésre juttatták. A
divatozó szellemi áramlatok, így a középkor vallási vakbuzgósága, majd a
hazafias önzés olyan erkölcsi bátorságot adott az A.-nak, amely valósággal a
mozgalom indító energiájává lett a tömegek lelki életében, bárha a gyűlöletre
sarkantyúzó népösztönök nem erősebbek azoknál, amelyek szeretetre buzdítanak.
Az ösztönös ellenszenv egyébként nem is olyan mély forrás, amely évszázadokon
át táplálhatna egy akkora dinamikájú indulatkomplexumot. Az A. gazdasági érdekű
mozgalom volt már kiindulásában is, mert különben nem tarthatta volna magát
fenn évszázadokon keresztül. Az egyháznak minden zsidóellenes fellépése főleg
gazdasági megszorításokat követelt az egész középkoron át. A térítés
eredményei, ha még olyan nagyok voltak is, nem elégítették ki és nem nyomták el
a gazdasági féltékenységet. Hogy a megkeresztelkedéssel sem látták megvédettnek
a hatalmi többség érdekeit, az kitűnik a középkori «álkeresztények» (l. o.)
ellen irányult elégedetlenségből, mivel úgy vélték, ezek csak azért vették fel
a kereszténységet, hogy jobb társadalmi és gazdasági elhelyeződést találjanak.
Mindamellett a keresztény egyház terjeszkedési törekvése nagyban segítette a
zsidóellenes mozgalom kifejlődését és bizonyos periódusokban az teljesen az
egyház eszközévé lett. Abban mindenesetre kételkedni kell, mintha az egyház
maga hozta volna létre az A.-t. A faji elfogultság ősi princípiumai jutottak
érvényre ebben a mozgalomban és ez az elfogultság mindig ott jelentkezett a
leértékelés tendenciájával, ahol valamely nép kisebbségben élt, szétszórt
szigetenként egy nagyobb néptengerben. Az elnyomottságból kisarjadó életigények
mindig összeütközésbe kerülnek az uralkodó néposztály gazdasági érdekeivel,
mert a folytonos gazdasági küzdelem és a kiegyensúlyozatlan gazdasági helyzet
az ököljog korszakát teremti vissza és az erősebb pártjára billenti a mérleget.
A jelentősebb számú népkisebbség érezhetőbb és kíméletlenebb elnyomást vált ki,
ez pontosan ellenőrizhető a zsidóknak a különböző országokban lévő helyzetéből.
Az A. a cári Oroszországban volt a legerősebb, mert a zsidók itt éltek
legnagyobb számban. Az A.-t természetszerűleg fokozta az a körülmény, ha a
zsidók gazdasági és politikai befolyáshoz jutottak. A zsidóellenes mozgalom
ilyen esetben mindenekelőtt odairányul, hogy a zsidókat megfossza politikai
egyenjogúságuktól, hogy a társadalmi érvényesülésüket megakadályozza és hogy
visszaállítsa azokat a korlátokat, amelyeket a korszellem már régen ledöntött.
Az A. a maga elnevezésével és programjával mindössze félszázados múltra
tekinthet vissza, de a zsidóellenes tendencia, amely a középkorban mindvégig
megnyilvánult, a legszorosabb összefüggésben van vele és az A. eredetét is
nyilvánvalóan abban kell keresni. A magyar történelem során a középkor A.-a
külföldi hatások nyomán keletkezett, nem azért, mintha Magyarországon a
rendezettebb és könnyebb életlehetőségek elsimították volna a gazdasági
küzdelmet, hanem, mert a magyar és zsidó tömegek osztály-elhelyezkedése a
honfoglalás-korabeli időkben azonos volt, azonkívül pedig a zsidóság faji
megkülönböztethetősége, a magyar államalakulás legelején még nem volt
föllelhető annyira, hogy az faji harcokat provokálhatott volna. A magyar nép a
zsidósággal egészen sajátságos vonatkozásban került össze a kazárok (l. o.)
révén, akik rokonszármazásuk és azonos életkörülményeik folytán fegyvertársai
lettek a honfoglaló magyaroknak. Ezek a kazárok zsidóhitűek voltak, de ez nem
lehetett ok a szembekerülésre, mert a pogány magyarok a kazárok vallási
szertartásaival szemben a legteljesebb közönnyel viseltettek. A zsidóellenes
hangulat csak akkor ébredezett, amikor a kereszténység elterjedésének idején a
kazárok is megkeresztelkedtek és a megkeresztelkedettek beolvadtak a
magyarságba, míg azok, akik zsidóhiten maradtak, felszívódtak a nyugattól
betelepült sémita zsidók zárt és nem keveredő népi egységébe. A vallási
türelmetlenség, amelyet Magyarországon a kereszténység terjesztői honosítottak
meg, már a fajok küzdelméből táplálkozott és a gazdasági ellentétekből
előszeretettel fejlesztette ki a maga egyházpolitikai érdekeit. """b) Az A. külföldön és az
irodalomban. Az ókori zsidógyülölet, amely a vallási és faji kényszer-elkülönítettség
miatt fennállott, kitűnik már Eszter könyvének III. 8. fejezetéből is. Az ókori
görög és római írók műveiben, így Apion alexandriai polemikusnál és a római
Tacitusnál ugyancsak olvashatók azok a vádak, amelyeknek alapja a faji
elkülönülés, a vallási szertartások és különleges szokások. Tacitus egyenesen
azzal vádolta meg a zsidóságot, hogy nem részese a civilizációnak. A zsidók
ellen megnyilvánult ilyen ellenszenvet kétségtelenül legelsősorban a zsidó
nemzeti öntudat váltotta ki, bár ez az ellenszenv egyáltalán nem volt olyan
általános jellegű, mint a középkor zsidógyűlölete. Ha az ókorban a zsidók
vallási elkülönülése ütközőponttá lehetett, még inkább annak kellett lennie a
középkorban, amikor a vallási elfogultság engesztelhetetlenül éleződött ki a
kereszténységből. A középkor második felében az Antikrisztust látta a
zsidóságban minden zsidóellenes agitátor, de túl a vallási türelmetlenség
szentesített eszközein, a köznapi élet rideg tényei állottak: a
legkíméletlenebb gazdasági elnyomatás. A terménygazdálkodásból kiszorították a
zsidóságot és rákényszerítették a pénzgazdálkodásra. De a pénzüzlet és a
kereskedelmi tevékenység is számtalan vádra adott alkalmat és a tizennegyedik
századtól kezdve az uzsora vádjától kezdve, az ostyamegszentségtelenítésen és
kútmérgezésen át a vérvádakig a rágalmak özöne érte a zsidóságot. Később a
könyvnyomtatás jelentett nagy propagandaerőt a zsidóellenes mozgalmaknak és
mint Alonts de Espina munkája, a Fortalicium fidei, más izgató művek is
befolyásolták a közhangulatot a zsidóság ellen. Az újabb kori A. a középkori
A.-val szemben már alakultabb teóriákkal dolgozik és míg a középkori A.-t a
tudatlansággal járó sötét elfogultság jellemzi és a gazdasági szempontokat
vallási fanatizmussal álcázza, a modern A. a faji kérdést helyezi előtérbe, bár
e mögött is a gazdasági rugók húzódnak meg. Ez az A. tulajdonképpen a nagy
francia forradalom utáni időből származik, amikor a polgári jogoknak a teljes
vallásszabadság és a törvény előtti egyenlőség lett az alapja. Szemben ezzel a
polgári liberalizmussal a reakció kimutathatólag mindenütt a zsidókat támadja
és az idők alkalmassága szerint állandóan ébren tartja az ú. n. zsidókérdést
(l. o.). Ma már kevéssé ismeretes az a történelmi tény, hogy a waterlooi csata
után is nyomban megszólalt a reakció és a zsidóellenes pamfletek sorozatával
árasztotta el a nyugati államokat. A XIX. század folyamán, amikor a
liberalizmus államalkotó munkájában a zsidók számottevően részt vettek, a
modern A. főleg akkor nyomult előtérbe. A nyomtatott szó félremagyarázása is
használatos eszköze lett az A.-nak, így Gobineau grófnak, főleg pedig Renannak
szándékoltan félremagyarázták egyes megállapításait és ezzel vetették meg
alapját a faj védelmi teóriának (l. Fajvédelem). Gobineau különíti el az árja
és a sémi fajt egymástól az utóbbi hátrányára azt inferiorisnak bélyegezvén,
Renan pedig azzal lett akaratlanul is a nyolcvanas évek A.-ának kútforrása,
hogy felemlítette a sémi faj tulajdonságait és megjegyzi azokat a karakter-béli
hiányokat, így a bátorság hiányát, amit a zsidóknál észlelt. Megállapítja
ugyanekkor azt is, hogy a korabeli zsidóság egyáltalában nem faj, sőt ő a
zsidóságnak, mint rácénak a létezését is tagadásba veszi. A nagy és a zsidóság
iránt egyébként melegen érző tudósnak ezt a ma már elfelejtett és gyenge
alapokon álló elméletét aknázták ki céljaikra és elméleteik megalapozására a
porosz A. modern megalapítói, akik mellett ott találunk néhány kiváló nevet is.
Ilyen volt a centrumpárt egyik megalapozója, a sok tekintetben felvilágosult
Kethler püspök, Palacky, a kiváló cseh történetíró, a nagy Richárd Wagner,
azonkívül Paulus heidelbergi teológiai tanár már a negyvenes években. A
teoretikus és finomabb kivitelű A. a német A.-sal egyidejűleg kezdődött
Franciaországban, ahol a napóleoni éra óta a zsidók politikai és társadalmi
előretörése érezhetővé vált. Ez az A. szinte kizárólag a köztársaság-ellenes
royalisták szelleme. A mozgalom legkimagaslóbb embere Edouard Drummond volt, a
«La libre parcle» c. napilap megalapítója (1882) és a La Francé juif {1886) c.
hírhedt mű szerzője. Az ő általa életben tartott mozgalom robbant ki a Dreyfus
perben, amely az egész világ előtt nyilvánvalóvá tette az A.
akciórendszerét, S. R""" """c) Az A. célja és
harcmodora. Körülhatároltan az A. célja a zsidók társadalmi és politikai
egyenjogúságának megszüntetése. Az 1800-ig tartó elkülönítés és jogfosztottság
után, mikor a zsidók a polgári társadalomban elfoglalták a maguk helyét,
programszerűséget vett fel a zsidóellenes mozgalom és a mindenfelé alakuló
különböző antiszemita pártok programja összeegyeztethető a következőkben:
keresztény államot, illetve keresztény közigazgatást, iskolát és
igazságszolgáltatást; a zsidók eltiltását az állami és közhivatalokból; a
jogegyenlőség felfüggesztését a zsidókra nézve és reájuk külön jog (zsidójog)
megállapítását, a zsidó bevándorlások eltiltását követelik. Találhatunk ennél
még messzebbmenő programokat is, amelyek a zsidók vagyonának elkobzását
célozzák s amelyek gazdasági téren is meg akarják akadályozni a zsidók
fejlődését. Néhány elvakult antiszemita programcsináló a zsidók agyonveretését
is javasolja. (Carl Paatsch, Ahlwardt és az osztrák Schneider, antiszemita
képviselő.) — Időről-időre minden országban föltűnnek az antiszemitáknak már
számtalanszor megcáfolt rágalmai és koholmányai. Ezek között legismertebbek: 1.
Az «Alliance Israelite» (l. o.) zsidó világuralmat készít elő. Ezt a rémlátást
az 1860. Párisban alakult s világszerte ismert jótékonysága intézmény
megalapítójának, Crémieux-nek meghamisított beszédére alapítják. 2. A zsidók űzik a
leánykereskedelmet. 3. Nem akarnak részt venni az ország védelmében. 4. Nem
végeznek államalkotó munkát. 5. Elkerülik az ipari és földművelő munkát. 6.
Uzsorát űznek. 7. Rituális gyilkosságokat követnek el. 8. Kizsákmányolói a
munkás osztálynak. 9. Felforgatók és forradalmárok. Az államrendre nézve
veszélyesek. Az A. fegyverei közé tartozik még a Sulchan Áruch (l. o.) és a
Talmud (l. o.) egyes helyeinek meghamisítása, vagy téves fordítása, továbbá az
a valótlan állítás, hogy a zsidóságnak egy Kahal című (l. o.) titkos,
keresztényellenes könyve van. d)A kereszténység az A. ellen. Nyilvánvaló, hogy az A. ellentétben
áll a keresztényi szeretet erkölcsével s a szeretet helyett gyűlöletet hirdet.
Ezért maguk a keresztény teológusok is tiltakoznak az A. ellen. 1890-ben egy
Londonban tartott meetingen Manning bíbornok-érsek felemelte tiltakozó szavát a
pogromok ellen. Az ismert bécsi jezsuita páter, Viktor Kolb(1892)pedig az
egyetem templomában tartott beszédében tiltakozott az A. ellen. Bűnnek bélyegezte
az embertársunk ellen irányuló gyűlöletet, mert minden felebarátunkat szeretni
kell és a zsidó, épen úgy, minta keresztény és minden más ember isten képmására
teremtetett. Ahogy voltak pápák, mint V. Sixtus, III. Pál, IX. Pius, XIII. Leo,
akik szót emeltek a zsidóságért, úgy az újabb kori antiszemiták ellen is
gyakran a főpapság vette védelmébe a zsidókat. — Az A; ellen különben úgy
Németországban (1890), mint Ausztriában (1891) védőegyesületek alakultak,
amelyeknek tagjai főleg a felvilágosult keresztény tudósok és társadalmi
előkelőségek soraiból kerültek ki. Így Ausztriában Metternich herceg és a
hercegnő, Billroth tanár, Krafft Ebing, Uhl, a legfelsőbb törvényszék elnöke,
Kronawetter politikus, báró Ebner-Eschenbach írónő, Nothnagel, a híres orvostanár
stb. voltak tagjai az egyesületnek. e) Az A. magyarországi története. (l. Az
Árpád házi királyok alatt). Magyarország első két századában még érintetlenül
fennállottak a zsidók szabadságjogai, de a kereszténység végleges diadala után,
Szt. László uralkodása alatt már jelentkezett a zsidóellenes törekvések legelső
jele. A szabolcsi zsinat (l. o.) zsidókra vonatkozó végzéseket hozott. Megtiltotta a keresztény-zsidó
vegyes-házasságokat, elrendelte a keresztény rabszolgáknak zsidókézből való
felszabadítását és a zsidó számára is kötelezővé tette a vasárnapi
munkaszünetet. Mindezek a rendeletek a kánoni jog befolyásaként jöttek létre és
mégis túl az egyházi szempontokon a vegyes-házasság ellen való tilalomból a
fajvédelmi törekvés, a vasárnapi munkaszünetből a gazdasági verseny
korlátozásának szándéka tűnik ki. Zsidógyűlöletet ezek a rendelkezések még nem
árultak el, a zsidók elnyomását sem kísérlik meg azzal a kérlelhetetlenséggel,
amely később vált szokássá, mindössze a keresztényi buzgalom jellegét viselik
magukon. 1092-ben még ez így volt. A szigorú anyagi szempontok Kálmán király
rendeleteiben mutatkoznak meg. 1102-ben a püspöki városokba való beköltözésre
kényszerítik a zsidó földművelőket és föld birtokosokat csak azért, hogy a
dézsmát a püspökök könnyebben ellenőrizhessék. Kálmán későbbi zsidótörvénye (l.
Kálmán zsidótörvénye) is csak a zsidók és keresztények közötti pénzkölcsönnel
és kereskedelemmel foglalkozik és
ugyancsak kiterjeszkedik a zsidók rabszolgatartásának kérdésére. Az esztergomi
zsinat 1114 elején már lehetetlenné tette a zsidók számára a földművelést és
rászorította őket az adás-vevésre és a kölcsönügyletekre. A II. Endre által
1222. kiadott aranybulla (l. o.) az állami hivatalok viselésétől fosztja meg a
zsidókat és 1233. a
beregi esküben (l. o.) erősíti meg a szentszéki követtel kötött ama
szerződését, amely a zsidókat továbbra is eltiltja a közhivatalok viselésétől
és megígéri, gondoskodni fog arról, hogy a zsidók megkülönböztető jelet
viseljenek a ruhájukon.""" ugyancsak
megtiltja a zsidóknak a keresztény rabszolgák tartását. Kiterjeszkedik az eskü
a zsidó-keresztény házasságokra, vagyoni elkobzást és örök rabszolgaságot szab
ki büntetésül mindkét fél részére. — Noha az ország gazdasági bajain és a nép
nyomorán mindez nem javított, a zsidók mégis korlátok közé kerültek, amelyeket
az egyház állított fel számukra. A zsidók rabszolgatartásának megtiltása itt
semmiképpen sem humanisztikus célt szolgált, hanem egyedül zsidókat megszorító
intézkedést, mert pl. 1288. az esztergomi érsek még vámot szedett a rabszolga
kereskedőtől és a rabszolgavásár is tovább tartott. Az 1279-i budai zsinat (l.
o.) a keresztényeknek és a zsidóknak egy födél alatt való együttlakásukat
tiltja el, valamint azt, hogy keresztény zsidóval barátságosan érintkezzék.
Azonkívül a zsidókra kötelezően előírja a vörös folt viselését a ruházatukon és
kimondja, hogy közhivatalt most sem bízhatnak rájuk. Jellemző a középkor
viszonyaira, hogy IV. Bélának 1231. kiadott zsidótörvénye, (l. Béla (IV.)
zsidótörvénye), amely a zsidók szabadságjogainak biztosítására szolgált, oly
rövid idő alatt hatálytalanná vált, hogy a budai zsinat már ismét
megszorításokat írhatott elő. Igaz, az egyház egy pillanatig sem nyugodott bele
a zsidók változott helyzetébe, mert már 1262. IV. Orbán pápa levélben
tiltakozott IV. Bélánál a zsidók szabadságjogai ellen és a zsidókat így
aposztrofálta: «kiket saját vétkük örök szolgaságra kárhoztatott». A budai
zsinat eredményeképp a zsidók és keresztények egymással való viszonya olyan
feszültté lett és a zsidók társadalmi helyzete annyira leromlott, mint ismét
csak száz évvel később, ugyancsak külföldről jövő befolyás következtében. Ez
idő alatt azonban a feszültség lassan felengedett, mert a budai zsinat
határozatai nem jutottak érvényre és a magyar nép barátságos hajlamát még nem
rontotta meg a gyűlölködés. E korszakból csak egy kegyetlen esemény emléke
maradt fenn, 1250-80 körül Pozsonyban elégették rabbi Jonáthot és társait. Meg
kell azonban állapítanunk, hogy míg a XIV. század első felében egész Európában a
legkegyetlenebb zsidóüldözések folytak, Magyarországon a zsidók nyugalomban
éltek. 1301-ig Magyarország az Árpád-házból való királyok uralma alatt állott.
Uralkodásukat a zsidókra nézve az a törekvés jellemzi, hogy jogviszonyaikat
törvény által szabályozzák. Szt. László uralkodásának végére esik az első
keresztes hadjárat megindulása. A keresztes hadjáratok külön véres lapjait
alkotják Európa zsidósága történelmének. Az első keresztes hadak rendje László
halála következtében 1095. felbomlott és útjában mindenütt pusztított. Kálmán
király verte szét a zsidómészárló hordákat. A második keresztes hadjárat II.
Endre uralkodásának idejére esik (1205— 1235). Ez a sikertelen vállalkozás
súlyos következményekkel járt az országra nézve és ezért ugyancsak a zsidóságot
okolták. 1274-ben újabb keresztes háborút hirdettek és X. Gergely pápa a
kereszteseket abban a kiváltságban kívánta részesíteni, hogy fölmentessenek a
zsidó hitelezőknek járó kamatok fizetése alól. Felhívása azonban eredmény
nélkül hangzott el, mert az akkori magyar jogfelfogás még nem tekintette
közprédának a zsidók vagyonát. A keresztes hadaktól pedig
összehasonlíthatatlanul sem szenvedtek a magyar zsidók annyit, mint külföldi
hittestvéreik, akiket ezerszámra kardélre hánytak a keresztes vitézek. (V. ö.
Kohn S., «A zsidók története Magyarországon))), """(2. A vegyesházi királyok alatt
a mohácsi vészig). 1301-ben III. Endre elhalálozásával kihalt az Árpádok
férfiága. Ez a Magyarország történelmében korszakot alkotó esemény a magyar
zsidók sorsát egyelőre nem befolyásolta. Vagy hat évtizedig még háborítatlanul
éltek, mialatt a külföldi zsidóság a legborzalmasabb időket élte át. 1335. XII.
Bence pápa szentszéki parancsot adott, hogy a pozsonyi ciszterciták
szomszédságában lévő zsinagógát rombolják le, (l. Templomrombolás) a parancs
végrehajtásáról azonban nem maradt fenn történelmi bizonyíték. Az akkori magyar
viszonyokat tekintve, ilyen parancs aligha volt keresztülvihető. Nagy Lajos
uralkodása borít sötét emléket a zsidók történelmére, mert a nagy király, akinek
igazságszeretetét és lovagiasságát annyian magasztalták, csak a középkor
szelleme szerint juttatta kifejezésre ezeket az erényeket. A zsidóknak csak
megpróbáltatások sorozata jutott osztályrészül. Mert hitüket megtagadni nem
akarták, Nagy Lajos az országból való kiűzetésüket rendelte el (l. Kiűzetés).
1360—1364-ig tartott a száműzetés és ez is csak azért ilyen rövid ideig, mert
az ország a zsidókat, akik a pénz forgalom közvetítői voltak, nehezen
nélkülözhette. A kiűzetés nagy anyagi veszteségeket okozott a zsidóságnak, már
csak azért is, mert ingatlanaikat, amelyeket elköltözésükig nem
értékesíthettek, a kincstár lefoglalta. És ugyancsak semmisnek nyilváníttattak
az egyévi határidő alatt be nem mutatott adóslevelek. A zsidók visszatérése
után látjuk egészen határozott nyomait a városok zsidóellenes hangulatának.
Minden város külön-külön alázta és szorította a zsidókat és ebben elől jártak a
német lakosú városok, amelyek elsőnek honosították meg az akkori Németország
türelmetlen korszellemét. A céhek is arra törekedtek, hogy a gazdasági életből
is minél jobban kiszorítsák a számottevő zsidó konkurenciát és befolyásukat
odairányították a városoknál, hogy azok külföldi mintára megszorító helyi zsidó
törvényeket bocsátottak ki. A megszégyenítő és megalázó törvények korszaka volt
ez és a zsidó jelek és zsidóöltözetek (l. Zsidójel; Zsidóöltözet) köteles
viselete is erre az időszakra esik. Csak 1620 táján szüntették meg a
megbélyegző öltözet viseletének kényszerét. Külön vámot szedtek a zsidóktól és
Sopronban 1377. egy közút «zsidó vám» nevet viselt. Külön zsidó adót (l. o.)
róttak ki rájuk, a vallási szertartásokhoz szükséges bor után adót vetettek ki,
ennek fizetését azonban 1371 körül Pozsonyban megtagadták. Legjellemzőbb volt
az 1376 körül Pozsonyban kiadott zsidótörvény (l. Zsidótörvények), amely az
eddigi joggyakorlattól eltérően újabb megszorításokat állapított meg a zsidók
rovására. Rosszemlékű az ú. n. Zsidókönyv (l. o.), amelybe a keresztény és
zsidó közt kötött pénzüzleteket vezették be. A városok zsidóellenes hangulata
azonban az 1421. befejezett német Budai Törvénykönyvben (l. o.) mutatkozik meg
leginkább. Ez a törvénykönyv is előírta a zsidó öltözetet és a hírhedt sárga
foltot, (l. o.) aminek viseletére a zsidókkal együtt a kéjnőket is kötelezték.
A városok zsidógyűlölete különféle formákban jutott kifejezésre és némely
városi hatóság valósággal hivatalból megbélyegezte a zsidókat. A pozsonyi
zsidóságnak a XV. században történt hivatalos összeírását egybefoglaló
összeíró-ív «A gonosz zsidók lajstroma» (l. o.) címet viselte. A zsidók
személyi biztonságának veszélyeztetése is napirenden volt ezekben az időkben,
főleg pészach ünnep idején. Az idők során a kovásztalan kenyér ünnepén való
zsidóháborgatásból fejlődtek ki a veszedelmes vérvádak (l. o.), amelyek az
ünnepi rituáléból igyekeztek zsidóellenes vádat koholni. — Gazdasági
vonatkozásokban különféle megkárosító intézkedések mellett valósággal
törvényesen intézményesítették az ú. n. «levélölést», (l. o.) azt a királyi
jogot, amely a zsidók követeléseit, illetve adósleveleit érvénytelenítette.
Mivel a zsidók főleg pénzügyletekkel foglalkoztak már ebben az időben, az ilyen intézkedések a legsúlyosabb anyagi
veszteségek viselésére kényszerítették őket. Hasonló királyi önkény volt az is,
mikor 1392. Zsigmond király felmentette a pozsonyi polgárokat a zsidóktól
felvett kölcsönök visszafizetésére. Az ilyen törvénytelenségek untalan
megismétlődtek, mint Albert uralkodása alatt Nagyszombatban, ahol a város
valamennyi polgárának elengedte a kamatok visszafizetését a zsidó hitelezők
rovására. V. László uralkodásának idején vált megint súlyossá a zsidók
helyzete. A városok ismét kíméletlen adókat vetettek ki rájuk, főleg Pozsony
városa nem ismert határt a telhetetlenségben és hogy a nagy adóösszegeket
kicsikarhassa, többeket börtönbe vetett. V. László sem feledkezett meg a
zsidókról, mikor 1453. év elején Pozsonyban járt, — a lakosságnak elengedte a
zsidóknak járó kamatok visszafizetését. Mikor Kapisztrán János, a «zsidók
ostora» (l. o.) a külföldi véres zsidóüldözések után a magyar történelem
előterébe került, ez az idő veszedelmek nélkül múlott el a magyar zsidóság
fölött, mert az ország népének mentalitása távol állott a bestialitástól és a
zsidóellenes külföldi áramlat megtört a magyar nép karakterén. — Mátyás király
uralkodása általában személyi biztonságot jelentett a zsidók számára, az
igazságos hírében álló királynak a zsidókkal szemben megnyilvánult nem egy
intézkedése azonban magán viselte a kor türelmetlen szellemét. 1475. a pozsonyi zsidóknak
megtiltotta, hogy keresztényektől kölcsönzött összeg fedezetéül ingatlant
zálogba vehessenek.""" """Ezt
a tilalmát azzal indokolta, hogy az elzálogosított ingatlanoknak zsidó kézre
való jutása «nyilvános botrány az összes kereszténységre nézve». Kimondta azt
is, hogy minden jó kereszténynek törvényes kötelessége a zsidókkal való
közlekedést lehetőleg kerülni. Ugyanez évben pedig oly értelmű rendeletet is
bocsátott ki, amely Pozsony városa hatóságát felmenti azon kötelesség alól,
hogy pozsonyi zsidóknak nem pozsonyi polgárokkal szemben igazságot
szolgáltasson. Az adózásnál sem azok a gazdasági és pénzügyi szempontok
irányították, amelyeknek alapja a nemzetgazdaság általános érdeke. Mátyás alatt
ötször annyi adót fizettek a zsidók, mint László uralkodása idején és a török háború
költségeinek fedezésére 1459. vagyonuk huszadrészével kellett adózniuk. A
zsidók pénzügyi követeléseivel szemben épp az a magatartás jellemzi, mint
elődeit. 1467. Pozsony lakóinak félévi halasztást ad zsidó adósságaik
visszafizetésére, 1475. elengedi neki a zsidó kamatok felét. 1462. a nagyszombatiakat
teljesen felmentette a kamatok visszafizetésének kötelezettsége alól, 1486. a tűzvész
károsultjainak az egész tőke visszafizetését elengedte, 1488. pedig az összes
kamatok visszafizetését engedte el a nagyszombati polgároknak. — Mátyás uralma
idején kezdődött az ország zsidóságának elszegényedése, a zsidóság
történelmének legszomorúbb korszaka azonban az ő halálával kezdődik és ez idő
egybe esik Magyarország legsúlyosabb korszakával. Mátyás halála után a
pártküzdelmek és zavargások közepette a középkor minden szörnyűsége szabadon
lábra kapott. A városok megtámadták a védtelen zsidókat, Nagyszombatban, Tatán
és Sopronban zavargások törtek ki és Sopron városa valamennyi zsidó lakosát
börtönbe vetette azzal, hogy csak akkor helyezi szabadlábra őket, ha adósaiknak
elengedik összes tartozásukat. Corvin János, Mátyás fia is türelmetlenül bánt a
zsidókkal és ő maga is helyeselte, mikor Tata városa bántalmazta és kiűzte (l.
Tatai kiűzetés) a zsidókat. Sőt ő, mint Tata birtokosa, a várnagyoknak
meghagyta, hogy minden zsidót űzzenek ki és vagyonukat foglalják le. 1490 után
II. Ulászló azzal kezdte uralkodását, hogy serege felszerelésére a pénzt a
zsidóktól hajtotta be és 1491. pedig a pozsonyi zsidók közül többeket börtönbe
vettetett, hogy így csikarhassa ki belőlük a szükséges összegeket. II. Ulászló
a minden oldalról sanyargatott zsidókra rendkívüli adókat vetett ki és állandó
szokássá vált, hogy egyes községek előkelő tagjait túszul Budára hurcolták
addig, míg a község le nem fizette a rája kivetett adót. Ugyanúgy zsaroltak az
országnagyok és a zsidók minden igyekezete hiábavaló volt, hogy visszaszerezzék
régebbi jogaikat. II. Ulászló uralkodása alatt ütötte fel fejét a rettentő
vérvád, amely eddig csak távoli rémként sötétlett. És most, mikor már lejárt a
középkor, a magyar zsidók számára az újkor küszöbén kezdődött a
megpróbáltatások legszörnyűbb időszaka; 1494. Nagyszombatban a legképtelenebb
vérvádat koholták, (l. Nagyszombati zsidóégetés) kínpadra és máglyára hurcolták
a bevádolt zsidókat. A nagyszombati máglya vészjel volt az országban, mert most
már mindenütt fellobogott a szenvedély. Mindenfelé az országban kisebb-nagyobb
zsidóhajszák kezdődtek és ilyenfajta véres zendülésben tört ki a népszenvedély
1494. Budán, amikor a tömeg megtámadta a zsidókat. Hasonló esemény ismétlődött
meg 1496., amikor a zavargók megtámadták és kifosztották a zsidók házait. 1503.
Sopron bebörtönözte a város zsidóságát. Pozsonyban pedig az utcán bántalmazták
a zsidókat és akik a hatóságoktól kértek segítséget, azokat megbüntették. A
zsarolások állandóan napirenden voltak és a király a zsidókamatok elengedésénél
1503. ugyancsak a meghonosult királyi önkény szerint járt el. A királyi
városokban tűrhetetlenné vált a zsidók helyzete és Pozsonyból, ahol
legrosszabbul bántak velük, 1506 előtt számosan elköltöztek. Az elköltöztek
ingatlanait lefoglalták és a király megtiltotta a további költözködéseket, mert
hogy az a kincstár kárára van. A visszatartott zsidókkal még keményebben
bántak,mint régebben. A zsidókkal szemben érvényre jutott megkülönböztető és
cseppet sem az egyenlőség alapján álló elbírálási rendszerből kell megemlíteni
a német származású lealacsonyító zsidó esküt, melyet Werbőczi 1514. a Hármaskönyvébe
iktatott és amely országszerte jogérvényre emelkedett. (l. Werbőczi zsidó
esküje.) Az 1515-i esztendő is nagy veszedelmeket hozott a zsidók számára. A
Dózsa-féle parasztlázadás nem kímélte a vidéken lakó zsidók életét és vagyonát.
(l. Parasztlázadás). Ezenfelül Ulászló, hogy seregét felszerelhesse a lázadók
ellen, igen jelentékeny rendkívüli adót vetett ki a zsidóságra. Jellemző e kor
viszonyaira, hogy II. Ulászló 1516. bekövetkezett halála után, mikor II. Lajos
került a trónra, a zsidóság egészen szokatlan formában kötött szerződéssel
igyekezett elérni, hogy kiterjesszék rája is a személyi és vagyoni biztonságot.
1520-ban Báthory nádornak élete fogytáig négyszáz forint fizetésére kötelezték
magukat, ha a zsidóság ügyét pártfogolja. Az akkori törvénytelen állapotok
között nagy szükség volt a megvásárolt védelemre. A nyomasztó adók azonban
továbbra is fennállottak és mert pénzre a kincstárnak szüksége volt, ezt a
zsidókon hajtotta be, akaratuk és beleegyezésük nélkül. 1521. Farkas bazini
gróf az uradalmán lévő zsidókat börtönbe záratta, hogy így csikarjon ki pénzt
tőlük. A zsidóellenes hangulat akkor robbant ki veszedelmessé, mikor 1525.
Szerencsés Imre (l. o.) ellen fordult a népszenvedély. Budán a tömeg megtámadta
a zsidókat, házaikat kifosztotta és csak a harmadik nap verte szét a fosztogató
hordákat Szapolyai György csapata. II. Lajos uralkodása alatt az országban
elevenen tartotta magát a zsidógyűlölet, bár II. Lajos igyekezett elejét venni
az igazságtalanságoknak. Már 1523. Pozsonyban egymást érték a zsidóüldözések, a
soproniak pedig a király közvetlen intelme után mondtak le arról, hogy a
zsidókat kiűzzék. A kisebb-nagyobb embertelenségek mellett a gazdasági
megszorítások sem maradtak el, így 1525. rendelet tiltotta meg a pozsonyi és
soproni zsidóknak, (valószínűleg a többi városok zsidóságának is), hogy azontúl
posztóval, lovakkal és egyéb megtiltott árucikkekkel kereskedjenek. II. Lajos
halálával, a mohácsi vész után egész új fejezete kezdődik a magyar zsidók
történetének és a mohácsi vészig lezáródott kor zsidógyűlöletének általános
okát a középkor türelmetlenségében kell keresni. Az Árpád-ház uralkodása alatt
a törvényes intézkedések segítették, vagy gátolták a zsidóellenes tendenciát,
amennyiben erről abban a korban már lehet beszélni. Az Árpád-ház kihalta után
azonban az önkény került előtérbe. A városok és a korona egymással szemben való
küzdelme a zsidókért kizárólag anyagi érdekek miatt történt, mert a városok nem
akarták elismerni a korona kizárólagos tulajdonjogát a zsidók fölött. Ez a harc
vezetett aztán a súlyos zsidóüldözésekre és ezt sínylette meg hosszú időkön
keresztül az egész magyar zsidóság. Végül pedig ugyancsak a kíméletlen
gazdasági verseny állította szembe a céheket a zsidó kereskedőkkel. A mai
hivatalos és társadalmi A.-nak minden nüánszát megtalálhatjuk a középkor
zsidóellenes intézkedéseiben, amely eleinte a közhivatali pályákról igyekszik
kiszorítani a zsidókat, majd korlátozza a megélhetés lehetőségeit a gazdasági
életben is. (V. ö. Kohn Sámuel, «A zsidók története
Magyarországon».)""" """(3. A polgárosulás korszakáig).
1526 aug. 29. volt a mohácsi gyásznap és az ezután keletkezett zavaros idők nem
kímélték meg a zsidókat sem. Sopron az udvarnál azt a tanácsot kapta, hogy űzze
ki a zsidókat és pénzüket, ezüstjüket tartsa vissza. A város erre kizavarta a
zsidókat, ezután a polgárok behatoltak házaikba, az adósok lajstromát és a
zálogokat elhordták és jószágaikat elhajtották. Mária királynő megengedte, hogy
a város a zsidók házait eladja, de azok értékét egy éven belül juttassa el a
zsidókhoz. A súlyos gazdasági bajok és a nagy veszteségek miatt forrongó
tömeghangulat jó levezetőjének ígérkezett a zsidóellenes akció; a zsidókat
tették felelőssé a nagy és végzetes hibákért és csak a történelem igazolta,
hogy nem a zsidóknak kellett volna fülelni a közhivatalok lezüllesztéséért, a
kincstári jövedelmek sikkasztásáért és a hadiszolgálat mulasztásaiért. A
törökökkel való cimborálás is vádként súlyosodott a zsidóságra, pedig a törökök
Pécsett lemészárolták a zsidókat és a török előrenyomulás pusztító útjából a
zsidók is elmenekültek a főurakkal és a polgárokkal együtt. Október 9-én Mária
királyné elrendelte, hogy Pozsony ne engedje vissza többé az elmenekült, hűtlen
zsidókat, akik veszedelemben cserben hagyták a várost. E zsidóellenes
megnyilatkozás mögött a királyválasztás titkos propagandája húzódott meg, mert
Ferdinánd hívei azzal akarták megnyerni a maguk számára a közhangulatot, hogy
megszabadították a városi polgárságot gazdasági életük számottevő
konkurenciájától, a zsidóságtól és olcsón juttatták őket a zsidók visszamaradt
ingó és ingatlan vagyonához. Ferdinánd nem szentesítette a kiűzetési törvényt,
de helyette Mária királyné adott engedélyt Pozsonynak és Nagyszombatnak a
zsidók kiűzésére. Nov. 9. vonult ki a zsidóság Pozsonyból. Zsinagógájukból
szárazmalom lett, majd később beépítették Orsolya-kolostorba. Két hónappal az
országos katasztrófa után, 1526 nov. 9. a székesfehérvári országgyűlés törvényileg
elrendelte a zsidók kiűzetését az országból. (l. Kiűzetés). Az országgyűlés
határozatát azonban János király nem erősítette meg. A megfertőzött közhangulat
rettenetes következménye volt a bazini vérvád (l. o.) 1529., amikor a bazini
gróf máglyahalálra juttatta az ottani zsidókat. A közbiztonság az országban a
leggyatrább volt, az országutakat minden rangú és rendű portyázó fosztogatók
veszélyeztették, akiktől rengeteget szenvedtek az utazó zsidók. A bécsi
gazdaságpolitika igen mostohán bánt a magyarországi kereskedelemmel, ami
természetesen a zsidókat sújtotta legelsősorban, úgy hogy ezek szívesebben
költöztek át a török hódoltsági területekre, ahol nagyobb volt a személyi és
vagyonbiztonság és védelemre talált a kereskedelem. I. Ferdinánd nem vette
tekintetbe ezeket a körülményeket és azt hitte, hogy az ország megszilárdítását
a zsidók szorongattatása segíti elő. A budai zsidók házait, épp úgy, mint János
király, ő is elajándékozta híveinek. 1534 szept. 10. pedig a zsidókat örökre
kizárta Sopronból annak ellenére, hogy még 1529 máj. 28. ő maga rendelte el és
tétette közhírré örökös tartományaiban, hogy a zsidók régi privilégiumai
épségben maradjanak és bántódásuk ne essék. 1536-ban vérvádat koholtak a
Pozsonyban lakó zsidók ellen, de csak 1539. mutatkozott ennek veszedelme,
amelynek következtében többeket máglyára vetettek. Ugyanez év februárjában
pedig Nagyszombatból űzte ki Ferdinánd a zsidókat, de ennek fejében a város
kárpótlást tartozott fizetni a kincstárnak. 1586 szept. 2. is végzetes
eseményeket hozott a budai zsidóságra. Mikor a császári csapatok
visszafoglalták Budát a törököktől, Károly herceg engedélyt adott a rablásra. A
zsidók gyanútlanul templomukban imádkoztak, itt törték rájuk az ajtót és
felkoncolták őket. A 6000 fogoly között, akik a katonák kezére jutottak,
rengeteg zsidó férfi, nő és gyermek volt. Ezeket is potom áron adták el. Az
egész város a zsidók házaival együtt a tűz martaléka lett. Schulhof Izsák, aki
az ostromot a várban átélte, egy héber munkában számol be ez eseményekről. (V.
ö. Kaufmnnn D., «Die Erstürmung Ofens»; Kohn S., «Héber kútfők»). Rendeletet
adott ki, 1551., hogy minden zsidó sárga gyűrűs foltot tartozik viselni a
ruháján. Ez a kényszer jelentős visszaesést mutatott a zsidók jogállapotában,
mert már 1520. országszerte nem viselték ezeket a megkülönböztető jeleket;
kötelező viseletük alól II. Lajos felmentette őket. I. Ferdinánd utódja Rudolf
már súlyos adóterheket rótt a zsidókra, 1578. kétszeres házadót vetett ki rájuk
és mivel nem katonáskodhattak. 1596. elrendelte a katonaadó fizetését. II. és
III. Ferdinánd rendeletei a harmincadok és vámok bérleteitől igyekeztek
megfosztani a zsidókat, III. Ferdinánd e törekvésében odáig ment, hogy
intézkedésének indokolásaképpen 1647.
a teljes jognélküliség bélyegét nyomta a zsidóságra.
Kimondta, hogy «az ország jogainak nem részesei». (l. Jogfosztottság.) 1659-ben
I. Lipót, de még 1715. III. Károly is a zsidók gazdasági letörését tartotta
szem előtt. I. Lipót pedig, aki a teljes jognélküliség korszakát hozta a
zsidóságra, oly módon siettette a zsidók eltávolítását a vámoktól, hogy
kimondta: «amíg a zsidókat minden vámoktól el nem mozdítják, addig az olyan
helyen senki sem tartozik vámot fizetni».""" """I. Lipót, aki Kollonics
esztergomi érsekkel egyetértve katolicizálni akarta az országot, a zsidókat
kiűzte a királyi városokból, a bányavárosok kerületében csak hét mértföldnyi
távolságra telepedhettek le, ipart nem űzhettek és csak kiskereskedéssel,
pálinkafőzéssel és pénzüzleteikkel foglalkozhattak. Kollonics azt szerette
volna elérni, hogy a zsidók megszorítottságuk miatt önként távozzanak az
országból, de ez a várakozása hiábavaló volt, mert a zsidók a földesúri
birtokokon telepedtek meg. A jognélküliségnek és megtűrtségnek élénk
kifejezését adja az az adónem, amit Mária Terézia honosított meg. 1744. türelmi
adót (l. o.) vetettek ki a zsidóságra, de fenntartották azért a megszégyenítő
zsidó személyi vámot is, mert a pénzügyi politika fő célja az volt, hogy a
kincstár kárpótolja magát ama veszteségért, amit a zsidóknak a királyi
városokból való eltávolítása okozott, mint a Budáról való kiűzetésük (l. Buda).
Adótartozásért pedig ezentúl is tömlöcbe vetették a zsidó család tagjait. A
gazdasági életben pedig egy cél irányította a lépéseket: kiszorítani a zsidót a
kereskedelmi és ipari versenyből. Kassán 1840-ig nem lakott zsidó, csak
Rozgonyból látogatták a vásárokat, de a kassai kereskedők még ezt is sokallták
és 1765. a
város büntetést szabott ki arra, aki zsidótól vásárol. A céhek berendezettsége,
amely a katolicizmus érdekeit szolgálta, már ezzel lehetetlenné tette, hogy oda
zsidó bekerüljön, bár meg kell állapítani, hogy nem csupán a zsidók, de a magyarok
is megszenvedték azt a német szellemet, amely a céhek tevékenységét áthatotta.
Az érdekharc valósággal a magyarság üldözésére vitte a céheket és történelmi
tény, hogy Kassán, mikor 1826. egy magyar fűszerüzletet akart nyitni, kérését
azzal utasították el, «hogyha mind a hét millió magyar idejönne, úgy hét millió
koldus lenne itt». Kassa, Debrecen, Pozsony, Győr és Pest kereskedelmi
testületei még a házalás és vásározás lehetőségeitől is igyekeztek megfosztani
a különböző nemzetiségeket, akik közé besorozták a zsidókat is. Ezek 1761.
Mária Teréziától kérték a kicsinyben való árusítási engedélyek bevonását, a
pesti polgári kereskedelmi testület pedig 1796. ismét felségfolyamodványban
kérte a házalók kitiltását. A kérvényt vivő küldöttség 1500 pozsonyi mérő zabot
akart felajánlani a királynak hadisegély gyanánt, hogy kérésük inkább
meghallgatásra találjon, de utóbb úgy látták, hogy az időpont nem alkalmas a
kihallgatásra és így a zabajánlatot sem tették meg. II. József alatt
jelentékeny javulás állott be a zsidóság helyzetében (l. Egyenjogúsító
törekvések.) és ha a teljes polgárjogokat nem is szerezhették meg, sérelmeket
nem szenvedtek. Halála előtt a testben és lélekben megtört uralkodó nem tudott
ellenállni az ország alkotmányos követeléseinek és a jobbágyság s a
toleranciára vonatkozó rendeletein kívül, visszavonta összes intézkedéseit. A
városok úgy vélték, hogy feléledtek régi szabadalmaik és 1790. a császár halála
után, a II. József védelme alatt letelepült zsidókat kiutasították. A
helytartóság védelmébe vette a zsidókat, Pest vissza is vonta határozatát, de a
házalás tilalmát továbbra is fenntartotta. Nagyszombatban is sikerült a
határozat végrehajtásának időpontját kitolni. A zsidók jogaik biztosítására az
országgyűléshez és Lipót császár és királyhoz fordultak, mire az 1790—91.
országgyűlés meghozta a De Judaeis című törvényt (l. o.), amely visszaállította
a II. József alatt fennállott helyzetet. Ez a törvény egészen 1840-ig szabályozta a zsidók helyzetét. Az
elkövetkező évtizedek alatt a zsidók mellett kedvező hangulat bontakozott ki,
úgyhogy az 1825-i országgyűlés után már ennek az ellenhatása is mutatkozott. Az
1829. Medárd vásárra egybehívott kereskedőtestületek memorandumban foglalták
össze panaszaikat, így a zsidóság rohamos szaporodását és kérik a házalás
megszorítását, valamint a birtokszerzési tilalom kimondását. Mivel az emlékirat
benyújtásához szükséges 3000 forintot nem tudták behajtani a testületeken, az
egész mozgalom abbamaradt. A zsidók polgárjogainak végleges rendezése még egyre késett, pedig a párisi júniusi forradalom
már éreztette itt is a hatását. A zsidók egyen jogosítási ügyét egészen meglepő
szempontok gátolták. Az 1840. országgyűlésen az emancipációnak különben őszinte
és lelkes hívei is bizonyos óvintézkedéseket sürgettek és pedig a galíciai
zsidók beözönlése ellen. Kölcsey Ferenc Szatmár megye elárasztása fölött
méltatlankodott, osztotta nézetét Széchenyi István, sőt Dessewffy Aurél is, bár
csatlakozott Eötvös emancipációs javaslatához. Azt kívánta azonban, hogy hozzanak
bevándorlási törvényt, mert «elárasztja az országot a koldus zsidók sokasága,
ami sem a magyarságnak, sem a honi zsidóságnak nem érdeke.» Kossuth, aki ugyan
«máramarosi söpredék zsidótömegről» beszélt, melynek «bűneitől úgy sem tudjuk
megóvni az országot», a bevándorlott, s hazai zsidók közti különbség
kiküszöbölését kívánta. Noha a radikális ellenzék nem akart junktimot, mégis
attól tartva, hogy az egész javaslatot elejtik, az alsó tábla belenyugodott az
udvar és a főrendek akaratába és megszavazta a korlátozott jogokat tartalmazó törvényjavaslatot (l.
Jogkiterjesztés). Erre az 1840:XXIX. t.-c.-re zsugorította össze a már-már
elért polgárjogait a zsidóságnak a megátalkodott elfogultság. Mindamellett nem
egyedül a Karokon és Rendeken múlt, hogy a zsidók már 1S40. nem kaptát meg a teljes
polgárjogot. Ez a XXIX. t.-c. a
kereskedőtestületek érdekeit
szolgálta, azzal, hogy a teljes polgári egyenjogúság hiányával a zsidók
versenyképessége nem juthatott igazi formájához a kereskedelmi életben. A
zsidóság polgárosulási korszaka mégis megkezdődött és teljesen kibontakozott az
emancipáció (l. o.) idején, ez azonban az A.-nak új és modernebb eszközeit
váltotta ki, amelyre a példát most is a nyugat, szolgáltatta, akárcsak a
középkorban a zsidóüldözések idején. (V. ö, Venetianer Lajos, «A magyar
zsidóság történetei».""" """f)
A modern A. szervezkedése. A modern magyar A.
kifejlődésére a német antiszemita áramlat volt legnagyobb hatással, mint
ahogy a középkori zsidógyűlölet is német hatás nyomán honosodott meg
Magyarországon. A liberalizmus térhódításának következtében a hetvenes években
az A. is modernizáltabb formákat öltött, hogy politikai téren megfelelő
eszközökkel vethessen gátat a zsidók politikai és társadalmi érvényesülésének.
Az ismét életre kapott zsidógyűlölet két nagyképességű német liberális
politikus és képviselő Lasker és Bamberger miatt éleződött ki leginkább és
Stöcker, porosz udvari lelkész 1878. megalapította az antiszemita pártot. Az A.
szót általában 1880. kezdték használni ennek nyomán Németországban. Ez az
antiszemita párt később különböző elnevezések alatt szerepelt. Antiszemita párt
alakult 1889. Borúmban is. A magyar A. a porosz alldeutsch-antiszemita
mozgalommal egyidejűleg terelődött parlamenti térre. Az 1868-i törvényhozás már
sejtetni engedte, hogy a vallásszabadság, polgári házasság és anyakönyv ügye
még sok harcot fog felidézni. Az A. újabb kirobbanásának valódi oka azonban a
közép és kisbirtokosok elszegényedése volt és azt használták ki a maguk
céljaira a mozgalom megindítói. A tényleges mozgalom akkor kezdődött, amikor
1875 április 8-án Istóczy Győző, addig még ismeretlen képviselő, volt vasvári
aljegyző, az iskolaalapok fölötti viták kapcsán azt kérdezte interpellációjában
a belügyminisztertől, hogy szándékában van-e az országot elárasztó külföldi
zsidók meghonosításának gátat vetni és a nem zsidó elemek részéről esetleg
meginduló önvédelmi mozgalom útjába szándékozik-e akadályt gördíteni. Wenckheim
belügyminiszter az interpellációra adott válaszában kijelentette, hogy a
kormány «igenis ellenséges állást foglalna el minden oly mozgalom irányában,
amely e hazában létező egyházak és vallásfelekezetek, vagy az azokhoz tartozó
polgárok közt a békés egyetértést s azok polgári jogainak kölcsönös
tiszteletben tartását bármi részben megzavarná, vagy bármely irányban
megzavarni igyekeznek.» 1878-ban, tehát ugyanakkor, amikor Stöcker megszervezte
a mozgalmát, Istóczy ismét megmozdult. Július 12-én javaslatot terjesztett a
képviselőház elé: a kormány kényszerítse Törökországot Palesztina feladására,
hogy a magyar zsidóságot oda deportálhassák. Ezt a fantasztikus indítványt
teljesen komolytalannak tartották és napirendre tértek fölötte, noha Istóczy
agitációját csak nem szüntette be. 1880-ban létrehozta a Nemzsidók Szövetségét.
Az izgatás olyan mértéket öltött az országban, hogy ugyanez év szept. 25.
Miklós István orsz. gyül. képv. meginterpellálta Tisza István miniszterelnököt,
aki azt a megnyugtató választ adta, hogy a kormány teljesíteni fogja
kötelességét. Trefort Ágoston, a filoszemitának nem nevezhető kultuszminiszter
két hónappal később, nov. 27. azt a kijelentést tette, hogy «a mi hazánk
sohasem lehet olyan látványosságok színhelye, mint Németország». Trefort
jóhiszemű kijelentését azonban az események megcáfolták. A német és szláv
területről importált A.-t a felvidéki tót nemzetiségi, valamint a
klerikális pártok rendületlenül szították. Mindamellett a
színmagyar vidékekre egészen a tiszaeszlári vérvádig (l. o.) nem támadt
visszhangja az izgatásoknak. Mikor Istóczy a zsidók ellen népgyűlést akart
egybehívni, a rendőrség azt betiltotta, mire Istóczy interpellált, majd
antiszemita folyóiratot alapított Tizenkét röpirat címen és ebbe írta izgató
cikkeit. A tiszaeszlári vérvádra egy Solymossi Eszter nevű leány eltűnése adott
alkalmat 1881 ápr. 1-én. Ónody ezt használta fel arra, hogy a zsidókat vádolja
a keresztény vérnek a rituális szertartásoknál való felhasználásával, a
rituális gyilkossággal. A közvéleménynek ez a megfertőzése és annak parlamenti
visszahatása egyenes következménye volt annak a gyűlölködő munkának, amit
Istóczy évek óta folytatott. Ez az izgatás azonban súlyos eredményeket hozott.
Noha a bíróság felmentette a tiszaeszlári per vádlottjait, az izgatások
következtében az ország több helyén lázadásokba tört ki a tömeghangulat. Ilyen
zsidóellenes lázadások voltak 1882 szept. 28-án Pozsonyban, majd Sopronban,
Budapesten, főleg pedig Zalaegerszegen 1883 aug. 23-án. Vas-, Somogy-, Sopron-,
Zala-, Mosón- és Szabolcs megyében statáriumot kellett kihirdetni és az ítélet
kihirdetés után Budapesten katonaságot kellett kivezényelni a fosztogató tömeg
ellen. A fölizgatott egyetemi ifjúság a rektor előtt kinyilvánítja azt a
nézetét, hogy az egyetemen túl sok a zsidó. A rektor, — dr. Berger, a
hittudományi kar tanára — azonban szigorúan megdorgálja az ifjúságot s a
tervezett gyűlést a belügyminiszter betiltja. Istóczy még 1882 febr. 18.
javaslatot terjesztett a Ház elé, amelyben a zsidó emancipáció eltörlését
sürgeti. Ugyanez év áprilisában és júniusában újabb támadásokat intézett a
zsidóság ellen s ez utóbbi alkalommal Wahrman Mór (l. o.) képviselővel
összeverekedett. A lázongások idején, 1883 jan. 10. újabb javaslatot
terjesztett be a képviselőház elé a zsidó emancipáció felfüggesztéséért, de
mindössze néhány szavazatot kapott, mert még a reakciós politikusok is ellene
voltak. A tiszaeszlári per kedvező visszahatása alatt 1883 októberében
megalapította az antiszemita pártot porosz mintára. Mikor a parlamentben egy
ízben interpellált s Rohling könyvéből idézett, megjósolta, hogy az antiszemita
párt megerősödve fog kikerülni a választásból. A pártnak tagjai voltak rajta
kívül: Ónódy, Simonyi és Széli képviselők. A párt programja főként gazdasági
téren igyekezett megnyirbálni a zsidó jogokat. Az 1884-i választásoknál 17
antiszemita képviselő került a parlamentbe, köztük Verhovay Gyula földbirtokos,
lapszerkesztő, aki eleinte, mint a Függetlenség c. liberális lap szerkesztője
szerepelt és csak azután tért át az antiszemita politikára. Politikai
pályafutásának egy sikkasztási vád vetett véget, amely alól ugyan felmentették,
de a politikától mégis visszavonulni kényszerült. Az antiszemita mozgalom
vezetői közt szerepel Zimándy Ignác, törökbálinti plébános, országgyűlési
képviselő is. Tisza Kálmán, aki Istóczyék szereplését kezdettől fogva rossz
szemmel nézte, gondoskodott róla, hogy az 1884. szept. 29-én összeülő
parlamentet Ferencz József magyar király trónbeszédben hívja föl, hogy
szüntessék meg a fajok, felekezetek és osztályok között súrlódásra vezető
izgalmakat.""" """Ezeket
az izgalmakat főleg az országos antiszemita párt körlevelei okozták, mert
ezekben szerepeltek az antiszemita párt követelései, mint a zsidók politikai,
gazdasági és társadalmi hatalmának letörése, nemzeti agrárpolitika, ipartörvény
revízió, a régi zsidó eskü visszaállítása, a zsidók kizárása az italmérésből.
Továbbá, hogy zsidóvallású ne lehessen köztisztviselő, pénzintézeti v.
biztosítási hivatalnok, ne vehessen és ne bérelhessen földet, házat, malmot, ne
lehessen orvos, gyógyszerész, ügyvéd, mérnök, sőt pék, fűszeres és
gabonakereskedő sem. A legerőteljesebben hirdeti a zsidók teljes bojkottálását.
Az izgalmakat fokozta, hogy Istóczyt s Nendtwich Károly egyetemi tanárt izgató
cikkeikért az esküdtszék fölmentette. Hiába szólaltak fel a parlamentben Mezei
Ernő és mások, hiába írt nagyszerű röpiratot Acsády Ignác, a kiváló
történetíró, az izgatás, amelyben ekkor Zimándy vezetett, annyira fokozódott,
hogy Tisza Kálmán kénytelen volt kijelenteni, hogy aki ilyen eszméket terjeszt,
annak a józan ész ítéletétől félni kell. Haynald kalocsai érsek
pásztorlevelének és Kossuth turini szózatának végre sikerült a közhangulatot
lecsendesíteni, amihez nagyban hozzájárult a jó termés, mely a gazdálkodó
rétegek jólétét jelentősen fellendítette. A békebeli A.-nak a kulminációs pontja
Magyarországon valóban az 1884-i esztendő volt. A következő tíz év alatt
teljesen kimúlt az egész antiszemita párt és vele együtt a politikai A. is.
Hivatalosan a recepció (l. o.) évében, 1894. bukott meg a magyarországi A.,
mely most már csak néha-néha jelentkezett a Rohling-féle talmudhamisítás nyomán
készült fércmunkákban. Ez az idő egybeesik a szociáldemokrácia szervezkedésével
és ennek ellensúlyozására külföldön megalakulnak a keresztényszocialista
pártok. Magyarországon is megalakult 1895 jan. 28. gróf Zichy János vezetésével
a Néppárt. A Néppárt megközelítőleg sem volt oly hangos és türelmetlen, mint az
antiszemita párt és hivatalos orgánuma az Alkotmány európai hangnemben írott
orgánuma volt a mértéket tartó A.-nak. Az antiszemita korszak hírhedt irodalmi
termékeiből Zimándy Ignác röpiratain kívül felemlítjük: Ébresztő Hangok c.
folyóiratát; Hiteles zsidó Káté, 1884; Antiszemita Káté a magyar nép számára,
1894 (németül és szlovákul is): A megrögzött Dimonides delíriuma; Szózat a
néphez ; A leleplezett népámító liberalizmus, 1896; Légből kapott hazugságok; A
modern új pogány; Kazár-szabadkőműves, ál liberális írástudóknak
megszívlelésül, 1900. Ónody Géza munkái: Tisza-Eszlár a múltban és jelenben; A
zsidókról általában : Zsidó mysteriumok; A tiszaeszlári eset (németül is). A
világháború kitöréséig csak Egan Lajosnak: A zsidók Magyarországon c. 1910.
megjelent könyve váltott ki nagyobb izgalmat. Ebben a könyvben a külföldi
fércművek hazugságait írta meg óvatos formában (mindenütt hangsúlyozva, tisztelet
a kivételnek). A háború alatt a szociológus Ágoston Péter könyve a Zsidók útja,
1917, indított nagyobb vitát. Az A. csak
a világháborút követő forradalmak után lángolt fel újult erővel, ez azonban
ismét új korszakát jelenti a magyarországi A. történetének. g) Az A. a
világháború után és napjainkban. A világháborút követő forradalmak után, mikor
az ellenforradalom 1919 végén győzedelmeskedett, a reakció velejárójaként
előtérbe nyomult az antiszemita mozgalom. Noha az ellenforradalom (l. o.) előkészítésében és diadalra
jutásában a zsidó polgárságnak is része volt, az események törvényszerű
bekövetkezése folytán, a nagy gazdasági és politikai összeomlás nyomán mégis a
zsidóság ellen fordult a közhangulat. Azt, hogy a zsidó polgárság is segítette az
ellenforradalmat, nem könyvelte el érdemül a politikai közvélemény az egész
zsidóság védelmére, de hogy a zsidó proletariátus részt vett a forradalmakban
és hogy a proletár diktatúra vezetői közt zsidók is voltak, azt az egész zsidóság bűnéül rótták fel.
Az antiszemita érvelés azonban nem állt meg a legutolsó eseményeknél, mélyebb
távolságokban igyekezett kikeresni a zsidó bűnöket és a világháború nagy
katasztrófájáért, a központi hatalmak összeomlásáért is a zsidóságot tette
felelőssé. Az azóta eltelt rövid történelmi távlat is már megmutatta a végzetes
katasztrófák igazi okait és a nagy és káros mulasztásokat és tévedéseket,
amelyek a hadsereget felbomlasztották, nem zsidók követték el. A zsidók még ott
véreztek a lövészárokban, amikor a történelem már megpecsételte a világháború
sorsát a főhadiszállásokon. Az 1919-es idők azonban a maguk nyugtalanságával
nem adhatták meg a tömegeknek a történelmi tisztánlátás nyugalmát, különösen
pedig akkor nem, amikor az ellenforradalmi
tömegek élén szenvedélytől és gyűlölettől elvakult vezetők állottak. 1919
szept.-ben megkezdődtek a zsidóüldözések és a zsidóság annál kevésbé
találhatott védelmet, mert az A.-t minden vonalon intézményesítették. A
megalakult Ébredő Magyarok Egyesülete járt elől az izgatásokkal és az A.
hangneme és uszításai a XV. század hírhedt kasztíliai pogromrendezőinek
eszközeire emlékeztettek. A magyar A. ekkori kifejlődését erősen befolyásolták
az orosz ellenforradalmi akciók, amelyeknek véres zsidó pogromhírei mindenfelé
eljutottak. A felelőtlen elemek utcai atrocitásai (l. Atrocitás), a
különítmények szereplései, aztán Siófok, Tab, Izsák, Orgovány mind véres és
gyászos emlékei a világháború utáni zsidóhajszáknak. A zsidókat a
közhivatalokból elbocsájtották és az A. főleg a nemzetgyűlési választások, a Huszár,
Simonyi és Teleky kormányok alatt érte el tetőpontját. A zsidóság sérelmeinek
védelmére alakult először az Országos Segélyező Bizottság, aztán Vázsonyi Vilmossal,
Székely Ferenccel és
Mezei Mórral a Magyar Zsidó
Központi Szövetség, majd pedig Polnay Jenővel a Magyar Zsidó Országos
Szövetség. A sajtóban az A. szócsöve a Szózat, a Nép ős az Új Nemzedék c.
napilapok és a Magyar Kultúra c. folyóirat voltak. Ezek közül már csupán a két
utóbbi létezik, viszont antiszemita orgánumnak tekinthető a legitimista
Magyarság és a keresztény Nemzeti Újság, Írásmodorukban azonban nem térnek el
az európai újságírás hangnemétől. Az A. parlamenti történetéhez súlyosan és
jellegzetesen hozzátartozik a Numerus Clausus, (l. o.) a zsidók tanszabadságának
korlátozása. A rosszemlékű idők A.-ának ez a legbántóbb csökevénye, ami
visszamaradt. A jogrend, a jogbiztonság már esztendők óta visszatért, a
konszolidáció helyreállt és az
1928-as esztendő, az országgyűlés megnyitásának esztendeje már csak az A.
politikai és társadalmi harcaiban mutatkozik. A parlamentben egyedül a
Fajvédőpárt kifejezetten antiszemita párt, a kormánypárt, az ú. n. egységes
párt már igyekszik leplezni a antiszemita elfogultságát és egy zsidó képviselőt
be is vitt a parlamentbe az országgyűlési választásoknál. A kormány lapjai, a
félhivatalos sajtóorgánumok pedig teljesen mellőzik az antiszemita tendenciát.
Az A. legmodernebb formája a fajbiológiai alapon álló A. Ennek a teóriának a
sok jelentéktelen agitátoron kívül két szellemes, de teljesen megcáfolt
teoretikusa a jelen században a németté vált H. St. Chamberlain és Adolf
Bartels, nálunk pedig Méhely Lajos egyet. zoológia tanár, gyakorlati támogatói
a fajvédő pártok egész Közép-Európában és így Magyarországon is. Ezek azonban
nem csupán a zsidóságot, de a katolikus pártokat is szembeállva találják
magukkal. Az utóbbiak álláspontját a német katolikus «Staats Lexikon» rögzíti
le és bár elismeri a zsidóság és kereszténység különállását, de a faji
gyűlöletet és általában az A.-t feltétlenül elítéli, mint olyan jelenséget,
amely a katolicizmussal nem egyeztethető össze. — A korszak antiszemita
irodalmából: Dánér Béla, A magyarországi zsidókérdés megoldása (1919); Kmoskó
Mibály, Zsidó-keresztény; Persián
Ádám, Mi lesz a zsidókkal?; Kovács A.: A zsidóság térfoglalása Magyarországon
(1922); Barcsay A. és Huszár K. könyvei, A szabadkőművesség ellen és Haller
István könyve, A numerus claususról (1920). """ """Irodalom. Fr. Herz, Rasse
und Kultur (2. kiad., 1925). (Legkiválóbb ez irányú mű, mely a fajbiológusok
álláspontját halomra dönti és nevetség tárgyává teszi.): Taylor, Origins of
Aryans és Topinard, Anthropologie (mindkét világhírű tudós nem ismeri el a
biológiai különbséget); Theodore Reinach, Textes d'Auteurs Grecque et Romains
relatifs au. Judaisme (1895); Renan, Le Judaisme comme race et comme réligion
(1883) ; R. Andrée, Volkskunde der Juden (1881) (Objektív és első összefoglaló
munka e tárgykörről); A. Jellinek, Der Jüdische Stamm (1869. Keresztény részről
is máig elismert standard-munka); J. Loeb, Juif de l'histoire (1884. u. o.); A.
Nossig, Statistik des jüdischen Stammes (1887, alapvető szakmunka); A.
Leroy-Beaulieu, A zsidók és az antiszemita áramlatok (Olcsó-könyvtár); Jacobs,
Jewish Statistics (1881) ; D. Chwolson, Die semitischen Völker (1872,
standard-mű); Bernfeld. Juden und Judentum in 19-ten Jahrhundert (1898) :
Ruppin, Juden der Gegenwart (1904); Steffen, Antisemitismus und
deutschvölkische Bewegung im Lichte des Katholizismus (1925); Steiger, Der
neudeutsche Heide im Kampf gegen Christen und Juden (1924); Coudenhove-Calergi,
Das Wesen des A. (1923), Goldmann, Das Wesen des A. (1924); Bern. Lazare,
Antisemitisme, son histoire et ses causes (1894); J. Reinach, mgtoire de
l'affaire Dreyfus (6. k., 1908): Treitschke, Über unser Judentum (1884); Th.
Mommsen, Auch ein Wort über unser Judentum (1884, válasz előbbire); Lombroso,
L'antisemitismo e la sclenze moderne (1894) ; Th. Reinach, Histoires des
Israelites depuis l'époque de leur dispersion jusqu'á nos jours (1884);
Báttaszéky, Tizenkét ellenröpirat (1884); Krajcsovics, Der A. In Ungarn (1884);
Bergl, Geschichte der ungarischen Juden (1870); Venetianer, A magyar zsidóság
története (1922); Richtmann, A régi Magyarország zsidósága (1913) ; The Jewish
Minority in Hungary. Report, Presented to the Board of Deputies of British
Jews. (London. 1926.). Heinrich von Coudenhove-Calergi gróf, Das Wesen des A.
(1901).""" Ez a
cimszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk Újvári Péter) található . A
lexikon digitális változata (tehát e szócikk facsimiléje is) elérhető a
www.nagypetertibor.uni.hu, www.zsidlex.extra.hu, www.wesley.hu,
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/ webhelyeken. Ez a(z) 167 .cimszó a lexikon
40 . s köv. oldalán.